جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۸۶۸۲
اختصاصی فراز:

نامه نمایندگان برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس

نامه نمایندگان برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس
حواشی اخیر عرضه خودرو در بورس کالا پای مجلس را هم به ماجرا باز کرد. براساس نامه‌ای که به دست فراز رسیده، تعدادی از نمایندگان مجلس از شورای رقابت خواستار توقف فروش خودرو در بورس کالا شده‌اند.

به گزارش فراز، فروش خودرو در بورس کالا طی هفته‌های گذشته با انتقادات فراوانی مواجه شد. دلیل اصلی این انتقادات تفاوت بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو با قیمت کشف شده در بورس بود. به این معنا که فرایند عرضه اخیر در بورس خود عامل افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت خودروها می شد. این در حالی است که قیمت برخی از خودروها حتی تا بیش از ۱۰۰ درصد هم در این فرآیند رشد داشت. 

 

در نامه نمایندگان مجلس خطاب به رئیس شورای رقابت دلایلی برای غیرقانونی بودن و غیر رقابتی بودن عرضه خودرو در بورس عنوان شده است. 

نمایندگان نوشته‌اند: «هیچ قاعده و ضابطه‌ای در خصوص دستورالعمل تعیین قیمت در این شیوه لحاظ نشده و لذا شاهد سفته بازی‌های فاحش و نوسانات غیرموجه و بدون ضابطه در قیمت‌های معاملاتی خودرو در بورس کالا هستیم.»

در بخش دیگری از نامه نمایندگان به رئیس شورای رقابت عنوان شده که «اضافه درآمد حاصل شده برای خودروسازان در بورس کالا (یعنی ما به التفاوت قیمت معاملاتی و قیمت تمام شده واقعی) نبایستی تماما به جیب خودروساز برود. چرا که حاصل از عملکرد خودروساز نبوده و به دلیل ساختار شبه انحصاری بازار خودرو ایجاد شده است. 

در روزهای گذشته سایت فراز نیز در گزارش با عنوان "جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند" به این موضوع پرداخته بود.
پس از بالا گرفتن این انتقادات، تخصیص هایما s8 به مدیران ایران‌خودرو ارزانتر از قیمت کشف شده در کارخانه نیز صدای اعتراضات را بیشتر کرد.
پس از آن دو مدیرعامل ایران خودرو و سایپا به سازمان بازرسی خوانده شدند و اعلام شد که فروش خودرو در بورس کالا تعلیق خواهد شد.

با نامه اخیر نمایندگان مجلس به رئیس شورای رقابت به نظر می‌رسد صف منتقدان و مخالفان شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس در حال شلوغ‌تر شدن است. اما این نکته که آیا افزایش تعداد مخالفان این شیوه چقدر خواهد توانست در عمل تاثیر خود را نشان دهد و باعث منطقی شدن عرضه خودرو در بورس شود، نیاز به گذر زمان بیشتری دارد.  

IMG-20230105-WA0007(1)

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!