جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۶۱۲۹

ترامپ: خروج از افغانستان عقب‌نشینی نبود، تسلیم کامل برابر طالبان بود

ترامپ: خروج از افغانستان عقب‌نشینی نبود، تسلیم کامل برابر طالبان بود
دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در انتقادی تازه از تصمیم دولت بایدن برای خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، درجمع هواداران خود گفت: آمریکا در واقع در برابر طالبان تسلیم شد.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر افزود: ترامپ درجریان گردهمایی اخیر خود در «کلمن» ایالت آلاباما با تاختن بر سیاست خارجی دولت بایدن درمورد افغانستان و پیامدهایی که در پی داشت،  آن را بدترین «تحقیر» در کل تاریخ آمریکا خواند.

وی ادامه داد: خروج بی‌تدبیرانه بایدن از افغانستان نشان از بی‌کفایتی عجیب رهبر یک کشور، شاید در هر زمانه دیگری بود.

توافق تراپ با طالبان 

رویترز اما ادامه داد: این درحالی است که بایدن نه تنها از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بارها دفاع کرده است بلکه عواقب این خروج را متوجه ارتش افغانستان دانست که حاضر به دفاع و جنگیدن با طالبان نشد و وی وارث توافق ترامپ با طالبان مبنی بر خروج از افغانستان بوده است.

عقب نشینی یا تسلیم 

به روایت این رسانه غربی، ترامپ اظهار کرد طالبانی که وی با آنها مذاکره داشته است، او را محترم می شمردند و اگر او  بر سرکار می‌بود، خروج از افغانستان با این سرعت رخ نمی‌داد.

وی تصریح کرد: این یک عقب‌نشینی نبود بلکه یک تسلیم کامل (در برابر طالبان) بود.

آمریکا که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و در آن زمان، طالبان را سرنگون کرد؛ اما دولت ترامپ، توافق را طالبان را آغاز کرد و پذیرفت که از ابتدای ماه مه، نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

با روی کار آمدن جو بایدن، گفت‌وگو با طالبان در ترکیه شکل نگرفت و طالبان هیچ‌گونه تبصره و تغییری را در توافق نپذیرفت. از این رو، جو  بایدن در هماهنگی با ناتو و متحدان اروپایی خود تصمیم گرفت به اشغالگری نظامی ۲۰ ساله کشورش در افغانستان پایان دهد و مقرر کرد تا ۱۱ سپتامبر همزمان با سالروز عملیات تروریستی حمله القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، پایان دهد.

با سرعت گرفتن این خروج، طالبان بدون مقاومت ارتش افغانستان ولایات و شهرهای این کشور را به تصرف درآورد و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با اعلام استعفا، مجبور به ترک کشور شد.

به این ترتیب، طالبان حکومت را در دست گرفت و دولت آمریکا بار دیگر نشان داد که اشغالگری به بهانه‌های واهی نمی‌تواند دموکراسی و صلح را به ارمغان آورد مگر اینکه توسط مردم خود یک کشور انجام شود.

دولت بایدن درحالی اعلام پایان جنگی بی سرانجام را داد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی‌ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بنابر برخی آمار،   در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره‌ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی «دفتر بودجه کنگره»،   جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!