شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۸۹۸۲

اسناد محرمانه در گاراژ بایدن!

چرا این اسناد (هنوز) آنجا بودند؟ آنها حاوی چه اطلاعاتی بودند؟ و دیگر اینکه با توجه به این موضوع که اولین دسته این اسناد در ماه نوامبر و بخش عمده باقی‌مانده آنها در ۲۰ دسامبر پیدا شده است، چرا افشای این واقعیت تا هفته گذشته به طول انجامیده است؟ یک چیز مسلم است و آن اینکه جمهوری‌خواهانِ تازه به قدرت رسیده در کنگره، تمام تلاش خود را برای یافتن پاسخ این سؤالات انجام خواهند داد.
نویسنده :
مونس نظری

داشتن اسنادی طبقه‌بندی‌شده در گاراژتان، اصلاً تصویر خوبی ندارد... خصوصاً اگر رقیب‌تان را به دلیلی مشابه مورد شماتت قرار داده باشید. و این‌گونه بود که هشتگ #بایدن‌گاراژ یا گاراژ بایدن شکل گرفت... هشتگی که با تصاویری جعلی از رئیس‌جمهور همراه بود؛ در شرایطی که در حال رانندگی با خودرویی اسپورت، اسناد از پشت ماشینش به پرواز درآمده بودند.

 

دوشنبه‌ی پیش اخباری منتشر شد دال بر اینکه در دوم نوامبر و یک هفته پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا، چندین سند حساس توسط وکلای شخصی آقای بایدن، هنگام پاک‌سازی دفتر سابق وی در پن‌بایدن‌سنتر (اتاق فکری در واشنگتن دی‌سی) پیدا شده است.

 

سه روز بعد، ریچارد ساوبر، وکیل کاخ‌سفید، کشف دومین دسته کوچک ازین اسناد را اعلام نمود؛ اسناد مزبور این بار در یک فضای ذخیره‌سازی در گاراژ و اتاقی مجاور منزل خانوادگی بایدن در ویلمینگون، دلاور، پیدا شده بودند.

 

این خبر برای دموکرات‌ها، که اصرار داشتند دونالد ترامپ باید به سبب سوء‌استفاده از اسناد طبقه‌بندی‌شده در استراحتگاهش در مار-آ-لاگو با پیگرد کیفری روبرو شود، خبر وحشتناکی بود.

 

برای جمهوری‌خواهان اما این موهبتی غیرمنتظره بود... موهبتی که به ویژه آقای ترامپ از آن بهره بسیاری می‌برد. ترامپ در اولین فرصتی که دست داد، در پلتفرم اجتماعی خود، یعنی تروث سوشال پرسیده بود: «اف‌بی‌آی چه زمانی به بی‌شمار خانه‌های جو بایدن، و شاید حتی به کاخ سفید هجوم خواهد برد؟»

 

جمهوری‌خواهان هم حالا سفت‌و‌سخت ایستاده‌اند و از وزارت دادگستری می‌خواهند که با بایدن همان‌طوری رفتار کند که با ترامپ رفتار کرده بود: محکم و سخت‌گیرانه.

 

مریک گارلند، دادستان کل، مشاوری ویژه را برای نظارت بر تحقیقات مربوط به رئیس‌جمهور سابق منصوب کرده بود. یقیناً روز پنج‌شنبه آقای گارلند شخصی به نام رابرت هور را جهت بررسی پرونده بایدن منصوب کرد و به او اجازه داد هر جنایت فدرال ناشی از تحقیقات را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

 

هور، وکیلی بوده که از ۲۰۱۷ توسط ترامپ به عنوان وکیل ایالات‌متحده در مریلند معرفی شده و تا زمان استعفای او در سال ۲۰۲۱ در این سِمَت خدمت می‌کرده است. هور قول داده که «واقعیات را بدون ترس یا منفعت‌طلبی پیگیری نماید.»

 

آنچه با قطعیت می‌شود گفت این است که ترامپ و بایدن را در کمترین توصیف می‌توان شلخته معرفی کرد. اسناد طبقه‌بندی‌شده باید در مکان‌هایی امن نگهداری شوند؛ نه در گاراژها، یا باشگاه‌ها. و نهایت امر، تمام سوابق کاخ‌سفید باید که پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری مستقیماً به آرشیو ملی منتقل شوند.

 

با وجودی که محتوای اسناد یافت‌شده در محل آقای بایدن هنوز معلوم نشده است (و وکلای او ادعا می‌کنند تا پیش از تحویل آنها، حتی نیم‌نگاهی به آن نینداخته‌اند) مطابق اظهارات کاخ‌سفید، چندین مورد ازین اسناد، طبقه‌بندی‌شده بوده‌اند... همان‌طور که در مورد اسناد یافت‌شده در مار-آ-لاگو به اثبات رسیده بود.

 


[م. گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که دفتر خصوصی بایدن حاوی سوابق محرمانه‌ای درباره ایران و اوکراین است.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که وزارت دادگستری در حال بررسی این موضوع است که آیا تخلفی جنایی صورت گرفته است یا خیر، تعداد انگشت‌شماری از اسناد به ظاهر طبقه‌بندی‌شده‌ی یافت‌شده در اندیشکده‌ی دی‌.سی. شامل اسنادی حاکی از جلسات توجیهی در باب ایران و اوکراین و بریتانیا بوده.

 

حقیقت کلیدی این است که سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که تاریخ این سوابق برمی‌گردد به سال‌های مابین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶؛ یعنی زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور بوده. بنا بر این گزارش‌ها، ده سند طبقه‌بندی‌شده، درون سه یا چهار جعبه‌ای کشف شده بوده که حاوی اسناد طبقه‌بنده‌نشده نیز بودند.

 

به گزارش سی‌ان‌ان دقیقاً معلوم نشده است که این جلسات حاوی چه اطلاعاتی است و تیم حقوقی کاخ سفید از محتوای این سوابق بی‌اطلاع است؛ چرا که فرصتی برای بررسی آنها نداشته.

 

ریچارد ساوبر، وکیل کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت که وکلای شخصی بایدن این سوابق را دوم نوامبر پیدا کردند؛ آن هم پیش از هشدار به آرشیو ملی، که موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع داد.

 

سوابر گفت که کاخ‌سفید با وزارت دادگستری همکاری خواهد کرد؛ که البته این درخواست هیچ پاسخی از جانب فوربس دریافت نکرد.]


 

شباهت‌هایی ازین دست این معنا را می‌رساند که اخلاقیات در دوران بایدن نیز تا حد زیادی اولویت خود را از دست داده بوده‌اند. گرچه در این مورد خاص ممکن است میان این دو تفاوت‌های زیادی نیز وجود داشته باشد، اما از نقطه‌نظر نوع، نیت و تعداد اسناد درگیر، تیم بایدن نیز با شکستی سنگین مواجه شده است.

 

حالا پیگیری قانونی آقای ترامپ نیز، که دموکرات‌ها بر آن تأکید بسیاری داشتند، اولویت خود را به میزان زیادی از دست داده است.

 

از سوی دیگر، متحدان بایدن تلاش داشته‌اند تأکید کنند که این دو از اساس با هم متفاوتند. آنها ادعا می‌کنند که این اشتباه برای بایدن، معصومانه و غیرعمد! بوده؛ در حالی که حماسه‌ای که ترامپ آفرید پر بوده از ابهامات و موانع عمدی: آقای ترامپ سعی کرده از هر تلاشی برای بازیابی (صدها) اسنادی که در خانه‌اش نگهداری می‌شده، جلوگیری کند. سوای آنکه جستجوی اف‌بی‌آی برای یافتن آنها مدت‌ها به طول انجامیده است.

 

از سوی دیگر تیم آقای بایدن ادعا می‌کنند که او، اولین دسته از اسناد را به محض کشف آنها، تحویل داده است. و اسناد یافت‌شده در مکان دوم نیز به عنوان بخشی از جستجوی اموال بایدن که نه با حکم FBI، بلکه داوطلبانه و توسط خود بایدن انجام شده بود، پیدا شده‌اند.

 

با این حال چندین سؤال ناراحت‌کننده باقی می‌ماند. اینکه چطور اسناد دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما ازین مکان‌ها سر درآورده‌اند. چرا این اسناد (هنوز) آنجا بودند؟ آنها حاوی چه اطلاعاتی بودند؟

 

و دیگر اینکه با توجه به این موضوع که اولین دسته این اسناد در ماه نوامبر و بخش عمده باقی‌مانده آنها در ۲۰ دسامبر پیدا شده است، چرا افشای این واقعیت، تا هفته گذشته  به طول انجامیده است؟

 

یک چیز مسلم است و آن اینکه جمهوری‌خواهانِ تازه به قدرت رسیده در کنگره، تمام تلاش خود را برای یافتن پاسخ این سؤالات انجام خواهند داد.

 

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!