جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 03 May 2024
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۳۳۱۹۹

برخی ازدواج کودکان حتی ثبت قانونی نمی‌شود

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم در واکنش به صحبت‌های اخیر معاون وزیر کشور که گفته بود«در کشور ما اساسا کلید وازه کودک همسری جایی ندارد» به "روزنامه اینترنتی فراز" گفت:«با کلمات بازی کردن موجب جریان سازی نمی‌شود. پدیده کودک همسری اصطلاح برآمده از یک جری

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم در واکنش به صحبت‌های اخیر معاون وزیر کشور که گفته بود«در کشور ما اساسا کلید وازه کودک همسری جایی ندارد» به "روزنامه اینترنتی فراز" گفت:«با کلمات بازی کردن موجب جریان سازی نمی‌شود. پدیده کودک همسری اصطلاح برآمده از یک جریان اجتماعی است نه برآمده از حاکمیت، همچنین که فراکسیون زنان مجلس یا معاونت زنان ریاست جمهوری که برای اصلاح قانونی تلاش می کردند.ایشان تلاش کردند که ازدواج پیش‌رس را به جای کودک همسری مطرح کنند. متاسفانه در صحبت‌های معاون وزیر کشور به هیچ وجه توجهی به رعایت حقوق کودگان نشده است.»

سیاوشی در ادامه صحبت‌های خود افزود:«فقر، ضعف قانون و نبود آموزش، موجب ازدواج کودکان شده است؛ اگر نمی توانیم به بهبود شرایط کمک کنیم بهتراست سکوت کنیم.»

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به بخش دیگر از صحبت‌های رئیس سازمان اجتماعی کشور که گفته بود «در روستاها دخترانی در سن ۱۳ سال هستند که آمادگی جسمانی برای ازدواج دارند» گفت:«موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هم شرع و هم قانون صرفا آمادگی جسمانی را شرط ازدواج نمی‌داند و رشد عقلانی را ملاک قرار می دهد. اگر فتوی شرعی را هم ملاک قرار دهند آیت الله مکارم شیرازی صراحتا فتوی دادند که ملاک بلوغ عقلی است.»

سیاوشی اظهار داشت: «موضوع بعدی این است که این کودک 13 سال و زیر 13 سال آیا می‌تواند مادر شود و یک زندگی را مدیریت کند و مسئولیت فرزند را برعهده بگیرد؟ یک بحثی که مطرح می‌کنند این است که عدم ازدواج کودکان باعث ضربه زدن به نرخ زاد و ولد می‌شود. یکی از مهم ترین موضوعات این است که ازدواج های کودکان بدون اجازه دادگاه و تنها با رضایت ولی قهری انجام می‌شود وبه این ترتیب برخی از این ازدواج ها ثبت قانونی هم نمی‌شود.

او در ادامه به تلاش فراکسیون زنان برای جلوگیری از کودک همسری اشاره کرد و بیان داشت: "ما در فراکسیون زنان مجلس دهم جلسات کارشناسی داشتیم و با در نظر گرفتن آن سعی کردیم تصمیم بگیریم. درواقع، طبق بررسی ها دخترانی که زیر 15 سال باردار می شوند نسبت به زنان بالای 18 سال دچار مشکلات بیشتری هستند.»

سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران استف این در حالی است که دختران زیر سن قانونی با اجازه ولی کودک و همجنین تشخیص دادگاه می توانند ازدواج کنند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

پیشنهاد سردبیر
زندگی