جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۵۰۶۸۱

شما خواب بودید که این اخبار در مورد اوکراین منتشر شد...

جنگ خونین اوکراین در آخرین ساعت دیشب و نخستین ساعات بامداد امروز نیز ادامه داشت. در ادامه مروری داشته‌ایم بر خبرهای مرتبط با بحران اوکراین.
نویسنده :
مونس نظری

 

-    رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که از زمان حمله نیروهای روسی به کشور اوکراین، در طول هفته گذشته تا کنون، بالغ بر ۱ میلیون پناهنده از اوکراین گریخته‌اند. فیلیپو گراندی روز پنجشنبه در پستی در توئیتر نوشت: تنها طی هفت روز شاهد مهاجرت ۱ میلیون پناهنده از اوکراین به کشورهای همسایه بوده‌ایم.

-    شهردار می‌گوید که نیروهای روسی کنترل خود را بر خرسون اعمال کردند. شهرداری اواخر دیشب گفت که نیروهای روسیه پس از ورود به ساختمان شورا در جنوب اوکراین در شهر خرسون هستند.

-    سازمان ملل می‌گوید: «ما شاهد این هجرت بودیم.» به مردم در بندر خرسون در دریای سیاه گفته شد که از روسیه پیروی کنند.

-    ۳۸ کشور گزارش‌های جنایات به دیوان بین‌المللی کیفری ارجاع می‌دهند... این بزرگ‌ترین میزان ارجاع در تاریخ دادگاه بوده است.

-    دیوان بین‌المللی کیفری تأکید کرد که تحقیقات خود را در اوکراین آغاز کرده است.

-    اوکراین در بحبوحه حملات موشکی روسیه، با بحرانی انسانی مواجه است.

-    به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خزانه‌داری امریکا اعلام کرده است که تحریم‌های اعمال شده در روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته، تاکنون ۸۰ درصد از دارایی‌های بخش بانکی روسیه را محدود کرده و حدود نیمی از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را «بی‌حرکت و منفعل» گردانده‌اند.

-    روبل که از ابتدای سال حدود یک‌سومِ ارزش خود را از دست داده بود، روز چهارشنبه در مسکو به پایین‌ترین سطح خود، یعنی ۱۱۰ در برابر دلار رسید.

-    رئیس سابق فدرال رزرو ایالات متحده گفت که می‌داند نگرانی‌هایی در مورد استفاده اعضای نخبه روسیه از ارزهای دیجیتال وجود دارد. گفت که او می‌داند آنها می‌خواهند از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنند... اما خاطر‎نشان کرد که قوانین ضد‎پول‌شویی وجود دارد که از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

-    او گفت که خزانه‌داری به جستجوی «الیگارشی‌ها یا نخبگان روسی که کلیدهای قدرت فاسد پوتین هستند» ادامه خواهد داد. دو منبع آگاه روز چهارشنبه گفتند که واشنگتن در حال آماده سازی بسته تحریمی است که الیگارش‌های روسیه و همین‌طور شرکت‌ها و دارایی‌های آنها را هدف قرار می‌دهد.

-    به گزارش آسوشییتدپرس استرالیا، پلیس این کشور در حال بررسی بسته مشکوکی است که به سفارت روسیه در کانبرا تحویل داده شده است. سخنگوی پلیس به AAP گفت که محتویات این بسته در حال ارزیابی است و از مردم خواسته شد تا اطلاع ثانوی از نزدیک شدن به این منطقه اجتناب کنند. این سفارت در روزهای اخیر و پس از تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین در هفته گذشته، به محل اعتراضات تبدیل شده است.

-    فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که این کشور، پناهندگان اوکراینی را که به سبب تهاجم روسیه مجبور به ترک خانه‌هاشان شده‌اند، می‌پذیرد. این اقدام در مقام ایجاد گسستی در بی‌میلی ژاپن برای پذیرش پناه‌جویان تلقی می‌شود. ژاپن در طول هر سال تنها «چند ده» درخواست پناهندگی را می‌پذیرد... کیشیدا این پیشنهاد کشورش را برای پذیرش پناه‌جویان اوکراینی به عنوان «نمایش همبستگی با مردم اوکراین در چنین لحظه‌ی حیاتی‌ای» توصیف کرد.

-    به گفته وزارت دفاع اوکراین، بالگرد هفت پرسنل نظامی، در هنگام جستجوی یک جت جنگنده مفقودشده و خلبان آن جنگنده، در شرق رومانی و در نزدیکی دریای سیاه سقوط کرد و تمام این هفت نفر جان خود را از دست دادند. به گفته خبرگزاری فرانسه، بالگرد IAR ۳۳۰-Puma روز چهارشنبه در منطقه گورا دوبروگی، در ۱۱ کیلومتری فرودگاه سقوط کرد و هر هفت سرنشین آن کشته شدند.

-    نیروهای مسلح سوئد اعلام کردند که چهار جت جنگنده روسی، روز چهارشنبه برای مدت کوتاهی وارد خاک سوئد بر فراز دریای بالتیک شدند... رویدادی که به محکومیت سریع وزیر دفاع سوئد منجر شد. در دوم مارس، چهار جنگنده روسی، حریم هوایی سوئد را نقض کردند. نیروی هوایی سوئد با هواپیمای JAS ۳۹ Gripen، این حادثه را مستند و از آن عکس‌برداری نمودند.

 

 

-    لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نسبت به هر گونه لفاظی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده است. روز چهارشنبه در مصاحبه با NBC از آستین پرسیده شد که آیا اقداماتی را در حمایت از اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد تسلیحات هسته‌ای دیده است یا خیر. او پاسخ داد: «هر گونه لفاظی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خطرناک است و من فکر می‌کنم که در صورت امکان باید از آن اجتناب کنیم. این موضوع شرایط را برای اشتباهات فاحش مهیا می‌کند و ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد.» این سخنان در حالی ادا شدند که پوتین نیروهای استراتژیک خود و از جمله سلاح‌های هسته‌ای خود را در آخر هفته در حالت آماده‌باش قرار داد.

-    در پی حملات هوایی روسیه، در آغازین ساعات روز پنجشنبه، انفجارهایی در کیف گزارش شده است. حداقل چهار انفجار در پایتخت اوکراین و در حوالی ساعت ۳ بامداد پنجشنبه گزارش شد. گزارش‌ها حاکی از آنند که دو انفجار در مرکز شهر و پس از آن دو انفجار دیگر در نزدیکی ایستگاه مترو رخ داده است. صدای ناله‌های آژیر حملات هوایی در طول شب به گوش رسیده است.

-    ویتالی کلیچکو، شهردار شهر، اواخر شب گذشته در صفحه فیس‌بوک خود از شهروندان به خاطر استقامت‌شان قدردانی کرده و به مردم یادآوری کرد در خانه‌ها و پناه‌گاه‌هاشان بمانند.

-    دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه، در مصاحبه‌ای با CNN گفت که دولت بایدن در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش مصرف نفت روسیه توسط امریکا است... این کشور این کار را در مجازات حمله روس‌ها به اوکراین انجام می‌دهد. سینگ گفت: «ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف نفت روسیه توسط ایالات‌متحده هستیم و در عین حال عرضه جهانی انرژی را حفظ می‌کنیم.»

-    به گزارش رویترز، اوکراینی‌هایی که در شرکت‌های فناوری غربی کار می‌کنند برای کمک به میهن خویش با هم متحد شده‌اند... هدف آنها از بین بردن وب‌سایت‌های اطلاعات نادرست، تشویق روس‌ها به مقابله با دولت خود و سرعت بخشیدن به تحویل تجهیزات پزشکی است.

-    هزاران نفر در شهرهای سراسر روسیه، تهدیدات پلیس را نادیده گرفته و علیه تهاجم این کشور به اوکراین تظاهرات انجام دادند.

-    نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت بایدن و یک اروپایی گزارش داد که مقامات ارشد چین در اوایل فوریه به مقامات ارشد روسیه گفته‌اند که پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن، فکر حمله به اوکراین را از سر بیرون کند.

#روزنامه اینترنتی فراز # سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!