چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ 01 May 2024
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۷۴۱۸

توطئه، قاچاق یا دشمنی با کارخانه‌های تولیدی؟

توطئه، قاچاق یا دشمنی با کارخانه‌های تولیدی؟
فیلم ها و عکس هایی که از کیک‌های حاوی قرص در فضای مجازی منتشر شده است خانواده ها را به شدت نگران کرده است.

فراز: به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک کیک در بوفه مدرسه حاوی یک نوع قرص اعتیاد آور بود. انتشار ویدئوی پیدا شدن قرص اعتیاد آور در کیک بوفه مدرسه موجب ایجاد موجی از نگرانی در بین والدین دانش آموزان شده است. از سویی دیگر حدود ۱۰ روز پیش گزارش‌هایی به مسؤولان سلامت آموزش و پرورش منعکس شد مبنی بر اینکه در بسته‌های کوچک کیک که دانش‌آموزان برای تغذیه میان وعده به مدرسه آورده بودند و شاید هم از بوفه مدارس خریداری کرده بودند، قرص مشاهده شده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها، استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام، خوزستان و کرمان کیک های حاوی قرص مشاهده شده است. برخی از مسئولان این امر را تکذیب و برخی دیگر آن را تایید کرده اند. به گفته برخی از کارشناسان جاسازی قرص ها در کارخانجات امکان پذیر نیست. حال پرسش اینجاست که قرص ها چگونه درون کیک ها جاسازی شده اند؟ اگر رد کارخانه جاسازی شده باشند در هنگام پخت آب می شوند. از سویی دیگر اگر فردی قصد قاچاق قرص ها را داشته چرا آنها را در کیک ها جاسازی کرده است؟ راه های بسیار بهتری برای قاچاق قرص ها وجود دارد. پلیس و نیروی انتظامی اعلام کرده اند که قرص ها روانگردان نبوده اند، چرا باید به خاطر اقچاق استامینوفن و کدئین که بدون نسخه هم به فروش می رسند این همه زحمت به خود بدهند؟ از سویی دیگر در میان کیک ها و هله هوله ها، دو برند شیرین عسل و مینو بیش از همه مشاهده می‌شوند، شاید فردی با این دو برند مشکلی داشته است. یا اینکه افرادی به راستی قصد داشته اند جو کشور را متشنج کنند. چون خانواده ها نسبت به فرزندانشان بیشتر از خودشان حساسیت دارند.

پیدا شدن قرص صحت ندارد

کیانوش جهانپور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پخش زنده شبکه خبر گفت: موضوع پیدا شدن قرص در کیک از این لحاظ که نظارت بر تولید و مواد غذایی به نحو مطلوب نبوده تقریبا به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع مربوط به حوزه پلیس فتا و نیروی های انتظامی است و در مجموع پیدا شدن قرص در کیک شایعه است.

او افزود: وجود قرص در کیک امکان پذیر نیست و تاکنون هیچ مورد مستندی درباره وجود قرص در کیک مشاهده نشده است و موضوع خارج از حوزه سلامت و دارو و مواد غذایی است و باید از ابعاد انتظامی و امنیتی پیگیری شود. مسیر پخش و شرکت سازنده بررسی شده و مشخص شده که این موضوع کذب است و هیچ مورد مشابهی در سایر کیک ها مشاهده نشده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

ماجرای عجیب قرص‌ها در کیک‌‌ها

حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی این گزارش‌ها به ما رسید به وزارت بهداشت نامه زدیم ضمن اینکه حراست آموزش و پرورش برای پیگیری و هماهنگی بخش‌های مربوط در جریان قرار گرفت.

او افزود: از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی این گزارش‌ها به ما رسید و پیگیر هستیم. این قرص‌ها بیشتر استامینوفن، آنتی هیستامین و رانیتیدین بود و گزارشی از مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم.

توطئه غرب

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در واکنش به انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص وجود قرص‌های اکستازی در داخل خوراکی ها گفت: تاکنون موردی از وجود قرص های اکستازی در داخل محصولات غذایی تولید داخل نداشته‌ایم.

سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وجود قرص‌های روانگردان وتوزیع خوراکی ها و کیک های بسته بندی شده حاوی این مواد، گفت: عکس انتشار یافته مربوط به قرص های اکستازی است که از سنوات گذشته به طور غیر مجاز در بین مصرف‌کنندگان وجود داشته و قاچاقچیان همواره به دلیل منفعت مالی سعی در اشاعه آن داشته‌اند. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این مطلب که پلیس برخورد با عوامل و توزیع کنندگان قرص اکستازی و مواد مخدر و روانگردانها را به صورت جد در دستور کار داشته و دارد افزود: قرص های اکستازی تولید ایران نیست و این توطئه غرب است که مردم را در کنار جنگ نرم آلوده به مواد مخدر سازد.

او درباره تصاویری مبنی بر وجود قرص ها در محصولات ایرانی گفت: قاچاقچیان بخاطر جلوگیری از کشف مواد مخدر را در بسته‌های مختلف منجمله موادغذایی جاسازی می کنند اما باید توجه داشت که محصولات غذایی تولید داخل مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداری دارند و مطمئنا کنترلهای لازم بر آنها اعمال می‌شودو تاکنون موردی در این راستا نداشته ایم.

توضیح وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: گزارشی از برخی استان‌ها مبنی بر وجود قرص‌هایی به دست ما رسیده که این گزارش را برای بررسی بیشتر به وزارت اعلام کرده ایم تا صحت و سقم آن را به آموزش و پرورش اعلام کنند.

حسن ضیا الدینی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره خبر پخش شده در فضای مجازی مبنی بر ارسال بخشنامه به تمام مدارس به ممنوعیت پخش تیتاب، تاینی، مینو، شیرین عسل، پچ پچ و… گفت: ارسال بخشنامه‌ای به مدارس با این مضمون صحت ندارد. او افزود: گزارشی از برخی استان‌ها مبنی بر وجود قرص‌هایی به دست ما رسیده که این گزارش را برای بررسی بیشتر به وزارت اعلام کرده ایم تا صحت و سقم آن را به آموزش و پرورش اعلام کنند. این مسائلی که مطرح شده شایعاتی است که نباید به آن‌ها توجه کرد، ولی با این وجود از برخی از استان‌ها مثل هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی گزارش شده که این گزارش را برای پیگیری بیشتر منعکس کرده ایم. ضیا الدینی دررابطه با اینکه ادارات اموزش و پرورش استانی این موضوع را تائید کرده اند یا خیر بیان کرد: استان‌ها اعلام کرده اند که چند نفر از دانش آموزان این موضوع را گزارش کرده اند، ولی امکان اینکه این قرص‌ها بعد از باز شدن در داخل کیک‌ها گذاشته شده باشد وجود دارد.

او در رابطه با نوع قرص‌ها گفت: این قرص‌ها بیشتر استامینوفن، آنتی هیستامین و رانیتیدین بود و گزارشی از مسمومیت دانش‌آموزان نداشته ایم و منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم و البته حراست آموزش و پرورش برای پیگیری موضوع نیز در جریان قرار گرفته است.

کیک حاوی قرص در جنوب سیستان و بلوچستان

سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان که مدعی بود خودشان نیز در حال بررسی این موضوع هستند، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این تصاویر که از یک هفته پیش در فضای مجازی پخش شده مربوط به پیدا شدن قرص در میان کیک خوراکی متعلق به دانش‌آموزان در مدارس جنوب استان است.

او افزود: هنوز مشخص نشده این‌ها واقعا قرص هستند و یا اسمارتیز‌های خوراکی، اما ما همچنان بررسی موضوع را در دستور کار داریم و به زودی پاسخگو خواهیم بود.

جاسازی قرص غیرممکن است

محمد رضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران هم جاسازی قرص در کیک و بیسکوییت را از نظر فنی غیر ممکن دانست و گفت: ظاهرا یک یا دو انبار پلمب شده و اگر از آن انبار‌ها کیکی در بازار توزیع شده باشد، جمع‌آوری شده است.

او بیان کرد: اگر جاسازی قرص در کیک‌ها به قصد قاچاق بوده باشد امکان توزیع تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد. با توجه به آلوده شدن کیک‌ها در استان‌های مرزی، احتمالا انجام این کار به قصد قاچاق قرص‌های روانگردان هم وجود دارد.

پای ده ها شرکت در میان است

جمشید مغازه‌ای، رئیس انجمن بیسکوئیت، شیرینی و شکلات پیرامون عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر توزیع قرص در بیسکوئیت، تیتاپ و شکلات گفت: توزیع قرص در بین تیتاپ، پچ‌ پچ ، بیسکوئیت واقعت دارد و مربوط به یک تا ۲ شرکت نیست و ده‌ها شرکت دچار این مشکل شده‌اند.

او افزود: باتوجه به آنکه تیتاپ، بیسکوئیت و کیک در درجه حرارت ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد پخت می‌شود، بدیهی است که این قرص‌ها در چنین درجه حرارتی دوام نمی‌آورند و این مشکلات بعد از تولید در انبار‌های توزیع و … اتفاق می‌افتد چرا که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حتی ترکیب و رنگ این قرص‌ها در لابه‌لای کیک‌ها، کلوچه‌ها، بیسکوئیت و … بهم نخورده است.

مغازه‌ای گفت: با وجود آنکه این قرص‌ها در میان انواع بیسکوئیت، تیتاپ، کیک و … کاملا سالم هستند از این‌رو می‌توان گفت که این امر توسط افراد "نفوذی" در حال انجام است که هم‌اکنون از طریق سازمان امنیت و پلیس پیگیر این موضوع هستیم، چرا که علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای کارخانه‌ها، سلامت مردم در معرض خطر است.

او درباره اینکه آیا گزارشی از این تخلفات در تهران هم اعلام شده است، بیان کرد: اکثر گزارش‌ها مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان است و تاکنون گزارشی از تهران نداشته‌ایم و باتوجه به اتفاقاتی که در روز‌های اخیر برای برخی کارخانه‌های تولیدی افتاده است موضوع را از طریق وزارت کشور، وزارت بهداشت و پلیس در حال پیگیری هستیم که امیدواریم هرچه سریعتر این معضل حل شود.

کیک های حاوی قرص در میناب

فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این موضوع که سب نگرانی مردم شده است برای صحت سلامت این محصولات از کارخانه دنبال کردیم وهیچ گونه مورد غیر بهداشتی مشاهده نشد.

کیک های حاوی قرص در آبدانان ایلام

بعد از پیدا شدن قرص در کیک و کلوچه در برخی از استانهای کشور، یکی از ساکنان شهرک هزارانی در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام از پیدا کردن قرص در کیک یکی از برندهای معروف خبر داد.

شبکه بهداشت آبدانان نیز در این زمینه اعلام کرد: باتوجه به بازرسیهای بعمل آمده توسط بازرسین بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کیک هایی با نام تجاری تی تاپ طلایی ساخت کارخانجات مشهد و شیرین عسل و کیک دولایه تبرک ساخت شهرک صنعتی کاوه شهر ساوه، در سطح بازار وجود دارد که پس از برسی وجود قرص در داخل بعضی از این محصولات اثبات شده است.

علوم پزشکی ایلام نیز طی یک اطلاعیه اعلام کرد: بر اساس بررسی های انجام شده وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی،‌ به خط تولید این محصولات مربوط نبوده و پس از تولید بصورت جاگذاری و یا تعویض کیکهای داخل بسته بندی، انجام شده‌است. با این وجود موردی که ناشی از مصرف این موارد بوده و منجر به مشکل در سلامتی فردی شده باشد گزارش نشده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

پیشنهاد سردبیر
زندگی