سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۲۸۳۵
توقف تولید ایران خودرو به دلیل عدم تخصیص ارز

بهانه احتمالی تازه برای افزایش قیمت خودرو

بهانه احتمالی تازه برای افزایش قیمت خودرو
زیان انباشته ۲ سال اخیر از یک سو و ماجرای عدم تخصیص ارز از سوی دیگر می‌توانند بهترین بهانه‌ها و زمینه ممکن برای افزایش قیمت خودرو برای آینده نه چندان دور باشند. خودروسازی که در شرایط عادی هر روز در پی راه و بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود بود آیا از موقعیت عدم تخصیص ارز برای چنین کاری خواهد گذشت؟

به گزارش فراز، مدیرعامل ایران خودرو شب گذشته با انتشار نامه ای از توقف تولید خطوط ایران خودرو بدلیل کمبود ارز خبر داد.

در نامه عظیمی به نیازی سرپرست وزارت صمت آمده که این واحد تولیدی به دلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید خواهد بود و حتی با این‌روند چالش تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ جدی و احتمال تاخیر در تحویل خودرو‌ها به مشتریان بدیهی‌ است.

البته شب گذشته پس از انتشار این نامه، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرده است که مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور مرتفع شد.

در همین رابطه، آمار تجمیعی تولید ایران خودرو نشان می‌دهد که تولید هفت محصول این شرکت در اردیبهشت متوقف شده است.

پیش از علنی شدن نامه مدیرعامل ایران خودرو درباره توقف تولید برخی منابع خبر داده بودند که واردکنندگان بزرگی مثل گلدیران، گروه بهمن، ایران خودرو و انتخاب نمی‌توانند حواله ارزی بگیرند. گفته می شود که این اتفاق از ۲ ماه قبل رخ داده و دامه آن برخی پتروشیمی ها را هم شامل شده است.

برخی از ناظران و تحلیلگران بازار ارز، عدم تغییر محسوس قیمت‌ها در این بازار طی هفته‌های اخیر را به سیاست جدید بانک مرکزی در قبال ارز واردکنندگان نسبت می‌دهند. بر این اساس آنچه که باعث ثبات قیمت ارز شده به عدم عرضه ارز پتروشیمی‌ها و عدم تخصیص حواله ارزی به واردکنندگان بزرگ توسط بانک مرکزی است.

اما نکته اینجاست که این سیاست به طور طبیعی می‌تواند منجر به افزایش و حتی انفجار قیمت در برخی از محصولات این شرکت‌ها شود. بر همین اساس بر مبنای اخبار منتشر شده درباره عدم تخصیص ارز می‌شود انتظار یک موج جدید گرانی در بازارهایی نظیر خودرو و لوازم خانگی را داشت.

هر چند هم اکنون منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از حل شدن مشکل ارزی ایران خودرو خبر داده اما گمانه‌ها درباره احتمال افزایش قیمت در روزهای آتی تحت تاثیر این اتفاقات بسیار جدی هستند.

روز ۱۷ فروردین ماه اولین سیگنال گرانی خودرو در سال جدی توسط سخنگوی شورای رقابت صادر شده بود. اسماعیل شجاعی با بیان اینکه مجوز افزایش قیمت خودرو با هماهنگی کامل وزارت صمت بود، گفته بود: خودروساز طی ۲ سال گذشته از تورم زیان دیده، پس عدم افرایش قیمت خودرو منجر به توقف تولید می‌شود.

زیان انباشته ۲ سال اخیر از یک سو و ماجرای عدم تخصیص ارز از سوی دیگر می‌توانند بهترین بهانه‌ها و زمینه ممکن برای افزایش قیمت خودرو برای آینده نه چندان دور باشند.

خودروسازی که در شرایط عادی هر روز در پی راه و بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود بود آیا از موقعیت عدم تخصیص ارز برای چنین کاری خواهد گذشت؟ 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!