شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۵۴۱۲
عضو هیات رییسه کمیسیون مجلس در گفت‌وگو با فراز:

آموزش در ایران تبدیل به یک کالای لوکس شده است

آموزش در ایران تبدیل به یک کالای لوکس شده است
شیوا قاسمی‌پور معتقد است تحصیلات رایگان در ایران مسیر خود را تغییر داده است و هرکسی که بتواند در مدارس خصوصی و کلاس‌های کنکور حضور داشته باشد می‌تواند از امکانات تحصیلی برخوردار باشد.

صندلی‌های دانشگاه‌ها در سال جاری مانند روال سال‌های گذشته به دانش‌آموزانی اختصاص یافت که با سرمایه‌گذاری والدین در مراکز خصوصی آموزش دیده‌اند و چنان که مشخص است دانشگاه‌های برتر کشور در تسخیر ثروتمندان است موضوعی که باعث شده است بسیاری از نوجوانانی که در خانواده‌های محروم زندگی می‌کنند قید تحصیل را بزنند.

 

دهه‌ها است که دانش‌آموزان باتوجه به وعده‌هایی که مسوولان می‌دهند در انتظار تغییراتی در روند برگزاری کنکور هستند ولی هرچه به جلو می‌رویم با وجود اینکه دولت‌ها و مجلس‌های مختلف این وعده را تکرار کرده‌اند ولی باید گفت که برگزاری این آزمون ورودی در سال ۱۴۰۰ تغییر چندانی با کنکور دهه ۵۰ نکرده است و همانطور که پدران و مادران ما وارد دانشگاه می‌شدند ما و نسل‌های بعد از ما هم بی هیچ تغییری پشت صندلی‌های یک‌نفره کنکور می‌نشینند و در رقابتی نه‌چندان عادلانه برای ورود به دانشگاه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ طرحی را تصویب کردند که بر مبنای آن موسسات آموزشی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد باید مالیات پرداخت کند، پیش از این موسسات آموزشی از پرداخت مالیات معاف بودند. این مصوبه بعد از تصویب واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و بسیاری که مخالف این موسسات آموزشی که به نوعی مافیای کنکور هم محسوب می‌شوند، بودند از این اتفاق خوشحال شدند ولی آنطوری که به نظر می‌آید باز هم دولت نتوانست در مقابل مافیای کنکور مقابله کند.

 

حالا یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی معتقد است نمایندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا آموزش در ایران عادلانه باشد ولی در این خصوص نیاز است تا دولت بتواند مقابل غول‌های کنکور بایستد ولی با این حال مجلس قرار است تلاش خودش را بکند تا تحصیل در ایران را به سمت عادلانه‌تر شدن سوق بدهند.

 

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مریوان و سروآباد با تاکید بر اینکه باید از موسسات آموزشی مالیات دریافت بشود به خبرنگار فراز می‌گوید: «در روند تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ مصوب شد که موسسات آموزشی با تراکنش بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باید مالیات پرداخت کنند که در این زمینه به دلیل عدم هماهنگی در دولت عملیاتی نشد. در این رابطه مکاتباتی هم انجام دادیم ولی به دلیل اینکه دولت روزهای آخر خود را پشت سر می‌گذاشت به نتیجه مطلوب نرسیدیم.»

 

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید این مصوبه اجرایی شود و بتواند غول‌های کنکور را شکست دهد. مافیای کنکور قدرت هر کاری را دارد و در این زمینه از دولت آقای رییسی انتظار داریم تا جایی که سعی دارد این مافیا را کنار بکشد تا بتوانیم شاهد آموزش عادلانه در کشور باشیم. این وظیفه دولت‌ها است تا مصوبات مجلس را اجرایی کنند و مجلس تنها وظیفه نظارت بر این موضوع را دارد. در واقع باید اینچنین گفت که یکی از فاکتورهای اصلی عادلانه کردن تحصیل در ایران کاهش قدرت مافیای کنکور است.»

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌‎که در ایران تحصیلات پیش از دانشگاه مسیر خود را تغییر داده است اضافه می‌کند: «مطابق قانون اساسی تحصیلات دانش‌آموزان تا پایان دوره متوسط کاملا رایگان است ولی با قدرت گرفتن مدارس غیر دولتی و همچنین دریافت مبالغ چشم‌گیر از والدین دانش‌آموزان در قالب کلاس‌های کنکور مسیر تحصیل در ایران تغییر کرده است و به یک کالای لوکس تبدیل شده است. تلاش ما بر این است که این روند را تغییر بدهیم زیرا در این شرایط جایی برای دانش‌آموزان با استعداد در دانشگاه‌ها نیست و تنها به این دلیل که خانواده آنها توان مالی ندارد که بتواند فرزندانشان را در کلاس‌ها و مدارس خصوصی نام نویسی کنند از ادامه تحصیل باز می‌مانند.»

 

قاسمی‌پور با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند تا تغییراتی را در روند کنکور ایجاد کند می‌گوید: «ما در مجلس تلاش می‌کنیم تا در سال آینده کنکور تغییرات اساسی بکند. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که تاکید اول ما ین است که کنکور برای همیشه حذف بشود تا دانش‌آموزان از این آزمون هراس‌ناک دور شوند. در صورتی که حذف کنکور اجرایی نشود موضوع دومی که بر آن تاکید داریم برگزاری کنکور در ۲ مرحله‌ است تا دانش‌آموزان بتوانند بدون اظطراب و استرس درس بخوانند و وارد دانشگاه بشوند. در مجموع باید بگوییم که در سال آینده یکی از این ۲ طرح را با کمک دولت اجرایی خواهیم کرد. هریک از این طرح‌ها می‌تواند به تحصیل عادلانه و همچنین کاهش صدمات روانی تاثیر گذار باشد.»

او در پاسخ به این سوال که برای دانش‌آموزانی که از تحصیل محروم هستند و به همین دلیل نمی‌توانند وارد دانشگاه بشوند چه برنامه‌هایی دارید، ادامه می‌دهد: «بسیاری از نوجوانان در نقاط محروم کشور و حتی در تهران هستند که با تمام استعداد و توانایی به دلیل شرایط مالی خانواده نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند. تحصیل باید برای همه یکسان باشد و حتی کسانی که پول ندارند باید از امکانات آموزشی استفاده کنند. نباید به‌گونه‌ای باشد که تنها کسانی که ثروتمند هستند بتوانند صاحب حق بشوند زیرا حق برای همه شهروندان باید یکسان باشد و تحصیل در ایران عادلانه و رایگان باشد.»

این نماینده مجلس در همین مورد اضافه می‌کند: «حالا کنکور برای دانش‌آموزان بیشتر از اینکه یک رقابت باشد تنها استرس آنها را افزایش می‌دهد و باید این چالش را به ‌هر ترتیبی که شده از بین ببریم و همچنین دست مافیاهای کنکور را از سرنوشت دانش‌آموزان کوتاه کنیم. امیدواریم دولت آینده بتواند هم در زمینه دریافت مالیات از موسسات آموزشی و هم در زمینه حذف کنکور با مجلس همکاری بکند.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!