جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۴۹۷۱۹
ناآرامی‌های قزاقستان باعث شد

استخراج ۱۸ درصد بیت‌کوین جهان در خطر

استخراج ۱۸ درصد بیت‌کوین جهان در خطر
آشفتگی سیاسی در قزاقستان به صنعت گسترده استخراج بیت‌کوین در این کشور ضربه می زند.

به گزارش سی‌ان‌ان، اعتراضات خشونت آمیز ناشی از افزایش قیمت سوخت که ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، این کشور آسیای مرکزی را در هرج و مرج فرو برده است. دولت قراقستان برای سرکوب اعتراضات به قطع اینترنت و مخابرات در سراسر کشور متوسل شده است - و این بر عملیات استخراج ارزهای دیجیتال محلی در قزاقستان، که یکی از بالاترین آمار را از  در جهان دارد، تأثیر منفی گذاشته است. سال گذشته پس از آنکه دولت چین محدودیت‌هایی را برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال وضع کرد، قزاقستان به یکی از محل‌های محبوب ماینرها تبدیل شد. 

 

دستور «شلیک به قصد کشت» در قزاقستان

 

استخراج ارز دیجیتال فرآیند پیچیده‌ای است که در آن سکه‌های جدید وارد گردش می شوند. ماینینگ به رایانه‌هایی با قدرت بالا نیاز دارد که پازل‌های پیچیده ریاضی را حل کنند تا یک «بلاک» جدید در بلاک‌چین ایجاد کنند. این امر به توانایی پردازش بالای رایانه‌ها و همچنین مصرف مقدار قابل توجهی انرژی برق نیاز دارد و قزاقستان با منابع غنی انرژی خود، برای ماینرها به جایگزینی جذاب برای چین تبدیل شده بود. بنابرآوردهای موجود قزاقستان بیش از ۱۸ درصد از «هش‌ریت» شبکه جهانی بیت‌کوین را در آگوست سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است. به این ترتیب قزاقستان از این لحاظ در رتبه دوم جهان پس از ایالات متحده قرار می‌گیرد. (هش‌ریت به کل قدرت محاسباتی اطلاق می شود که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.)

 

هنوز مشخص نیست که سرویس‌های اینترنتی در قزاقستان چه زمانی بازیابی می‌شوند، و این امر باعث می‌شود که محاسبه این موضوع که شرایط قزاقستان در نهایت چه میزان بر روی استخراج‌ رمزارز تأثیر خواهد داشت، دشوار است. به گفته نت‌بلاک‌های مانیتور اینترنتی، اتصال از صبح جمعه به مدت ۳۶ ساعت قطع شده بود. اما لری سرماک، معاون پژوهشی در وب‌سایت ارزهای دیجیتال (The Block) در توییتی نوشت: تنها چند ساعت پس از قطع اینترنت، هش‌ریت ۱۲ درصد کاهش یافت.

 

شرایط کنونی خشم سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتالی را در پی داشته است. همزمان قیمت هر بیت کوین در روز جمعه به حدود ۴۲ هزار دلار کاهش یافت که پایین ترین سطح از سپتامبر گذشته بود. این ارز دیجیتال همچنین پس از تصمیمات اخیر بانک مرکزی آمریکا با فشار بیشتری روبرو شده است.

 

بیت‌کوین در پایین‌ترین قیمت سه ماه گذشته

 

اعتراضات در قزاقستان در ابتدا به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد اما به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مسائل دیرینه دیگری نیز در پس خشم عمومی وجود دارد،  مسایلی مانند نابرابری درآمد و مشکلات اقتصادی، که همگی در طول همه‌گیری ویروس کرونا تشدید شده‌اند. به گفته «آنیرود راستوگی» بنیانگذار شرکت حقوقی فناوری (Ikigai Law) که با صرافی‌های ارزهای دیجیتال در هند کار می‌کند، این ناآرامی‌ها ممکن است باعث شود استخراج‌کنندگان بیت‌کوین فعالیت‌های خود را به جای دیگری منتقل کنند. او گفت: «این رخدادها در نهایت به یافتن هاب مناسب برای فعالیت های خود توسط ماینرها منجر می‌شود. آنها به دنبال مکانی با ثبات سیاسی و برق ارزان هستند.»

 

فایننشال تایمز در ماه نوامبر گزارش داد که قزاقستان در حال حاضر برای مقابله با تقاضای عظیم شبکه انرژی خود به دلیل افزایش استخراج کریپتو با مشکل مواجه بوده است و اضافه کرد که کمبود برق در این کشور منجر به تعطیلی یک مزرعه استخراج کریپتو شده است. به گفته راستوگی، چنین مشکلاتی در هاب‌های رمزنگاری بزرگ ممکن است صنعت را مجبور به تسریع پذیرش فناوری پایدارتر برای ماینینگ کند که برق بسیار کمتری مصرف می‌کند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!