جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
کد خبر: ۴۹۸۷۴

تصمیم عجیب کرونایی ترکیه؛ خطر برای گردشگران ایرانی

تصمیم عجیب کرونایی ترکیه؛ خطر برای گردشگران ایرانی
دولت ترکیه از تصمیمی عجیب در مورد شیوه‌‌نامه‌های مقابله با کووید۱۹ پرده‌برداری کرده که به نظر می‌رسد ارتباط مستقیم با بحران جاری اقتصادی در این کشور داشته باشد.

روزترز به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد این کشور دیگر افراد واکسینه نشده را ملزم به انجام آزمایش PCR برای کرونا قبل از سوار شدن به هواپیما، اتوبوس یا سایر وسایل حمل و نقل یا قبل از شرکت در رویدادهایی مانند کنسرت، نمایش یا فیلم نخواهد کرد. وزارت کشور ترکیه همچنین اعلام کرده از این پس کارمندان دولتی واکسینه نشده، کارمندان بخش خصوصی و پرسنل مدارس نیز نیازی به انجام آزمایش PCR نخواهند داشت.

 

به نظر می‌ٰسد برداشته شدن محدودیت‌های مرتبط با کرونا در ترکیه رابطه مستقیم با بحران کنونی اقتصاد این کشور و تلاش دولت اردوغان برای خروج کشور از شرایط دشوار کنونی داشته باشد. این بحران به نارضایتی گسترده عمومی دامن زده و محبوبیت اردوغان را به فاصله کمی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به شدت کاهش داده است. دولت اردوغان برای رویارویی با این بحران، یک راهبرد و برنامه را در دستور کار قرار داده که همزمان دو هدف عمده را پیگیری می‌کند؛ پایین نگه داشتن ارزش لیر - پول ملی این کشور- برای تشویق صادرکنندگان و جذب گردشگران خارجی. دستور لغو شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در راستای نیل به همین هدف صادر شده است.

 

کرونا در ترکیه؛ ۵ تا ۷ برابر ایران!

 

دستور لغو شیوه‌نامه‌های بهداشتی رویارویی با کرونا در ترکیه در حالی صادر شده است که آمار مبتلایان و تلفات این بیماری در این کشور به نسبت بالا و روبه افزایش است. بنا بر آمار رسمی قربانیان کرونا در ترکیه، در این کشور در دو روز گذشته به ترتیب ۱۵۳ و ۱۶۷ جانباخته کرونا ثبت شده است. این آمار هنگامی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که آن را با آمار مشابه ایران در همین مدت مقایسه کنیم که به ترتبیب ۳۰ و ۲۴ فوتی بوده است. مجموع آمار فوتی‌های کرونای ترکیه در هفت روز گذشته هم ۱۰۵۷ تن بوده در حالی که این آمار در ایران ۲۰۵ جان‌باخته است.

 

این در حالی است که در پی سقوط ارزش لیر، ترکیه در دو سه ماه گذشته به نخستین مقصد مسافران و گردشگران ایران یتبدیل شده و تبلیغات تورهای مسافرتی برای سفر به این کشور افزایش چشمگیری یافته است. با یک جستجوی ساده در اینترنت، به آگهی‌های فراوانی از این دست بر می‌خورید که با به شما پیشنهاد می‌کند با هزینه‌ای اندک - گاه کمتر از ۵ میلیون تومان- بار سفر ببنیدید و برای چند روزی راهی استانبول یا آنتالیا شوید. سفری که البته با توجه به هزینه اندک آن برای بسیاری از مخاطبان جذابیت بسیاری دارد اما ممکن است با توجه به لغو شیوه‌نامه‌های بهداشتی رویارویی با کرونا، مسافران را با سوغاتی شوم راهی خانه کند.

 

گفتنی است آمار مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۱ بیش از هر شهروند خارجی دیگری در این کشور خانه خریده‌اند. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، شهروندان ایرانیان در سپتامیر ۲۰۲۱ (شهریور۱۴۰۰) با خرید ۱۴۶۲ خانه در ترکیه رکورد زدند. 

 

توصیه به خریداران مسکن در ترکیه در پی سقوط ارزش لیر

 

سه سال پیش بود که دولت ترکیه پس از افت ارزش پول ملی این کشور، قوانین مهاجرتی خود را با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی تغییر داد. پیش از تغییر این قوانین متقاضیان شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند اما در قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!