جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۵۳۶۷۷
خبری که نماینده روسیه منتشر کرد

پرونده ایران به شورای حکام رفت؛ آیا سیل قطعنامه‌ها دوباره‌ آغاز شده؟

پرونده ایران به شورای حکام رفت؛ آیا سیل قطعنامه‌ها دوباره‌ آغاز شده؟
آنطور که نماینده داپم روسیه در سازمان‌های بین المللی وین خبر داده، پرونده ایران به شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ارجاع شده است. چیزی که این سوال را درپی دارد؛ آیا باید منتظر قطعنامه‌ای جدیدی علیه ایران باشیم؟

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز بررسی دستور کار با عنوان "راستی آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران" را در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) آغاز می‌کند.

0f3e17bb-5ebc-4c0f-ae5e-a9b6ca79bacd

 

اکنون سوال مهم درباره اتفاق رخ داده این است که شورای حکام چه تصمیمی برای پرونده ایران خواهد گرفت؟ آیا باید منتظر صدور قطعنامه علیه کشورمان باشیم؟

در روزهای اخیر بیانیه تروئیکای اروپایی در انتقاد از رفتار ایران در مذاکرات احیاء توافق برجام و همینطور اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مکزیک که گفته بود توافق به این زودی ممکن نیست، فضای ناامیدکننده ای در ارتباط با مذاکرات ایجاد کرده است. تروئیکای اروپایی اعلام کرده بودند که که در مورد اهداف ایران برای احیای توافق برجام «تردید جدی» دارند.

در نشسیت گذشته شورای حکام که در خردادماه برگزار شد، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در محکومیت همکاری نکردن موثر حکومت ایران با بازرسان آژانس، یک قطعنامه توبیخی پیشنهاد دادند که با اکثریت آرای ۳۵ عضو شورا تصویب شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز یکشنبه درباره دستور کار این نشست اعلام کرد: «انتظار می‌رود که انتقال مواد هسته‌ای در چارچوب ایمنی هسته‌ای آکوس، امنیت و مسائل پادمانی در اوکراین و همچنین نظارت و مسائل پادمانی در ایران از موضوعات محوری باشند.»

روزنامه ایران، رسانه وابسته به دولت روز ۲۰ شهریورماه در مطلبی احتمال صدور قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام را «کم» توصیف کرده بود. با این حال هم اکنون دو موضوع اختلافی جدی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد. 

موضوع اول به ذخایر اورانیوم کشورمان بر می گردد. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گذشته گزارشی از مدیر کل آژانس را منتشر کرد که رافائل گروسی در آن گفته بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۹ برابر از حد مجاز تعیین شده در برجام فراتر رفته است. در این گزارش تاکید شده بود: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که برای یک بمب اتمی کافی است.» یک روز بعد هم خبرگزاری بلومبرگ  در گزارشی به‌نقل از یک دیپلمات مطلع نوشت که در سه ماه گذشته ایران هیچ تعامل مشخصی با بازرسان نداشته و پرونده تحقیقات آژانس از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران همچنان باز است.

پس از آن، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به این گزارش‌ها با ادعای این‌که برنامه هسته‌ای ایران تاکنون شفاف بوده است، تاکید کرد: «در جلسه شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل ارائه خواهد شد.» 

حالا باید منتظر بود و دید آیا پاسخ‌های ایران می‌تواند مانع صدور قطعنامه تازه ای توسط شورای حکام علیه کشورمان شود یا خیر؟ یا اساسا اینکه شورای حکام و خصوصا قدرت‌های بزرگ انگیزه عملی برای صدور این قطعنامه در شرایط فعلی دارند یا خیر؟ چه اینکه صدور یک قطعنامه جدید می‌تواند افق مذاکرات را از چیزی که هست نیز تیره‌تر کند. 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!