جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۷۷۸
پیشروی پکن در خاورمیانه ادامه دارد

پیشنهاد چین برای میانجی‌گری در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین

گرم‌شدن روابط با ایران، مهره‌های شطرنج منطقه را دست‌کاری کرده است و حالا ریاض به دنبال دست‌یابی به توافقات صلح با شورشیان حوثیِ هم‌سو را ایران و احیای مجدد روابط خویش با حماس (گروهی که غزه را اداره می‌کنند) شده است... ایالات‌متحده و اسرائیل به این گروهک‌ها برچسب تروریستی داده بوده‌اند.
نویسنده :
مونس نظری

چین دامنه میانجیگری خود در خاورمیانه را گسترش می‌دهد، بعد از میانجیگری بین ایران و عربستان حالا پکن می‌خواهد طرحی جدید را بین اسرائیل و فلسطین به جریان بیاندازد. پیش رفتن این سیاست چین می‌تواند به معنای گرفتن نقش چند دهه اخیر آمریکا در منطقه خاورمیانه توسط قدرت دوم اقتصاد جهان باشد. 

به گزارش فراز میدل‌ایست-آی در مطلبی در همین رابطه نوشت: توافق آشتی میان ایران و عربستان‌سعودی که با حمایت پکن انجام گرفت، در مقام ضربه‌ای بود برای اسرائیل که سعی در منزوی‌کردن تهران داشت.

 

به گزارش رسانه دولتی چین، وزیر امور خارجه چین خطاب به همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود اعلام کرده که پکن آماده کمک به تسهیل مذاکرات صلح است.

 

وزیر امور خارجه چین در تماسی جداگانه با هر دو مقام گفت که چین نگران افزایش تنش‌های اسرائیل و فلسطین بوده و از بازگشت به مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

 

چین پیش از این هم پیشنهاد میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطین را داده بود... که جدیدترین طرح آن نیز در جریان جنگ ماه می ۲۰۲۱ میان اسرائیل و جنگجویان نوار تحت محاصره غزه رخ داد؛ در آن زمان این کشور پیشنهاد صلحی ۴ ماده‌ای را ارائه کرده بود.

 

اما پیشنهاد تازه چین در شرایطی ارائه می‌شود که پکن در بحبوحه نشانه‌هایی در حال اثبات این موضوع است که سعی در جدی‌تر کردن نقش سیاسی خویش در این منطقه دارد. ماه گذشته نیز این کشور میان رقیب اصلی عربستان‌سعودی (ایران) و ایران موجبات تسهیل توافقی را برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک فراهم ساخته بود.

 

مطابق بیانیه وزارت خارجه چین، کین خطاب به الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که توافق میان ایران و عربستان «نمونه خوبی» برای غلبه بر اختلافات از طریق گفتگو است.

 

در این بیانیه افزوده شده بود که «چین هیچ منافع خودخواهانه‌ای در بحث فلسطین ندارد. و ما تنها امیدوار هستیم که دو طرف بتوانند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته و از صلح و ثبات منطقه‌ای دفاع کنند.»

 

در بازخوانی این تماس، هیچ اشاره‌ای به پیشنهاد چین برای میانجی‌گیری در مذاکرات با فلسطینیان نشده است؛ اما گفته شده که کین و کوهن درباره «اهمیت سکوت در کوه معبد، به ویژه در روزهای پایانی ماه رمضان» گفتگو کرده‌اند.

 

هفته گذشته نیز دفتر نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که همه بازدیدکنندگان اعم از غیرمسلمان و یهودی تا پایان ماه مبارک رمضان حق ورود به مسجدالاقصی را ندارند.

 

حملات خشونت‌آمیز اسرائیل به نمازگزاران در مسجدالاقصی در اوایل این ماه باعث یک‌سری حملات راکتی تلافی‌جویانه از لبنان و غزه، و بمباران‌های بعدی توسط اسرائیل شد.

 

در این میان کوهن به نگرانی اسرائیل در مورد تهدید برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و از چین مدد خواسته است که تهران را از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای بازدارد. توافق آشتی میان ایران و عربستان‌سعودی به عنوان ضربه‌ای به برنامه‌های اسرائیل برای منزوی‌کردن تهران و ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای عربی تلقی شده است.

 

ریاض نیز به تمایل خود به تعامل‌داشتن با اسرائیل اشاره کرده و اما در عوض از ایالات‌متحده خواستار ضمانت‌های امنیتی و کمک به برنامه‌های هسته‌ای خود شده است.

 

اما گرم‌شدن روابط با ایران، مهره‌های شطرنج منطقه را دست‌کاری کرده است و حالا ریاض به دنبال دست‌یابی به توافقات صلح با شورشیان حوثیِ هم‌سو را ایران و احیای مجدد روابط خویش با حماس (گروهی که غزه را اداره می‌کنند) شده است... ایالات‌متحده و اسرائیل به این گروهک‌ها برچسب تروریستی داده بوده‌اند.

 

تحلیل‌گران روابط چین را با ایران و عربستان‌سعودی به عنوان یک دارای برای توانایی این کشور به میانجی‌گری تلقی کرده‌اند. کما اینکه چین بزرگ‌ترین خریدار نفت‌خام این دو کشور نیز هست. چین در سال ۲۰۲۱، از این کشور خلیج‌فارسی ۴۳.۹ میلیارد دلار نفت وارد کرده است. ضمن آنکه متعهد شده است که در ۲۵ سال آینده، ۴۰۰ میلیارد دلار نیز در ایران سرمایه‌گذاری کند.

 

چین، سومین شریک تجاری بزرگ اسرائیل، پس از اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده است. ارزش تجارت میان این دو در سال ۲۰۲۱ به ۱۸.۱۶ میلیارد دلار رسید. بنا بر گزارشات، حالا آنها در حال نیل به یک توافق تجارت آزاد هستند؛ تحولی که به گزارش میدل‌ایست‌آی عصبانیت واشنگتن را برانگیخته است.

 

 

 

منبع خبر : میدل‌ایست‌آی
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!