جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۵۶۱۳
بررسی شهرداری زاکانی در گفتگوی «فراز» با «مصطفی اقلیما»

آدم معتقد، سمتی را که در آن تجربه و تخصص ندارد قبول نمی‌کند

آدم معتقد، سمتی را که در آن تجربه و تخصص ندارد قبول نمی‌کند
شخصی که معتقد باشد و به به رهنمودهای آیت الله خامنه‌ی گوش فرا دهد در سمتی که در ان سررشته ندارد شروع به کار نمی‌کند
نویسنده :
هانیه احمدی

امروز یکشنبه ۱۷ مرداد در خیابان بهشت چه خبر بود؟ آیا به غیر از علی‌رضا زاکانی، گزینه دیگری برای شهرداری تهران بود وجود نداشت. به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش از منظر اعضای شورای شهر منفی بوده است و آنان خود را ناگزیر می‌دانسته‌اند که از میان زا‌کانی و زاکانی، یک نفر را به عنوان شهردار پایتخت منصوب کنند!

 

مانع بهارستان

 

علیرضا زاکانی اما برای نشستن بر صندلی شهرداری در خیابان «بهشت» یک مانع دیگر نیز پیش رو دارد؛ سمت کنونی‌اش به عنوان نماینده و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس. چرا که بر اساس قانون، فرآیند استعفا از نمایندگی مجلس دارای مراحل نسبتا پیچیده و زمان‌بری است. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نامه استعفای نماینده پس از تسلیم به هیات رییسه، توسط رئیس‌مجلس در اولین جلسه علنى اعلام و در دستور کار هفته بعد قرار می‌گیرد. ماده ۹۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز تاکید دارد: بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتداء تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى‌توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‌گیرى به‌عمل مى‌آید. نکته مهم این است که تقاضای استعفا به رای گذاشته می‌شود و برای رسمی شدن نیازمند رای اکثریت مجلس است.

 

خلاصی از «بهارستان» برای رفتن به «بهشت»!

 

«مصطفی اقلیما» جامعه شناس شهری و پدر مددکاری اجتماعی در خصوص اینکه آیا فردی که تحصیلات پزشک هسته‌‌ای دارد و سابقه مدیریت شهری ندارد می ‌تواند شهردار خوبی برای تهران باشد به خبرنگار «فراز» می‌گوید: «بنده در دوره شهردار قبل (پیروز حناچی) هم گفتم ایشان که معماری خوانده‌اند و بهتر بود به ساخت و ساز می‌پرداخت نه شهرداری تهران_در حال حاضر هم آیت الله خامنه‌‌ای بعد از انتخابات ریاست جمهوری دو رهنمود به ریس جمهوری داده‌اند؛ یک: شایسته سالاری، دو: پاسخگویی. منظور ازشایسته سالاری این است که یک مسلمان در سمت مورد نظر قرار بگیرد حال مسلمان می‌داند در سمتی  که تخصص ندارد نباید برود و فعالیت کند و در کاری که آگاهی ندارد دخالت نمی‌کند.»

 

اقلیما در پاسخ به این پرسش که در دنیا چه شخصی را لا چه ویژگی و سابقه‌ای برای مدیریت شهری انتخاب؟ می‌گوید: «شخصی که حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال در مدیریت شهری فعالیت کرده باشد. هر مدیری که قرار است برای سازمان و ارگانی مدیریت کند باید درآن سازمان سابقه کار داشته باشد و شناخت کافی از آن محیط داشته باشد. متاسفانه در تهران هیچ زمانی شهردار را از مدیران و کارکنان شهرداری شهردار انتخاب نکرده‌اند و شهرداران همیشه از خارج از بدنه شهرداری آمده‌اند. اکثر مشکلاتی در این چند سال در شهرداری تهران به وجود آمده به دلیل تحصیلات فرد (شهردار) نبوده بلکه دلیلش تبحر نداشتن فرد در مدیریت شهری بوده است.»

 

این جامعه‌شناس در ادامه می‌گوید: «آقای زاکانی، پزشک هسته‌‌ای هستند و مطمئنا در این رشته تخصص دارند و می‌توانند در آن قسمت بهترین باشند اما به دلیل ناآگاهی از حوزه شهری، در این حوزه بهترین نیستند؛ مانند بنده که تحصیلات آسیب‌شناسی دارم و هیچ گاه نمی‌توانم شهردار خوبی برای تهران باشم زیرا متوجه مشکلات شهری نیستم. آقای زاکانی مطمننا - با وجه به سابقه ایشان - معاونان خود را از میان دوستان و آشنایان و یا از سفارش دیگران انتخاب می‌کند و این افراد هم تجربه فعالیت در شهرداری را ندارند. به این ترتیب شهرداری دچار مشکل می‌شود. »

 

به اعتقاد اقلیما: «آقای زاکانی انسان شریف و درست و معتقدی است اما یک فرد معتقد، سمتی را که در آن تجربه و تخصص نداشته باشد را قبول نمی‌کند، حتی اگر این سمت را با اصرار به او پیشنهاد داده باشند. با قرار دادن افراد اشتباه در سمت‌های که تخصصی ندارند به نگاه صحیح و اعتماد جامعه آسیب جدی وارد می‌شود.»

 

این جامعه شناس شهری در آخر می‌گوید: «ما از نظر دینی مسئول هستیم. از آقایان تعجب می‌کنم که چگونه حاضر می‌شوند فردی را که تخصصی در این نوع مدیریت ندارد انتخاب کنند. شخصی که معتقد است در هر کاری خدا را در نظر می‌گیرد و زاکانی خود باید با در نظر گرفتن خدا این سمت را قبول نکند زیر سر رشته‌ی در این نوع مدیریت ندارد. آقای زاکانی شاید یک پزشک هسته‌ی خوب باشد اما قطعا یک شهردار خوب نیست»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!