جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۹۰۷

سن بیکاری در حال افزایش است

سن بیکاری در حال افزایش است
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نتایجی از مطالعات خود در سال ۹۷منتشر کرده که نشان می‌دهد یک میلیون و۲۳۲هزار نفر از افراد ۱۵سال به بالا بیشتر از یک سال بیکار بوده‌اند.به گزارش فراز، مرکز آمار نتایج تازه‌ترین تحقیقات خود بر روی بیکاری بلند مدت و

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نتایجی از مطالعات خود در سال ۹۷منتشر کرده که نشان می‌دهد یک میلیون و۲۳۲هزار نفر از افراد ۱۵سال به بالا بیشتر از یک سال بیکار بوده‌اند.

به گزارش فراز، مرکز آمار نتایج تازه‌ترین تحقیقات خود بر روی بیکاری بلند مدت و کوتاه مدت افراد را منتشر کرد. بنابر این گزارش، طی یک سال گذشته رایج‌ترین رنج سنی برای بیکاری طولانی‌مدت در جامعه، در سن ۲۵ تا ۲۹سال بوده که شامل ۳۵.۹درصد از افراد می‌شود. این در حالی است که بیکاری طولانی مدت برای دولت تبعات عاطفی و روانی زیادی به بار خواهد آورد. همچنین بیشترین نرخ بیکاری بلندمدت در سال گذشته را افراد ۲۵ تا ۲۹ ساله تجربه کرده‌اند که شامل ۴۴۲هزار نفر می‌شوند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که سن بیکاران امروز در حال افزایش است. این عامل از یک سو به کشش پایین جذب کارجویان از سمت بازار برمی‌گردد و از سوی دیگر به دلیل افزایش تمایلات افراد برای ادامه تحصیل، آنها در سن کمتری وارد بازار کار می‌شوند.

سهم بیکاران ۱۵ تا ۲۹ ساله از کل بیکاران کشور به طور کلی در سال گذشته ۵۳درصد بوده است. بنا براین گزارش افزایش تعداد جوانان تحصیلکرده، افزایش مشارکت زنان در بازار کار، تمایل جوانان به ادامه تحصیلات دانشگاهی و کشش پایین جذب کارجویان از سوی بازار کار، مهم‌ترین عواملی هستند که سن بیکاران را افزایش داده‌است. امروز افراد ۳۰ساله کمترین نرخ بیکاری بلندمدت را داشته‌اند که با نرخ ۲.۸درصد نشان می‌دهد به دلایل شرایط سنی و افزایش تجربه راحت‌تر به شغل دسترسی پیدا کرده‌اند.

زنان بیکاری طولانی‌تری دارند

در سال گذشته ۶۹درصد بیکاران را مردان تشکیل داده‌اند. در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ساله وضعیت بیکاری بلند مدت زنان از مردان بسیار بدتر است. در واقع ۵۶درصد از زنان بیکار یک سال یا بیشتر در انتظار پیدا کردن شغل بوده‌اند. این در حالی است که این عدد برای مردان ۴۲درصد گزارش شده است.

این تفاوت با افزایش سن عمیق‌تر هم می‌شود. در بین افراد ۳۰سال یا بالاتر زنان ۵۷درصد و مردان ۳۰درصد تجربه بیکاری یک سال یا بیشتر را داشته‌اند. بنابراین گزارش ترجیح کارفرمایان در به‌کارگیری نیروی کار مرد یکی از دلایل افزایش بیکاری طولانی مدت آنها بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش افرادی که قبلا شاغل نبوده‌اند بیکاری بلند مدت بیشتری را تجربه می‌کنند. حدود ۲۳.۶درصد از بیکارانی که در ۵سال گذشته شاغل بوده‌اند، بیکاری بلند مدت را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که این نسبت برای بیکاران قبلا غیرشاغل ۵۷.۵درصد بوده است.

بیمه بیکاری و هزینه‌ای که به دولت تحمیل می‌شود

بخشی از این مطالعات به افراد بیکاری برمی‌گردد که در این مدت از حمایت‌های بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند. هرچه این سهم افزایش یابد هزینه‌های دولت نیز برای حمایت از آنها افزایش خواهد یافت. سهم بیکاران با طول مدت بیکاری بلند مدت از کل بیکاران کشور در سال گذشته ۳۸درصد بوده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!