جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۷۵۴۰

ریاض ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد

ریاض ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه با زدن اتهامات بی اساس ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسؤولیت‌ خود را نسبت به نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران بر عهده بگیرد.

 بن فرحان طی سخنرانی مجازی برای یکی از نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای گفت: موضع عربستان سعودی بر اساس اصل حق کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بدون نقض معاهده منع اشاعه هسته ای تأکید دارد.

وی افزود: ریاض تاکید می کند در کنار همه تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی کشورها به سلاح های هسته ای است که تنها باعث بی ثباتی جهان می شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی اضافه کرد، برقراری صلح و امنیت بین المللی با در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی حاصل نمی شود، بلکه از طریق همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت به دست می آید.

بن فرحان گفت: باوجود اجماع بین المللی و تمایل  بسیاری از کشورهای معتدل منطقه برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی، که یک هدف طولانی مدت است، اما متأسفانه اسرائیل هنوز از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای  خودداری می کند که با قطعنامه های  بین المللی مغایرت دارد.

وی همچنین مدعی شد که عربستان سعودی از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

رضا نجفی سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران نیز در پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به برنامه هسته ای ایران، در بیانیه ایی ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف سازی فعالیت های هسته ای عربستان تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طریق اجرای توافق نامه جامع پادمان هسته ای تاکید و درخواست کرد که در صورت عدم اجرای درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین المللی با این کشور باید متوقف شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!