جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۰۴۲

حضور چراغ خاموش رئیس جدید اینستکس در ایران

حضور چراغ خاموش رئیس جدید اینستکس در ایران
شنبه ۲۳شهریور، تهران، در سکوت نسبی خبری میزبان رئیس جدید اینستکس بود. «میشائیل بوک» که به‌تازگی به‌عنوان رئیس سازوکار ویژه مالی اروپا انتخاب شده است در اولین اقدام برای آشنایی کلی با ایران به پایتخت سفر کرد.

روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران-آلمان با بیان این خبر به «فراز» گفت: «ایشان در اولین جلساتشان ابتدا در اتاق ایران-آلمان حاضر شدند اما هیچ تمایلی برای مصاحبه نداشتند». او با بیان این خبر که «بوک» در حال حاضر از ایران خارج شده است پیش‌بینی می‌کند که رئیس جدید اینستکس به زودی باز هم به ایران بیاید.

کانال مالی اینستکس بهمن سال گذشته برای حمایت اروپاییان از ایران جهت ادامه مبادلات تجاری ثبت شد. INSTEX مخفف عبارت Instrument in Support of Trade Exchanges به معنای «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» سازوکاری است که این اجازه را می‌دهد تا بدون انجام مراودات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا تجارت همچنان ادامه یابد. پیش از این المانیتور هم گزارش کرده بود که دست‌کم ۱۲شرکت آلمانی و فرانسوی تاکنون برای استفاده از امکانات اینستکس برای تجارت با ایران ثبت‌نام کرده‌اند. به گزارش فراز، در نشست روز شنبه اتاق ایران-آلمان شرکت‌های ایرانی و آلمانی هم حضور داشته‌اند و درباره مشکلات و موانع تراکنش‌های مالی خود برای این مبادلات تجاری گفت‌وگو کرده‌اند.

اگرچه مقر شرکت اینستکس در فرانسه است اما طبق مصوبات باید رئیس آن آلمانی و حسابرس آن اهل بریتانیا باشد. روابط عمومی اتاق ایران-آلمان توضیح می‌دهد: «آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا است و آقای بوک هم آلمانی هستند. به همین دلیل ایشان در ابتدا در این اتاق شرکت کردند و به گفته خودشان فقط برای آشنایی در ایران حضور یافته‌اند».

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران رئیس جدید اینستکس در سفر خود به ایران با مقامات ایرانی از جمله بانک مرکزی و شرکت متناظر اینستکس با نام ساتما دیدار کرد تا امکان تسهیل روابط تجاری دو کشور را موردبررسی قرار دهد. «میشائیل بوک» پیش از این سفیر آلمان در کلمبیا، مصر و سوئد بوده و سومین رئیس اینستکس به حساب می‌آید. دو مقام پیشین مدتی پس از حضور خود، از این سمت کناره‌گیری کرده‌اند و این انتظار وجود دارد که حضور او تجارت بین ایران و اروپا را در غیبت برجام تسهیل کند.

آخرین پیشنهاد فرانسه برای این مبادلات تجاری در چارچوب اینستکس، خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران بود که سرانجام آن بعد از شروع گام سوم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران نامشخص است. با اینکه ثمره اینستکس برای تجارت ایران هنوز به بار ننشسته اما سفر رئیس جدید آن به ایران، به خصوص بعد از پیشنهاد خطوط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری ممکن است در آینده خبرهای مثبتی در ادامه داشته باشد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!