جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۱۴۸۴

مک دونالد دارایی‌هایش را روسیه می‌فروشد

مک دونالد دارایی‌هایش را روسیه می‌فروشد
مک دونالد، نماد سبک زندگی و سرمایه‌داری ایالات متحده پس از بیش از سه دهه فعالیت در روسیه، در حال واگذاری تجارتش است و به نظر می‌رسد این کشور را به طور کامل ترک کند.

«کریس کمپچینسکی»، مدیر اجرایی «مک دونالد» در یادداشتی نوشت: «این یک مساله پیچیده است که بی‌سابقه و دارای پیامدهای عمیق است.»

 

این،حرکتی بسیار مهم برای برندی است که رشد آن در سراسر جهان به نماد جهانی‌گرایی و حتی مبنای نظریه صلح تبدیل شد. همه‌گیری ویروس کرونا و تنش‌های ژئوپلیتیکی، آرزوی جهانی‌گرایی را در سال‌های اخیر شکسته‌است. تهاجم روسیه به اوکراین بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به ترک رویای فعالیت بی‌دردسر در روسیه کرده‌است.

 

بسیاری از برندها و رستوران‌ها، تحت فشارهای کارمندان و مصرف کنندگان، تا حدودی یا به طور کامل فعالیت شعب خود را در روسیه متوقف کرده‌اند. تعدادی دیگری از این شرکت‌ها نیز به دلیل نگرانی در مورد رفاه کارکنان و مشکلات ورود مجدد به روسیه هنوز در آن‌جا مانده‌اند.

«مک دونالد» در ماه مارس اعلام کرد که به طور موقت فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف خواهد کرد. همچنین چندین زنجیره دیگر از جمله Starbucks و Yum Brands، شرکت مادر KFC و Pizza Hut و تعداد زیادی از این شرکت‌ها بر تعدیل نیروها تاکید بیشتری دارند.

مدیر اجرایی مک دونالد در پیامی که به دست نیویورک تایمز رسیده، در خطاب به شعب‌، کارمندان و تامین کنندگان نوشت:‌ « این یک مساله پیچیده است که بی‌سابقه و دارای پیامدهای عمیق است».

مدیر اجرایی مک دونالد افزود: «برخی ممکن است استدلال کنند که دسترسی به غذا و ادامه کار با استخدام ۱۰ها هزار شهروند عادی بدون شک کار درستی است. اما نادیده گرفتن بحران بشردوستانه ناشی از جنگ در اوکراین غیرممکن است. نمی‌توان تصور کرد که طاق‌های طلایی(مک‌دونالد) همان امید و وعده‌ای را  که ۳۲ سال پیش در ورود به بازار روسیه نشان می‌داد، نشان دهد.»

مک دونالد قصد واگذاری تجارت خود به یک خریدار محلی دارد. مک دونالد می‌خواهد این رستوران‌ها را از بین ببرد. یعنی اینکه نمی‌خواهد دیگر از نام، لوگو یا برند مک‌دونالد استفاده کند. این کمپانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اولویت‌های این شرکت شامل تلاش برای تضمین ادامه حقوق کارمندان خود در روسیه تا پایان هر معامله و کار کارمندانش در آینده با هر خریدار بالقوه‌ای خواهند بود». مک دونالد علایم تجاری خود را در روسیه حفظ خواهد کرد.

در بیانیه این شرکت آمده است که: در نتیجه خروج از روسیه مک‌دونالد ۱.۲ تا۱.۴ میلیارد دلار خروج سرمایه را ثبت خواهد کرد و «زیان تبدیل ارز خارجی» را شناسایی خواهد کرد.

 

ورود مک دونالد به روسیه در المپیک ۱۹۷۶ در مونترال آغاز شد. کمپچینسکی در یادداشت خطاب به شعب، کارمندان و تامین کنندگان نوشت: زمانی که این زنجیره به تیم المپیک روسیه اجازه استفاده از اتوبوس بزرگ مک را داد. چهارده سال بعد در ژانویه ۱۹۹۰ مک دونالد در مسکو افتتاح شد.

 

 کمپچینسکی گفت: «در تاریخ مک‌دونالد این یکی از افتخارآمیزترین و هیجان‌انگیزترین نقاط عطف ما بود». پس از نزدیک به نیم قرن خصومت جنگ سرد، تصویر طاق‌های طلایی که بر فراز میدان پوشکین می‌درخشید برای بسیاری در دو سوی پرده آهنین، آغاز عصر جدیدی را نوید می‌داد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!