شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۶۴۱

 یارانه‌های حذفی به معلولان اختصاص می‌یابد

 یارانه‌های حذفی به معلولان اختصاص می‌یابد
امروز هم زمان با حذف یارانه ۲۰۰ هزار خانوار سه دهک بالای درآمدی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص یارانه‌های حذفی به جامعه معلولان کشور خبر داد.

امروز هم زمان با حذف یارانه ۲۰۰ هزار خانوار سه دهک بالای درآمدی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص یارانه‌های حذفی به جامعه معلولان کشور خبر داد. اگر این رویه ادامه یابد با توجه به اینکه از بودجه امسال کشور سه‌هزار میلیارد تومان اعتبار یارانه نقدی کاهش یافته احتمالا تا آخر امسال ۵.۵ میلیون نفر باید منتظر حذف شدن اسامی خود از لیست یارانه‌بگیران باشند. در نتیجه جامعه معلولان کشور می‌تواند امسال منتظر اضافه شدن سه هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر باشد.

به گزارش فراز پیش از این تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه ۱۳۹۸، دولت را مکلف کرده بود که یارانه سه دهک درآمدی بالا را حذف کند. این فرایند اگرچه قرار بود زودتر انجام شود اما سرانجام این برنامه روز گذشته عملی شد. همزمان با اجرای این برنامه محمد شریعتمداری در اولین کمیته نظارت و هماهنگی بر قانون حمایت از معلولان هم ازاختصاص این یارانه به معلولان خبر داده است. به گفته او با این اقدام شاید بتوان بسیاری از مشکلات و مسائلی که معلولان کشور با آن دست به گریبان هستند حل و فصل شود.

به گفته شریعتمداری بر اساس قانون حمایت از معلولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶ آیین‌نامه پیرامون این موضوع تهیه شده و حداکثر تا آذر ماه سال جاری در دولت مطرح خواهد شد.

قانون حمایت از معلولان کشور اسفندماه ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر‌ و وسایل خدماتی امکان دسترسی و بهره‌مندی برای ‌معلولان را فراهم کنند. همچنین باید مراکز خاص نگهداری، آموزشی و توانبخشی معلولان افزایش یابند و تسهیلات اعتباری و یارانه (‌کمک هزینه)‌ به آنها بپردازند.

یک کارشناس حوزه معلولان در این باره به فراز گفت: «عزم راسخی در مسئولان و به ویژه سازمان بهزیستی دراجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان وجود دارد». امیر خراسانی گفت: «تاکنون نیز بخش‌هایی از این قانون اجرا شده اما برای اجرای کامل آن به اعتبارات بیشتری نیاز است. در حال حاضر یارانه‌ به معلولان پرداخت می‌شود اما مبلغ پرداختی پایین است. یارانه پرداختی به معلولان نیز باید با توجه به جهش تورم افزایش یابد».

همچنین بر اساس این قانون تأمین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور، پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی‌و کارگاه‌های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول و پرداخت تسهیلات اعتباری خود اشتغالی به افراد معلول بخش دیگر این قانون مصوب شده است که برای دولت هزینه‌های مالی جداگانه‌ای دارد.

گفتنی است در نخستین مرحله از حذف یارانه پردرآمدها، دولت یارانه ۸۰۰هزار نفر را حذف کرده است که در مجموع ماهانه ۳۶میلیارد تومان و سالانه تا ۴۳۲میلیارد تومان برای دولت صرفه‌جویی مالی به همراه خواهد داشت. هرچند که برخی کارشناسان، اجرای این طرح را چندان مفید ندانسته و صرفه‌جویی حاصل از آن را ناچیز قلمداد می‌کنند (از فراز بخوانید) اما به نظر می‌رسد این بودجه، اگر به حل مشکلات معلولان اختصاص یابد بتواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!