جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۴۵۳۶۹
«فراز» در گفتگو با شهلا کاظمی‌پور بررسی کرد

تاثیر مهاجرت بر کاهش رشد جمعیت

تاثیر مهاجرت بر کاهش رشد جمعیت
نرخ رشد سالمندان در ایران، پنج برابر بیشتر از نرخ رشد جمعیت است. براساس آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ رشد جمعیت در سال ۶۵ حدود ۳.۴ درصد ، در سال ۷۵، ۱.۹۶ درصد، در سال ۸۵ حدود ۱.۶۱ درصد، در سال ۹۰ به ۱.۲۹ درصد و در سال ۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسیده است. به گفته وزیر بهداشت تا زمانی که مشکل اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم را حل نکنیم، نمی‌توانیم به رشد جمعیت امیدوار باشیم.او می‌گوید در این سال‌ها رشد فقرزدا نداشته‌ایم که یکی از اشکالات رشد اقتصادی ما است.
نویسنده :
آذر فخری

اما آیا عدم رشد جمعیت و بی‌میلی مردم به زاد و ولد، تنها دلیل اقتصادی یا بهداشتی دارد؟ آیا توقف رشد جمعیت و پیرشدن آن، تنها مشکل کشور ماست یا کشورهای دیگر هم دچار این مشکل هستند و تا این‌حد که ما نگرانیم، آن‌ها هم نگرانند؟ به نظر می‌رسد باید زاویه نگاه‎مان را در این مورد تغییر دهیم. در گفت‌وگویی که «فراز» با شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، داشته، با یک زاویه نگاه جدید مواجه شدیم.

 

به گفته شهلا کاظمی‌پور، کاهش زاد و ولد در کشورما، مسئله تازه‌ای نیست، این امر از سال ۵۰ شروع شده و در سال ۷۰ به اوج خود رسید. احتمالا برخی از ما بیلبوردهایی را به یاد داریم که روی آن‌ها نوشته شده بود: یک شاخه گل دِماغ‌پرور، از خرمن صدگیاه بهتر! کاظمی‌پور می‌گوید: همین تبلیغات در آن زمان موجب شد مردم به‌سوی کاهش جمعیت بروند و الان هم این کاهش زاد و ولد به نهایت رسیده است. در این مورد باید به شاخص‌های توسعه هم توجه کنیم. در کشوری ما شهرنشینی افزایش پیدا کرده، تعداد باسوادان زیاد شده –بیش از ۹۰ درصد جمعیت امروز ما با سواد هستند- بسیاری از زنان کشور تحصیلات دانشگاهی و یا شغل دارند. وضعیت اقتصادی و اجتماعی هم تا حدودی بهتر شده؛ به تبع این تحولات، زاد و ولد هم کاهش پیدا کرده. البته عده‌ای معتقدند که این کاهش و تسریع آن، نتیجه سیاست‌های تنظیم خانواده است، ولی من معتقدم که افراد باسواد و تحصیل‌کرده، حتی اگر وسایل پیشگیری هم توزیع نشود، خودشان به روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری را انجام می‌دهند. به نظر من عمده دلیل کاهش زاد و ولد، بالارفتن شاخص‌های توسعه و مباحث فرهنگی و وسائل ارتباط جمعی و ... در کل است.

 

  • بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی و نداشتن چشم‌انداز روشن نسبت به آینده، چقدر موثر بوده است؟

ببینید، ممکن است یکی از مولفه‌های موثر در کاهش زاد و لد در کشور ما، مشکلات اقتصادی و نداشتن چشم‌انداز روشن باشد، ولی با یک نگاه گذرا به کشورهای دیگرِ حتی توسعه‌یافته در طی صد سال گذشته، می‌بینیم که آن‌ها هم دچار کاهش و حتی منفی‌شدن زاد و ولد هستند؛ - به جزچین  که البته با سیاست‌های اجباری کاهش موالید، موجب کاهش زاد و ولد شده، چون این کشور با تراکم جمعیتی زیاد مواجه است- در کره جنوبی میزان باروری و زاد و ولد از ایران هم کمتر است. بسیاری از متخصصان و یا مسئولان روی معضلات اقتصادی در ایران تاکید می‌کنند، اما من می‌گویم اگر مشکل اقتصادی هست، افراد تحصیل کرده و متمکن چرا ترجیح می‌دهند یا فرزندی نداشته باشند یا به یک فرزند اکتفا می‌کنند؟ این دقیقا به دلیل تغییر نگرش در میان مردم است. چه افرادی که وضع مالی خوبی دارند و چه آنانی که مشکلات اقتصادی دارند، تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند. البته که آنانی‌که وضع مالی خوبی ندارند شاید بر مسائل اقتصادی تاکید کنند و بگویند اگر وضع اقتصادی بهتر داشتیم بر تعداد فرزندان‌مان می‌افزودیم. ولی جالب این‌جاست که تمایل به فرزندآوری در میان افراد تحصیل‌کرده و متمکن بسیار کم است.

 

  • آیا اساسا باید نگران کاهش زاد و ولد باشیم؟

کاهش جمعیت تنها به دلیل کاهش باروری نیست، به دلیل مهاجرت و مرگ‌ ومیر هم این اتفاق می‌افتد. ما در طی دو سال اخیر با مرگ و میر فراوان در اثر کرونا مواجه شدیم، اما در نظر بگیرید که مرگ ومیر در کشور ما به دلایل مختلف دیگری مانند انواع بیماری‌ها و تصادفات و مهاجرت هم زیاد است، ما با مرگ ومیر ۴۰۰ هزار نفر در سال مواجهیم. دلایل این میزان زیاد مرگ ومیر هم باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. اگر قرار است نگران باشیم باید نگران سه عامل کاهش باروری، مهاجرت و مرگ در اثر بیماری و تصادفات، در کنار هم باشیم. یعنی اگر از این طرف درگیر کاهش زاد و ولد هستیم، باید دغدغه این میزان زیادِ مرگ و میر هم باشیمٍ؛ چون میزان مرگ ومیر در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه‌یافته هم زیاد است. نکته مهم دیگر مهاجرت است، عده زیادی از جوانان تحصیل‌کرده ما به دلیل شرایط اجتماعی در حال مهاجرت از کشور هستند. جوانانی که در سن باروری قرار دارند، طبعا این‌هم بر رشد جمعیت تاثیر منفی می‌گذارد.

 

  • سیاست‌های تشویقی که دولت برای افزایش زاد و ولد گرفته موثر خواهد بود؟

به‌نظرمن خیر! ممکن است در میان گروه خاصی و در کوتاه‌مدت این سیاست جواب بدهد. ولی توجه داشته باید که «نگرش» افراد در جامعه تغییر کرده. این تغییر نگرش در میان مردم به معنای تاکید آن‌ها بر «کیفیت» است و نه بر کمیت. اغلب خانواده‌ها، فرقی نمی‌کند با چه وضعیت اقتصادی، ترجیح می‌دهند برای فرزندشان امکانات و تغذیه مناسب و انواع کلاس‌های ورزشی، موسیقی و ... فراهم کرده و شرایط را برای تحصیلات عالی همان یک فرزند میسر کنند.  وقتی اکثریت خانواده‌های جامعه ما این روش‌های فرزندداری را در پیش گرفته‌اند، دولت نمی‌تواند با دادن وام و سکه و ... ایده‌آل‌های خانواده را تامین کند.  خانواده‌های ما به این نگرش به جایی رسیده‌اند که متوجه شده‌اند که فرزند، فقط به خورد و خوراک و پوشاک نیاز ندارد و نیازهای دیگری هم دارد که اغلب خانواده‌ها می‌خواهند به آن نیازها هم پاسخ بدهند. حتی برای آن گروهی هم که واقعا از نظر اقتصادی مشکل دارند، این روش وام دادن، تنها یک روش مقطعی و مسکنی است و حتما آن پاسخی را که دولت انتظار دارد، نخواهد گرفت.

 

  • برخی نگران سال ۲۰۲۰ و پیر شدن جمعیت و توسع اقتصادی هستند.
  • این‌که جمعیت ما به‌سوی کهنسالی می‌رود، قطعی است و هر سیاستی هم که در پیش بگیرند، نمی‌تواند جلوی این روند را بگیرد. چون سالمندان ما، چه در حال حاضر و چه برای آینده متولد شده‌اند، و الان در رنج سنی ۴۰، ۵۰ سال هستند. بنابراین سالمندی جمعیت امری حتمی است. اما باید نگاهی به روش‌هایی بیندازیم که کشورهای توسعه‌یافته در پیش گرفته‌اند، نمی‌توان از سویی با تقلید از کشورهای توسعه‌یافته، شاخص‌های توسعه مانند شهرنشینی  و باسوادی را بالا ببریم و از سوی دیگر مانند یک کشور توسعه‌نیافته انتظار زاد و ولد فراوان داشته باشم. این دو انتظار با همدیگر تناقض دارند و همزمان نمی‌توانند عملی شوند. در یک کشورتوسعه‌یافته وقتی که میزان باروری کاهش پیدا می‌کند، طبعا آن کشور دچار سالخوردگی جمعیت می‌شود؛ درست است که سالخوردگی جمعیت «مسئله» است، ولی برای آن کشور تبدیل به «معضل» نمی‌شود. در این مورد به جای تشویق مردم به زاد و ولد بیشتر، برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اگر سالمندی جمعیت موجب کاهش نیروی کار می‌شود، کشوری مانند ژاپن، روی ساخت ربات و جایگزین کردن آن به جای نیروی انسانی کار می‌کند و نیروی انسانی متخصص خود را در جای دیگری به کار می‌گیرد. نگاه به زیادبودن جمعیت، نگاهی قدیمی است؛ این‌که در جامعه تعداد کارگران و زور بازو زیاد باشد! در حالی‌که نیروی کار در کارخانه‌ها و حتی در کشاورزی می‌تواند ماشین و ربات باشد، چنان‌که ژاپن با توسل به این روش مشکل کاهش زاد و ولد را حل کرده است. ضمن این‌که باید به افزایش سن اشتغال و بازنشستگی هم توجه کرد و سن بازنشستگی را افزایش داد. چون با توجه به شاخص‌های توسعه و افزایش امید به زندگی الان یک فرد هفتادساله هم توان کارکردن دارد و نباید مثل کشور ما همین که فردی به ۶۰ یا ۶۵ سالگی رسید او را از چرخه اشتغال خارج کرد.   
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهین
-
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
0
مهاجرت دردناکه. دوتا از بردارای من در اوج جوانی مهاجرت کردن آمریکا. اونجا همسر غیر ایرانی دارند و فعالیت علمی. یعنی دونفر با استعداد رو تو سن باروری از دست دادیم. که هر کدوم الان دوتا بچه دارن. حیف
Pari
-
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
0
ممنونم از شما بخاطر پرداختن به این موضوع
م.نجفعلی
-
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
0
به امید ایرانی جوان و شاداب و اینکه ایران عزیزمون جای بهتری برای آسوده زندگی کردن باشه .
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!