جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۵۰۷۲

۱۰ میلیونی شدن اینستاگرام علی دایی؛ پیام‌های سیاسی یک خبر ساده

۱۰ میلیونی شدن اینستاگرام علی دایی؛ پیام‌های سیاسی یک خبر ساده
واقعیت کوچه و خیابان جامعه ایران با آن جهانی که در ادبیات رسمی سیاسی از اوضاع کشور ترسیم می‌شود، زمین تا آسمان فرق دارد. نشانه‌های آن مثل همین ماجرای ساده ۱۰ میلیونی شدن اینستاگرام علی دایی پیش چشم همه هست. مسئولان کشور فقط باید اراده کنند تا آن را ببینند.

هزاران نشانه واضح و آشکار وجود دارد که تعبیر و تفسیر مقامات رسمی از اوضاع کشور و نظر مردم را رد می‌کند. نشانه‌هایی آنقدر واضح که کافی است در کوچه و خیابان سر خود را بگردانید تا با چند مورد از آنها مواجه شوید.

خبر ۱۰ میلیونی شدن اینستاگرام علی دایی یکی از همین نشانه هاست. نشانه‌ای که اگر درست درک شود پیام‌های مهمی برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور دارد.

کافی است تا نگاهی به هجمه‌های اخیر از سوی حامیان وضع موجود به علی دایی بیاندازیم تا ببینیم که رسانه‌های حامی وضع موجود چگونه مواضع اسطوره ورزش کشور را کذب و بی‌اساس دانسته و به او زنهار می‌دهند که با این مسیر محبوبیت و مقبولیت خود را از دست خواهد داد.

اینکه درست به موازات هشدار این گروه‌ها برای سقوط محبوبیت علی دایی، اینستاگرام او ۱۰ میلیونی می شود، خودش هزار و یک پیام واضح دارد. الان تعداد دنبال کنندگان اینستاگرام علی دایی از جمعیت ۱۱۴ کشور جهان و ۱۵ عضو اتحادیه اروپا بیشتر است. جمعیت کشورهایی مثل اتریش، سوئیس، مجارستان، دانمارک یا ایرلند از تعداد فالوورهای علی دایی کمتر است. 

در همین حال ۱۲ درصد کل جمعیت کشور او را در اینستاگرام دنبال می‌کنند.

این در حالی است که نه تمام بلکه ۴۸ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند . برای مقایسه بد نیست یادآوری کنیم که اینستاگرام رئیس جمهوری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دنبال کننده دارد.

بدون شک اینستاگرام ابزار قطعی سنجش محبوبیت و مقبولیت عمومی افراد نیست اما در این نکته هم نباید شک کرد که نمی‌توان ارتباط بین وضعیت افراد در این فضا با محبوبیت واقعی آنها را رد کرد. به عبارتی حداقل همین فضای اینستاگرام به عنوان یک ابزار سنجنش نشان می‌دهد محبوبیت و مقبولیت عمومی چه کسانی در حال رشد است.

نکته مهمتر اینکه علی دایی در شرایطی به این رکورد رسیده که یکی از شدیدترین سیاست‌های فیلترینگ و محدودیت دسترسی در قبال اینستاگرام در ایران در حال اجراست. در نگاه نخست می‌توان گفت اگر چنین فیلترینگی که دسترسی بسیاری به اینستاگرام را سخت یا حتی ناممکن کرده در کار نبود، الان احتمالا محبوبیت علی دایی به کجا رسیده بود؟ تصور اینکه بدون فیلترینگ تعداد دنبال کنندگان علی دایی می‌توانست بسیار بیش از ۱۰ میلیون نفر شود، چندان سخت نیست.

اما مساله دیگری هم در کار است؛ فیلترینگ قرار بود از دسترسی شهروندان به اینستاگرام و سهولت کار با آن بکاهد و آنها را به سمت پلتفرم‌های داخلی سوق دهد. خب حالا همین افزایش دنبال کنندگان علی دایی به ۱۰ میلیون نفر یک نشانه واضح است که چنین تصوری توسط سیاست‌گذار حوزه فناوری اطلاعات کاملا بیهوده و خام بوده است. کما اینکه بی‌بنیان بودن تصور موثر بودن فیلترینگ قبلا هم بارها اثبات شده بود.

علی دایی با ۱۰ میلیون دنبال کننده هم اکنون دومین ورزشکار محبوب ایرانی در اینستاگرام است. اما رتبه اول در اختیار کیست؟

فعلا علی کریمی بالاتر از علی دایی در این رده بندی ایستاده است. این هم خودش یک نشانه دیگر است که مقبولیت چه کسانی در بین مردم بیشتر است. اینکه علی کریمی به عنوان ورزشکاری که هم اکنون بیشترین هجمه‌ها و انتقادات از سوی مسئولان و حامیان وضع موجود خطاب به او مطرح می‌شود، محبوب‌ترین ورزشکار ایرانی اینستاگرام در بین مردم است، خودش هزار و یک پیام آشکار و پنهان دارد.

واقعیت کوچه و خیابان جامعه ایران با آن جهانی که در ادبیات رسمی سیاسی از اوضاع کشور ترسیم می‌شود، زمین تا آسمان فرق دارد. نشانه‌های آن مثل همین ماجرای ساده ۱۰ میلیونی شدن اینستاگرام علی دایی پیش چشم همه هست. مسئولان کشور فقط باید اراده کنند تا آن را ببینند.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد
-
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱
0
یعنی فالوور خریدن اینقدر کار سختیه؟??، ارتش سایبری آمریکا واسه هر کی که فحش بده به حکومت فالوور فیک میریزن، اونقدر هم بیکارن که سخنگوی کاخ سفید میگه رفتار حکومت با الناز رکابی رو زیر نظر داریم??
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!