شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۳۰۰۸
روایت دیگران از جدیدترین دستاورد نظامی ایران

فتح سرخط گزارش‌های رسانه‌های جهان توسط موشک فتاح

موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ستاد این نیرو رونمایی شد. موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.
نویسنده :
مونس نظری

به گزارش فراز، رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رسانه‌های بین‌المللی بر انگیخت.

 

تایم: ایران در شرایط اوج تنش موشک خود را رونمایی کرد

 

مجله تایم در مقاله‌ای که ساعاتی پس از انتشار خبر رونمایی از این موشک منتشر کرد، نوشته است: ایران اولین موشک مافوق صوت خود را در حالی رونمایی کرده که تنش‌ها با امریکا کماکان بالاست.

در ادامه مقاله «تایم» آمده است: ایران روز سه‌شنبه مدعی شد که موشک مافوق صوتی ساخته که می‌تواند با سرعتی ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند. این نشریه در ادامه نوشته است: این موشک تازه، افزودن سلاحی جدید به زرادخانه این کشور است؛ در حالی که تنش‌ها با ایالات‌متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران همچنان بالاست. این موشک تازه که به فارسی «فتاح» نامیده می‌شود در حالی رونمایی شد که ایران اعلام کرد پس از سال‌ها درگیری با ریاض، پست‌های دیپلماتیک خود را در عربستان‌سعودی بازگشایی خواهد کرد.

مطابق با ادعای نشریه تایم بخش طراحی‌شده در تلویزیون دولتی ایران، به دنبال نشان‌دادن این بود که دولت تندروی تهران همچنان می‌تواند در بسیاری از مناطق خاورمیانه، علیه دشمنان خویش به استقرار تسلیحات بپردازد.

گزارش تایم افزوده است: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور این کشور در این مراسم گفت: «امروز احساس می‌کنیم که قدرت بازدارندگی شکل گرفته است. این قدرت، لنگر امنیت و صلح پایدار برای کشورهای خاورمیانه است.» حاجی‌زاده، رئیس برنامه هوافضای سپاه نیز مدعی شده است که این موشک، بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) دارد. و این میزان در زرادخانه‌های موشکی بالستیک گسترده‌ی ایران «میان‌برد» محسوب می‌شود؛ دستاوری که سپاه آن را با ممارست بسیار به دست آورده است... چرا که تحریم‌های غربی تا حد زیادی، از دسترسی به سلاح‌های پیشرفته جلوگیری می‌کنند.

اما به بیان تایم این ادعا بستگی به این دارد که موشک مزبور تا چه حد قدرت مانور دارد. موشک‌های بالستیک در مسیری پرواز می‌کنند که در آن سیستم‌های ضدموشکی نظیر پاتریوت می‌توانند مسیر آنها را پیش‌بینی کرده و رهگیری‌شان کنند.

بر اساس تحلیل «تایم»، رویداد روز سه‌شنبه نشان داد که به نظر می‌آید «فتاح» مجهز به نازلی متحرک است که می‌تواند به آن اجازه بدهد که مسیر پرواز خود را تغییر دهد. هرچه مسیر پرواز یک موشک نامنظم‌تر باشد، رهگیری آن سخت‌تر می‌شود.

تایم گفته که مقامات ایرانی فیلمی از پرتاب موفقیت‌آمیز فتاح و اصابت آن به هدف را منتشر نکرده‌اند و حاجی‌زاده نیز مدعی شده که آزمایشات زمینی موتور موشک انجام گرفته است. آزمایش زمینی شامل قراردادن یک موتور موشک بر روی پایه و شلیک برای بررسی توانایی‌های آن است. اعتقاد بر این است که چین و امریکا به دنبال این سلاح هستند و روسیه نیز مدعی شده که در حال‌حاضر این تسلیحات را در اختیار دارد. ضمن آنکه ادعا می‌کند در میدان نبرد با اوکراین نیز از آنها استفاده کرده است. با این وجود سرعت و قدرت مانور، تضمینی برای حمله موفقیت‌آمیز موشک به هدف نیست و نیروی هوایی اوکراین نیز در ماه می اعلام کرد که یک موشک مافوق‌صوت کینژال روسیه را با سامانه موشکی پاتریوت منهدم ساخته است.

تایم همچنین افزوده است: کشورهای عرب خلیج‌فارس که با امریکا متحد هستند به طور گسترده از سامانه موشکی پاتریوت در منطقه استفاده می‌کنند. اسرائیل، رقیب اصلی ایران در خاورمیانه نیز پدافند هوایی قدرتمند خود را دارد.

ادعای حاجی‌زاده مبنی بر اینکه ایران موشکی مافوق صوت ایجاد کرده است، در ماه نوامبر، و در جریان اعتراضات سراسری این کشور اتفاق افتاد و بیانیه حاضر نیز روز سه‌شنبه و در شرایطی منتشر شده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، قرار است سفر خود به عربستان‌سعودی را آغاز کند.

 

الجزیره: فاتح ردگیری را دشوار می‌کند

 

الجزیره با این عنوان به موضوع وارد شده است: رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح.

این رسانه قطری نوشته است: ایران از اولین موشک مافوق صوت خود رونمایی کرد. ایران می‌گوید که فتاح به سبب قدرت مانور و سرعت بالایش می‌تواند به سامانه‌های دفاع موشکی نفوذ کرده و همین ویژگی به آن برتری نظامی می‌دهد.

روز سه‌شنبه رسانه‌های دولتی تصاویری از مراسم رونمایی ازین موشک به نمایش گذاشتند. مراسمی که با حضور ابراهیم رئیسی، و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت.

رسانه‌های دولتی گفته‌اند که این موشک سرعتی معادل ۱۵ ماخ (۵۱۴۵ متر یا ۱۶ هزار و ۸۸۰ فوت بر ثانیه)، و بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) دارد؛ و دارای یک نازل متحرک ثانویه است و از پیشرانه‌های جامدی استفاده می‌کند که مانورپذیری‌های بالا را امکان‌پذیر می‌سازند.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، این نام را برای موشک انتخاب کرده است. موشک‌های مافوق صوت، با سرعتی پنج‌برابر سرعت صوت و یا بیشتر حرکت می‌کنند و قابل مانور هستند و بدین ترتیب هدف‌گیری این موشک‌ها برای سیستم‌های دفاعی و رادارها دشوار است.

گمان می‌رود که ایالات‌متحده، روسیه، چین، و کره شمالی تنها کشورهایی باشند که موشک‌های مافوق صوت را با موفقیت آزموده‌اند؛ اما جزئیات دقیقی ازین تسلیحات در اختیار نیست.

 

موشک هایپرسونیک «فتاح» که جدیدترین دستاورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، صبح روز سه‌شنبه (ششم ژوئن)، با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران رونمایی شد.

 

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، آبان‌ماه گذشته، در مراسمی به مناسبت سالگرد درگذشت حسن تهرانی‌مقدم، پدر فناوری موشکی ایران، خبر ساخت این موشک مافوق‌صوت را اعلام کرده بود.

حاجی‌زاده در ماه نوامبر گفته بود که موشک جدید نشان‌دهنده‌ی «جهشی نسلی» برای فناوری موشکی ایران است؛ زیرا که می‌تواند در داخل و خارج از جو زمین مانور داده و به هر سیستم دفاع موشکی نفوذ کند.

او همچنین افزوده بود که این موشک به سبب حرکت در جهات مختلف و در ارتفاعات، با هیچ موشک دیگری قابل نابودی نیست.

 

غرب و اسرائیل بارها نسبت به برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که موشک‌های بالستیک این کشور به طور بالقوه می‌توانند برای حمل کلاهک هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند؛ موضوعی که از جانب ایران رد شده است.

 

ماه گذشته نیز سپاه پاسداران موشک بالستیک تازه‌ای با برد ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۰ مایل) را با موفقیت آزمایش کرده بود. که این موضوع نیز انتقادات زیادی از جانب غرب به بهمراه داشته است. ضمن آنکه فرانسه نیز مدعی شده بود که این میان قطعنامه سازمان ملل نقض شده است.

 

 

 

رویترز نیز رونمایی از موشک فاتح را اینگونه گزارش کرده است: رسانه‌های دولتی گزارش دادند که ایران اولین موشک بالستیک مافوق صوت خود را رونمایی کرده است. مطابق با گزارش خبرگزاری ایرنا، ایران روز سه‌شنبه آنچه را که مقامات آن را اولین موشک بالستیک مافوق‌صوت ساخت داخل، توصیف کرده بودند، ارائه داد. اعلانی که احتمالاً نگرانی‌های غرب را در مورد توانایی‌های موشکی تهران تشدید می‌کند.

امیرعلی حاجی‌زاده، رئیس نیروی هوافضای سپاه گفت: موشک مافوق صوت هدایت‌شونده فتاح دارای برد ۱۴۰۰ کیلومتر بوده و قابلیت نفوذ به تمامی سپرهای دفاعی را دارد.

مطابق با گزارش خبرگزاری روئیترز، موشک‌های مافوق صوت لااقل ۵ برابر سریع‌تر از سرعت صوت و در مسیری پیچیده پرواز می‌کنند؛ و همین امر رهگیری آنها را دشوار می‌سازد. مطابق بیان همین خبرگزاری، جمهوری اسلامی سال گذشته نیز موشک بالستیک مافوق صوتی ساخته است که می‌تواند در داخل و خارج از جو مانور بدهد.

تلویزیون دولتی گفت که فتاح ایران می‌تواند «سیستم‌های ضدموشکی پیشرفته دشمن را هدف قرار دهد و بدین ترتیب یک جهش نسلی بزرگ در زمینه موشکی محسوب می‌شود.»

ضمن آنکه گفته شده بود: «این موشک می‌تواند پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی ضدبالستیک امریکا و رژیم صهیونیستی و از جمله سامانه گنبد آهنین (Iron Dome) اسرائیل را دور بزند.»

علی‌رغم مخالفت امریکا و اروپا، جمهوری اسلامی گفته است که برنامه موشکی دفاعی خود را بیشتر توسعه خواهد داد. با این حال تحلیل‌گران نظامی غربی می‌گویند که ایران گاهی در مورد توانایی‌های موشکی خود اغراق می‌کند.

نگرانی‌های برنامه‌های موشکی ایران به زمان خروج دونالد ترامپ از معاهده برجام برمی‌گردد. خروجی که باعث شد تهران فعالیت‌های هسته‌ای پیشین خود را از سر بگیرد و موجب احیای نگرانی‌های امریکا و اروپا و اسرائیل (در مورد نیت ایران به تولید سلاح هسته‌ای) شود. و ایران نیز همواره این موضوع را رد کرده است.

 

تحلیل‌گران نظامی غربی می‌گویند که ایران گاهی در مورد توانایی‌های موشکی خود اغراق می‌کند.

 

اسرائیل هم مدت‌هاست جمهوری اسلامی را که از به رسمیت‌شناختنش امتناع می‌کند، تهدید کرده که در صورت شکست دیپلماسی، اقدام نظامی را برخواهد گزید.

 

گاردین: ایران دارنده سلاحی که آمریکا به دنبال آن است

 

گاردین نیز با این عنوان به موضوع پرداخته است: «ایران مدعی ساخت موشک مافوق صوتی است.»

روزنامه گاردین بدین ترتیب به شرح موضوع پرداخته است: ایران مدعی شده که موشک مافوق‌صوتی ساخته که می‌تواند با سرعتی ۱۵ برابر صوت حرکت کند.

 به بیان همین روزنامه این خبر در شرایطی انتشار یافته که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران کماکان بالاست.

در ادامه این خبر در نشریه گاردین آمده است که تسلیحات مافوق صوت با سرعتی بیش از ۵ ماخ، یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند و این قدرت مانور می‌تواند چالش‌های مهمی را برای سیستم‌های دفاع موشکی ایجاد کند.

اعتقاد بر این است که چین مانند ایالات‌متحده به دنبال این تسلیحات است. و روسیه نیز مدعی شده است که در حال حاضر این تسلیحات را در اختیار دارد و در میدان نبرد با اوکراین از آنها استفاده کرده است.

 

جروزالم پست: ۴۰۰ ثانیه تا اسرائیل

 

جروزالم پست هم نوشت: در ماه نوامبر سپاه پاسداران هشدار داده بود که موشک مافوق صوت جدیدی در حال توسعه است که می‌تواند تنها در عرض ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل اصابت کند.

در گزارش این رسانه اسرائیلی آمده است که در مراسم رونمایی ازین موشک ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور این کشور، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و دیگر مقامات عالی‌رتبه حضور داشته‌اند.

این رسانه اسرائیلی به سخنان رئیس‌جمهور ایران اشاره کرده است: «توان نظامی، دفاعی و موشکی ایران، قدرت بازدارندگی ایجاد می‌کند؛ نه‌فقط در مقابل تهاجم... بلکه حتی در مواجهه با تصور تهاجم. این قدرت موشکی به معنای مصون‌ماندن منطقه از شر اشرار و تجاوز بیگانگان است. بنابراین پیام آن به مردم منطقه، پیام امنیت است. و پیام آن به کسانی که به فکر حمله به ایران‌اند این است که جمهوری اسلامی یک کشور است. کشوری قدرتمند که از قدرت خود برای حمایت از مردم ایران و نیز مردم مظلوم جهان استفاده می‌کند.»

حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در مراسم رونمایی از فتاح، آن را موشکی بی‌نظیر در جهان توصیف کرده و مدعی شده است: «این موشک به دلیل حرکت در جهات مختلف و ارتفاعات گوناگون با هیچ موشک دیگری قابل انهدام نیست؛ زیرا موشک‌های ضدموشکی مطابق برداری خاص حرکت می‌کنند و البته سرعت‌شان هم بالا نیست.»

جروزالم پست در پایان نیز این موضوع را خاطرنشان کرده که ایالات‌متحده، چین، روسیه و کره شمالی، با موفقیت موشک‌های مافوق‌صوت خود را آزموده‌اند.

در همین اثنا روزنامه صبح صادق ایران در صفحه اول خود تهدیدی را به زبان عبری منتشر کرده و نوشت: «۴۰۰ ثانیه! سرلشکر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت که ایران به فناوری مافوق صوت دست یافته است.»

 

 

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!