شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۴۸۰۶
فراز گزارش می‌دهد:

کارگران هفت‌تپه ۳ ماه است حقوق نگرفته‌اند

کارگران هفت‌تپه ۳ ماه است حقوق نگرفته‌اند
بعد از اینکه اعلام شد نیشکرهفت‌تپه از بخش خصوصی بازپس گرفته شد این واحد تولیدی با ابهام مدیریتی روبه‌رو شد و همین موضوع باعث شده است که حقوق کارگران نزدیک به ۳ماه پرداخت نشود.

در ماه‌های اخیر اعتراضات در شرکت نیشکر هفت‌تپه وارد فاز جدیدی شده است و بعد از ماه‌هایی که کارگران بدون دغدغه کار می‌کردند و سر موعده مقرر حقوق و دستمزد خود را دریافت می‌کردند اکنون با حاشیه‌هایی که برای این واحد تولیدی به وجود آمده باعث عدم پرداخت دستمزد توسط کارفرما شده است.

 

حالا منابع «فراز» در هفت‌تپه می‌گویند که به‌دلیل آنچه «بلاتکلیفی» در ساختار مدیریت این شرکت نامیده می‌شود کارگران نزدیک به ۳ ماه است که دستمزدی دریافت نکرده‌اند و همین موضوع باعث شده که از اواسط هفته گذشته کارگران تصمیم به اعتصاب بگیرند و با تجمع در مقابل دفتر مدیریت شرکت از مسوولان می‌خواهند تا مطالبات عقب مانده آنها را پرداخت کنند.

 

پس از اینکه در رسانه‌ها مطرح شد که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی گرفته شده است و به دولت بازگردانه شده است حاشیه‌ها در این شرکت آغاز شد و در ادامه با برگزاری جشن و تبلیغات بسیار سعی کردند تا بیش از حد واگذاری نیشکر به دولت را مثبت ارزیابی نشان بدهند ولی بعد از آن مسوولان استانی و همچنین مسوولان کنونی نیشکر در مصاحبه با فراز این خبر را تکذیب کردند ولی هرچه به جلو می‌رویم با توجه به اینکه مالک کنونی بااین شرایط علاقه‌ای به ادامه کار در این واحد تولیدی را ندارند وضعیت نیشکر بیش از گذشته در ابهام باقی مانده است و پیش‌بینی اینکه در هفته‌های آینده چه سرنوشتی در انتظار کارگران این واحد تولیدی خواهد بود، دور از ذهن نیست.

در مورد آینده نیشکر هفت‌تپه به طور کلی ۳ دیدگاه وجود دارد. عده‌ای معتقدند اگر با بخش خصوصی همکاری کنند می‌توانند آرامش بیشتر داشته باشند. طیفی از کارگران می‌خواهند این واحد تولیدی به دولت باز گردد و طیف دیگر هم اعتقاد دارند که این شرکت باید به صورت تعاونی و با مشارکت کارگران اداره بشود.

 

 البته ناگفته نماند که در حال حاضر هیچ یک از گزینه‌های مطرح شده نمی‌تواند راه‌حلی برای بهبود وضعیت باشد.

«منوچهر» یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه معتقد است که عدم روشن شدن وضعیت این شرکت تولیدی که حالا در هوا معلق است می‌تواند آتش اعتراضات صنفی را در این شرایط حساس کشور شعله‌ورتر کند.

این کارگر واحد تولیدی نیشکر هفت‌تپه با اشاره به مطالبات عقب افتاده‌ای که باعث شده است اعتراضات در هفت‌تپه دوباره وارد فاز جدید بشود به خبرنگار ما می‌گوید: «از ابتدای سال که خبر خلع‌ید بخش خصوصی از نیشکر هفت‌تپه در رسانه‌ها منتشر شد وضعیت ما هم کاملا متزلزل شد و باعث شد که بعد از ماه‌ها ثبات در شرکت مانند سال‌های گذشته به فکر ساماندهی اعتراضات صنفی برای دریات مطالبات باشیم. در همین رابطه از اواسط هفته گذشته تصمیم گرفتیم تا روشن شدن وضعیت مقابل دفتر مسوولان تجمع کنیم.»

 

او با اشاره به مطالبات عقب مانده ادامه می‌دهد: «در حال حاضر حقوق ماه‌های «اردیبهشت و خرداد» را دریافت نکرده‌ایم و تا چند روز دیگر هم که موعده دریافت حقوق تیرماه فراخواهد رسید هم امیدی به بهبود وضعیت نداریم. از سوی دیگر ما با اعتراضات بازنشسته‌های نیشکر هفت‌تپه که نتواستند سنوات خود را دریافت کنند، هم روبه‌رو هستیم که این می‌تواند دامنه اعتراضات را گسترده‌تر بکند. در چنین وضعیت اقتصادی و نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها نمی‌دانیم بعد از حدود ۳ ماه حقوق نگرفتن چگونه زنده مانده‌ایم.»

 

این فعال کارگری با انتقاد از رفتار برخی شخصیت‌های سیاسی‌ در تغییر روند مثبت شرکت اضافه می‌کند: «شرکت نیشکر هفت‌تپه اسیر بازی‌های سیاسی شده است و هر مسوولی در هر جایگاهی که حضور دارد می‌خواهد به سود اطرافیان خودش این وضعیت را تغییر دهد و وضعیت کنونی کارگران هیچ اهمیت برای تصمیم‌گیری آنها ندارد. در مقابل مالک کنونی نیشکر هم می‌گوید که وقتی شرکت در اختیار ما نیست چگونه باید حقوق پرداخت کنم؟ این نکته هم قابل توجه است که بعد از رسانه‌ای شدن خلع‌ید مالک خصوصی بسیاری از کارگران اهمیتی به دستورات کارفرما نمی‌دهند. در چنین شرایطی که نه کارفرمای خصوصی مسوولیت کارگران را بر عهده می‌گیرد و نه دولت برای وضعیت کنونی تعیین تکلیف می‌کند همکاران و خانواده‌های ما برای ادامه بقاء چه باید بکنند. اگر وضعیت همینطور ادامه داشته باشد شاید تا انتهای سال هم دریافتی نداشته باشیم.»

 

او با انتقاد از بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به وضعیت کنونی کارگرانی که به هر دلیل مطالبات‌شان عقب مانده است ادامه می‌دهد: «قانون کار در برخی موارد خلاءهای دارد که به سود کارفرما تمام می‌شود. مانند اینکه چرا وقتی ما ۲ ماه به‌دلیل عدم دریافت مزد اقساط وام بانکی با تاخیر مواجه می‌شود باید با بهره آن را بپردازیم ولی وقتی کارفرما ۳ ماه به ما حقوق نمی‌دهد باید چه بکنیم؟ آن هم دستمزدی که با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها ارزش واقعی خود را از دست می‌دهد.»

این کارگر نیشکر هفت تپه با ابراز گلایه از برخی شخصیت‌های سیاسی که قصد تغییر رای دادگاه را دارند، می‌گوید: «در کش و قوس بازپس‌گیری هفت‌تپه از بخش خصوصی برخی از شخصیت‌های سیاسی دخالت‌های بی‌مورد می‌کنند تا رای دادگاه را به سود اطرافیان خودشان تغییر دهند. در این مورد همه از جمله کارفرما و کارگران در انتظار حکم نهایی دادگاه هستند تا ببینند انتهای این داستان چه خواهد شد. همه ما امیدواریم تا دولت و قوه‌قضاییه جدید که با شعار حمایت از اقشار محروم سکان هدایت کشور را در دست گرفته‌اند چاره‌ای برای ما پیدا کنند تا حداقل هر ماه بتوانیم مزد خود را دریافت کنیم. بازی‌های سیاسی به ما ربطی ندارد تنها امنیت شغلی و دستمزد ماهانه برای ما مهم است که در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم هیچ‌ یک از این ۲ را نداریم. باید بگوییم که نه‌بی‌آبی و نه خصوصی‌سازی آنقدر به ما ضربه نزده است که بازی‌های سیاسی آزارمان داده است.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!