جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۳۳۷۱

نجات تازه داماد از چوبه‌دار

نجات تازه داماد از چوبه‌دار
پس از اجرای حکم قصاص ۵ محکوم به قصاص در هفته گذشته با تلاش «صلح‌یاران» دادسرای جنایی تهران اولیای دم یک مقتول که پیش‌تر مصرانه خواهان قصاص قاتل بودند‌، از اجرای حکم قصاص قاتل فرزندشان منصرف شدند.
نویسنده :
شهریار کریمی

 

تازه دامادی که ۳سال پیش صاحب یک رستوران را به قتل رسانده بود با گذشت اولیای دم از اجرای حکم قصاص نجات پیدا کرد. 

 

۳۰ شهریورماه ۱۳۹۹ با گزارش‌های مردمی پلیس تهران در جریان یک نزاع خونین منجر به مرگ در منطقه نوبنیاد قرار گرفت. پس از حضور ماموران پلیس در محل مشخص شد که مقتول فردی ۳۷ساله  و صاحب یک رستوران است که توسط همسر یکی از کارمندانش مجروح و نهایتا در بیمارستان فوت شد. با اعلام این خبر بازرس جنایی و گروه تجسس به محل وقوع جرم اعزام شدند. پس از شناسایی هویت مقتول به دستور بازپرس جنایی تحقیقات در خصوص هویت قاتل آغاز شد. هنوز چند ساعت از وقوع قتل نگذشته بود که شخصی ۳۰ساله به نام «مهرداد» خود را به عنوان عامل قتل به کلانتری محل وقوع جرم معرفی کرد. 

 

متهم در جریان اعترافات خود به بازپرس جنایی گفت: چهار سال قبل در یک رستوران کار می‌کردم که آنجا با یکی از کارکنان به نام «زهرا» آشنا شدم و بعد از ۲ سال با هم عقد کردیم. پس از آن من در جای دیگری مشغول کار شدم؛ اما همسرم همچنان در رستوران قبلی کار می‌کرد. بعد از مدتی دچار وسواس فکری شدم و فکر می‌کردم مقتول به همسرم توجه خاصی دارد. با توجه به سوءتفاهم ذهنی که برایم به وجود آمده بود روز حادثه با مقتول در میدان نوبنیاد قرار گذاشتم که با او صحبت کنم. در جریان جر و بحثی که با مقتول داشتم او منکر ماجرا شد و زیر بار حرف‌های من نمی‌رفت. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که ناگهان چاقویی را از جیبم بیرون آوردم و به مقتول حمله کردم و چند ضربه به او زدم. پس از چند ساعت شنیدم که او در بیمارستان فوت شده است و خودم را به کلانتری محل معرفی کردم. 

با تکمیل تحقیقات پرونده، متهم برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و قضات شعبه ۱۰ دادگاه کیفری حکم قصاص مهرداد را صادر کردند. با تأیید این حکم در دیوانعالی کشور، پرونده برای اجرای حکم به دادسرای جنایی تهران رفت. 

پس از آن صلح‌یاران واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران در جلسات متعدد برای جلب رضایت اولیای دم و انصراف آن‌ها از اجرای حکم قصاص  با آن‌ها به گفتگو نشستند؛ اما آن‌ها همچنان خواهان قصاص قاتل پسرشان بودند تا اینکه تاریخ اجرای حکم به خانواده مقتول اعلام شد.

خانواده مقتول که پیش از این مصرانه خواستار قصاص قاتل فرزندشان بودند در تصمیمی ناگهانی اعلام کردند با توجه به این‌که که قاتل فرزندشان در طول مدت حبس در زندان رفتار خوبی داشته است و طی جلسات دادرسی بارها از جنایتی که کرده بود ابراز ندامت کرده بود، به شرط پرداخت دیه درخواستی از اجرای حکم قصاص او خودداری می‌کنند. آن‌ها اعلام کردند که دیه درخواستی را برای شادی روح فرزندشان صرف امور خیریه و کمک به مستمندان خواهند کرد.

 

 

 6cf2d7b9-844e-409e-853a-15e6eb74c7a2

 

با تلاش خانواده مهرداد و کمک «‌صلح‌یاران‌» دادسرای جنایی تهران سرانجام در واپسین ساعات اداری روز دوشنبه هفتم شهریورماه دیه درخواستی اولیای دم مقتول تامین و تقدیم اولیای دم مقتول شد. 

پرونده مهرداد پس از جلب رضایت اولیای دم به شعبه صادر‌کننده رای ارجاع شد تا از نظر جنبه عمومی جرم مورد بررسی قرار بگیرد. گزارش آزادی این جوان محکوم به قصاص پس از آزادی از زندان به اطلاع مخاطبین خواهد رسید. 

گروه صلح‌یاران دادسرای جنایی تهران از بدو تاسیس در اواسط سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۵ محکوم به قصاص را از چوبه‌دار نجات داده‌اند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!