جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۵۲۲۰۱

سگ‌های ولگرد و طبقه نوکیسه در جامعه ایران

سگ‌های ولگرد و طبقه نوکیسه در جامعه ایران
اشتباهات مکرر هم در اهداف نگهداری از حیوانات خانگی و هم برخود با حیوانات بیابانی مثل سگ‌های ولگرد، جدا از آنکه در حال دور کردن این موجودات از طبیعتشان است، تبعات جبران ناپذیری برای برخی مردم نیز به همراه داشته که از آسیب جانی تا بالا رفتن آمار هاری را شامل می‌شود.
نویسنده :
بیتا محسنی

متاسفانه حمایت از حیوانات در ایران جدا از اینکه فقط به حمایت از سگ‌ها و گربه‌ها محدود شده حال بیش از حمایت دارد موجب آزار مردم و آسیب جدی به همین موجودات می‌شود. هرچند عادت نگهداری از حیوانات خانگی در ایران مختص امروز و دیروز نیست اما اشتباهات مکرر هم در اهداف نگهداری از حیوانات خانگی و هم برخود با حیوانات بیابانی مثل سگ‌های ولگرد، جدا از آنکه در حال دور کردن این موجودات از طبیعتشان است، تبعات جبران ناپذیری برای برخی مردم نیز به همراه داشته که از آسیب جانی تا بالا رفتن آمار هاری را شامل می‌شود.

 

انسان و حیوانات زیر دندان سگ‌های ولگرد!

 

تنها در سال ۱۴۰۰، بیماری هاری که سگ‌های ولگرد عامل انتشار آن‌ها هستند، جان ۱۶ نفر و از جمله دو نفر در استان تهران را گرفت. از طرفی بیماری انگلی کیست هیداتید که عمدتاً از سگ‌های ولگرد به انسان و دام‌ها منتقل می‌شود، سالانه حدود ۲۳۲ میلیون دلار (برابر سه صدم درصد تولید ناخالص ملی) خسارت اقتصادی بر کشور تحمیل می‌کند. به علاوه، بسیاری از گونه‌های حیات‌وحش در کشور بخصوص توله‌های آن ها بر اثر حملات سگ‌ها کشته می‌شوند. برای مثال طی چند سال گذشته در ایران، لااقل ۱۷ یوزپلنگ آسیایی (که گونه‌ای به‌شدت در خطر انقراض است) توسط سگ‌ها کشته شده‌اند. همچنین زیست بوم، از مرگ ۶ کودک توسط سگ‌های ولگرد در سال جاری خبر داده است.

 

نگهداری از سگ مجوز می‌خواهد!

 

در راستای وضعیت ناپایدار نگهداری سگ در ایران، امروز طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، اعلام وصول شد. در این طرح متقاضیان نگهداری سگ، علاوه بر تقاضای مجوز، باید هزینه‌های نگهداری و مسئولیت آن را بپذیرند و در صورت رهاسازی توله‌های آن، مجازات می‌شوند. طرحی که بر اساس آن، تولید و تکثیر سگ ممنوع است اما اگر کسانی بخواهند از میان سگ‌های موجودی که امکان نگهداری آن را ندارند به کشورهای دیگر صادر کنند، مانعی وجود ندارد.

 

در نهایت باید گفت زندگی با حیوانات از جمله سگ‌ها سبکی از زندگی است که از گذشته وجود داشته اما امروز پررنگ‌تر از همیشه به چشم می‌آید. مساله‌ای که جدا از کلیشه‌های مطرح شده از آن در فضای مجازی باید ریشه‌ای به آن نگاه کرد چراکه در حال تبدیل شدن به آسیبی جدی و جبران ناپذیر در سطح ملی است!

حجم ویدیو: 23.38M | مدت زمان ویدیو: 00:03:32 دانلود ویدیو
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی م
-
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱
0
نو کیسه پدرته اخه بی شرفا برید کمی مطالعه کنید گیر دادید به چند تا حیوون زبون بسته سلمان فارسی تا به سگی غذا نمی داد سر سفره نمی نشست امامان ما همه طوره گفتند به این حیوانات خوبی کنید.شما چندتا بی سواد تمام کاستی ها رو پای سگها میزارید
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!