جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
جمعه ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۴۶۳۸۵

انفجار در فرودگاه کابل؛ بیش از ۱۰۰ نفر جان باختند

انفجار در فرودگاه کابل؛ بیش از ۱۰۰ نفر جان باختند
۹۰ غیرنظامی و ۱۳ سرباز آمریکایی در حملات انتحاری کابل جان باخته‌اند. بایدن با تهدید به تلافی و تاکید بر ادامه پروازهای تخلیه گفت، واشنگتن مرعوب نخواهد شد.

شب گذشته  در نزدیکی فرودگاه کابل دو انفجار شدید رخ داد. این انفجارها چند ساعت پس از آن رخ داد که آمریکا و متحدانش درباره خطری جدی از جانب گروه داعش هشدار داده بودند.  مهاجمان ابتدا با یک انفجار ورودی اَبی فرودگاه کابل را هدف گرفتند؛ جایی که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی مشغول بررسی اسناد کسانی بودند که وارد فرودگاه می شدند. دقایقی بعد یک انفجار در هتلی که برای رسیدگی به مدارک سفر افغان‌ها مورد استفاده مقام‌های بریتانیایی است روی داد.

 

از یک‌شنبه دو هفته پیش و پس از تسلط نیروهای طالبان بر کابل هر روز هزاران نفر برای ترک افغانستان به سمت فرودگاه پایتخت می‌روند. تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کابل، که روز ۱۵ اوت به دست طالبان افتاد، به خارج منتقل شده اند. اما شمار زیاد دیگری از شهروندان افغانستان سعی دارند پیش از پایان ضرب الاجل ۳۱ اوت برای خروج نیروهای آمریکایی خود را به فرودگاه برسانند شاید فرصت خروج پیدا کنند.

 

 

 ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، تعداد زیادی جسد را نشان داد. و این که بعضی از مجروحان با فرغون جابجا شدند. مقامات پزشکی گفته‌اند که بسیاری از مردم هم‌چنان در جست‌وجوی نزدیکان و خویشاوندان ناپدید شده، در بیمارستان‌ها سرگردان هستند.

 

داعش خراسان مسئولیت حملات مرگبار در اطراف فرودگاه کابل را بر عهده گرفته است. این شاخه در ایالات متحده تحت عنوان "ISK" شناخته می‌شود. در بیانیه داعش آمده است که یک بمب گذار انتحاری این گروه - که عبدالرحمان لوگری معرفی شده است - جلیقه مواد منفجره خود را در میان تجمع همدستان افغان و نیروهای آمریکایی در بارون نزدیک فرودگاه منفجر کرد.

 

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی، عوامل سوءقصد‌های کابل را به انتقام‌ تهدید کرد و گفت: «نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم.» او گفت که نیروهای مسلح برای مقابله با شاخه خراسان داعش دستور گرفته‌اند.» بایدن افزود: «ما با تمام قوا و دقیق پاسخ خواهیم داد... تصمیم خواهیم گرفت که کی و کجا...»

 

 امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در گفت‌وگویی اختصاصی با یورونیوز، طالبان را مسؤول این حادثه دانست. او گفت: «من به عنوان کسی که سابقه فعالیت اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که] ما از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان این که داعش می‌خواهد بمب‌گذاری کند [می‌خواستند] فاجعه فرودگاه را خاتمه دهند. در پس این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.»

 

از سوی دیگر سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر ضمن محکوم کردن انفجارهای روز پنج‌شنبه در فرودگاه کابل، گفت: «ما این حادثه وحشتناک را بشدت محکوم می‌کنیم و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم داد.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!