جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۲۹۰۰۵

دبیر علیه رییس!

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که زیر نظر علی شمخانی است و ریاست آن با حسن روحانی رئیس جمهور، در بیانیه ای گفته است که مصوبه جنجالی مجلس شورای اسلامی درباره الزام دولت به غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و توقف اجرای پروتکل الحاقی با آژانس بین المللی انرژی

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که زیر نظر علی شمخانی است و ریاست آن با حسن روحانی رئیس جمهور، در بیانیه ای گفته است که مصوبه جنجالی مجلس شورای اسلامی درباره الزام دولت به غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و توقف اجرای پروتکل الحاقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت ادامه قطع صادرات نفت به دلیل تحریم، با نظر این شورا همسان بوده و «مساله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی کند.» در این بیانیه همچنین با اشاره به اظهار نظرهای روزهای گذشته آمده:«بدون شک اظهار نظرها و رفتارهایی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، مصالح و منافع ملی را قربانی اغراض و منافع گروهی وجناحی نموده و ضمن آن که هیچگونه نفعی برای کشور نداشته، پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می کند.»

این درحالی است که حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی یک روز پس از تصویب طرح لغو تحریم ها در مجلس گفته بود این مصوبه را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند. پیش از آن هم علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی گفته بود مجلس «نمی تواند در موضوع توافق هسته ای دخالت کند» و آن را از اختیارات شورای عالی امنیت ملی خواند. ربیعی با اشاره به اصل 176 قانون اساسی موضوع را «فراقوه ای» خوانده و گفته بود«مجلس نمی تواند به این موضوعات وارد شود.»

حالا به نظر می رسد که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی موضعی متفاوت با رئیسش دارد. ریاست شورای عالی امنیت ملی بر عهده رئیس جمهور است و دبیر آن نیز با حکم رئیس جمهور تعیین می شود. از سال 92 تاکنون علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را بر عهده دارد.

هفته گذشته طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» طی سه روز به قانون لازم الاجرا در ایران بدل و برای اجرای به دولت هم ابلاغ شد.

جریان های حامی دولت حسن روحانی و رسانه های همسو با دولت به تندی از قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» انتقاد و آن را کارشکنی در اجرای وظایف دولت خوانده بودند اما حالا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای می گوید این مصوبه پس از مشورت با این شورا و با در نظر گرفتن ملاحظات آن بوده است.

بر اساس یکی ازبندهای این قانون در صورتی که کشورهای باقی مانده در برجام یعنی فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه از خرید نفت و مراوده بانکی که منجر به بازگشت عواید مالی صادرات نفت می شود خودداری کنند، دولت ایران باید اجرای پروتکل الحاقی را یک ماه پس از ابلاغ این قانون یعنی از ۱۲ دی ۱۳۹۹ متوقف کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!