جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۲۶۲

۲۵ کارگر در زندان، ادامه اعتراضات هپکو

۲۵ کارگر در زندان، ادامه اعتراضات هپکو
«هنوز ۲۵ کارگر بازداشت شده تجمع روز دوشنبه هپکو آزاد نشده‌اند و این تجمع امروز در داخل کارخانه با حضور همه کارگران آن ادامه دارد».

«هنوز ۲۵ کارگر بازداشت شده تجمع روز دوشنبه هپکو آزاد نشده‌اند و این تجمع امروز در داخل کارخانه با حضور همه کارگران آن ادامه دارد». این خبری است که «علی خدایی»، عضو کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگو با فراز به آن اشاره می‌کند.

روز دوشنبه کارگران شرکت هپکو در اعتراض به عدم رسیدگی مسوولان به خواسته‌هایشان که شامل تغییر سهامدار عمده و پرداخت حقوق و معوقات خود می‌شد راه‌آهن مسیر شمال-جنوب را مسدود کردند. این تجمع سرانجام با دخالت پلیس به پایان رسید.

خدایی در واکنش به اتفاق‌های روز دوشنبه می‌گوید: «ظاهرا آن روز ۱۰-۱۱ نفر به بیمارستان مراجعه کردند ولی در حال حاضر کسی در بیمارستان بستری نیست».

همچنین صبح امروز اعضای شورای اسلامی کارگران این کارخانه با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی کارگران بازداشت شده‌اند. آن‌ها این تجمع را دیروز و امروز ادامه داده‌اند و می‌گویند تا زمانی که به مشکلات‌شان رسیدگی نشود از مطالبات خود دست نخواهند کشید. نماینده شازند روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا تعداد این کارگران بازداشت‌شده را ۲۵نفر ارزیابی کرد.

حقوق کارگران را نداده و حقوق مدیران را پرداخت کرده‌اند

خدایی درباره عامل بحران هپکو به فراز می‌گوید: «ریشه این اعتراض‌ها روش غلطی بوده که در خصوصی سازی این کارخانه اتفاق افتاده و مدیریت نکردن صحیح بحران به عصبانیت آن‌ها هم بیشتر دامن زده است. آن‌ها مدت‌هاست حقوق نگرفته‌اند و وضعیت نابسامانی دارند. مدت‌ها با وعده و وعیدهای فراوان مسئولان قول‌هایی برای حل مشکلات شنیده‌اند. از ماه‌های ابتدایی امسال تیم مدیریتی جدیدی وارد هپکو شده و حقوق‌های مدیریتی بالایی دریافت کرده است. منابع موثقی می‌گویند که اخیرا حقوق مدیران را پرداخت کرده‌اند اما آخرین دریافتی کارگرها مربوط به ماه اردیبهشت و به صورت ناقص بوده است».

او درباره عوامل دیگری که زمینه‌ساز اعتراض‌های اخیر این کارگران شده توضیح می‌دهد: «در حالی که گفته شده بود که سهامدار قبلی خلع ید شده، کارگران متوجه شده‌اند که او نه تنها خلع ید نشده بلکه هنوز آنجا حضور دارد و با افزایش سهام خود در حال فعالیت است. با توجه به تبعیض در محیط کار و وضعیت معیشتی که آن‌ها امروز دارند اگر کارگری حقوقش را به طور کامل و ابتدای ماه بگیرد و زندگی‌اش را اداره کند باید مدال دریافت کند».

این خشم طبیعی است

این عضو کارگری شورای عالی کار می‌گوید: «اگر از احساسات فاصله بگیریم، هیچ پیامدی به جز اتفاق‌هایی که در هپکو افتاده نمی‌شد برای این کارخانه پیش‌بینی کرد. شما تصور کنید که کارگری چهار تا پنج ماه حقوق دریافت نکرده و جایی کار می‌کند که در آن چنین تبعیض‌هایی وجود دارد. برای همین به نظر من این خشم کاملا طبیعی است».

به گفته خدایی یکی دیگر از دلایلی که منجر به اعتراض آن‌ها در خط راه آهن شمال- جنوب شده این بوده که مسئولین استان در جلساتی که با این کارگران داشته‌اند بارها گفته‌اند که حل مشکلات آنها در اختیار مسئولان استانی نیست و باید مسئولان کشوری آن را حل کنند. او می‌گوید: «عملا یعنی آنها به کارگران گفته‌اند که اگر مشکلی دارند باید توجه مقام‌های کشوری را جلب کنند. خود مسئولان استانی آنها را تشویق به این شکل جلب کردن توجه‌ها کرده‌اند و این نتیجه‌ای جز حضور آن‌ها در خط راه آهن نداشته است. در حالی که می‌توانستند این تجمع را مقابل استانداری برگزار کنند».

حال که مسئله کارگران ابعادی ملی ‍پیدا کرده است باید دید که مسوولان کشوری چه تدابیری برای برون‌رفت این کارخانه از این بحران خواهند اندیشید. امروز هم تجمع کارگران در داخل محیط کارخانه هپکو در جریان است و کارگران می‌گویند تا حل شدن مشکلات خود به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!