شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۴۹۹۷۸

سخنرانی نماینده سازمان ملل زیر پرچم طالبان

ملاحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که همه شرایط رعایت شده است و از دولت‌های جهان خواست تا دولت آن‌ها را رسما به رسمیت بشناسند.

به گزارش رویترز، آخوند در اولین نشست عمومی اقتصادی بزرگ خود از زمان تصدی این سمت در سپتامبر گذشته گفت: «از همه دولت‌ها، به‌ویژه کشورهای اسلامی، می‌خواهم که شناسایی را آغاز کنند». آخوند که در یک کنفرانس بزرگ اقتصادی در کابل سخنرانی می کرد که در آن مقامات ارشد دولت طالبان با نمایندگان ۲۰ کشور و سازمان ملل متحد گرد هم آمده بودند.

 

قدرت های خارجی تمایلی به به رسمیت شناختن دولت طالبان که در ماه اوت کنترل افغانستان را به دست گرفت، ندارند. کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی های بانکی افغانستان را مسدود کرده و بودجه توسعه را که زمانی ستون فقرات اقتصاد افغانستان را تشکیل می داد، قطع کرده‌اند.

 

آخوند و دیگر مقامات دولت طالبان در این کنفرانس که مقامات سازمان ملل نیز در آن حضور داشتند، درخواست کاهش محدودیت‌های پولی در کشور را مطرح کردند و بحران اقتصادی فزاینده جاری در افغانستان را به دلیل مسدود کردن منابع مالی دانستند. او گفت: کمک های کوتاه مدت راه حل نیست، باید تلاش کنیم راه حل اساسی برای مشکلات پیدا کنیم.

 

جامعه بین‌المللی به تازگی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده است که برای رفع نیازهای فوری و عمدتاً دور زدن کانال‌های رسمی طراحی شده است. اما از آنجایی که کشور در زمستان سخت با بحران نقدینگی و اقتصاد رو به وخامت مواجه است، میلیون ها نفر در فقر فرو رفته‌اند.

 

دبورا لیون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت که بحران اقتصادی افغانستان یک مشکل جدی است که باید توسط همه کشورها حل شود. او گفت: «سازمان ملل متحد برای احیای اقتصاد افغانستان و رسیدگی اساسی به مشکلات اقتصادی افغانستان تلاش می‌کند.»

 

ملا برادر معاون نخست وزیر طالبان هم درخواست کرد تا تلاش های بیشتری برای کمک به افغانستان برای غلبه بر بحران اقتصادی از جمله فعال کردن سیستم بانکی این کشور صورت گیرد. او گفت: «اکنون جهان و سازمان های بین‌المللی از مشکلات افغانستان آگاه هستند، بنابراین ما از جهان به ویژه سازمان ملل می خواهیم که زمان بیشتری را برای انجام مسئولیت خود در مورد افغانستان تلف نکند.»

 

او خواستار کمک‌های اقتصادی فراتر از کمک های بشردوستانه شد و بر اهمیت بخش خصوصی تاکید کرد. ملا برادر گفت: «بخش خصوصی بسیار مهم است. اگر این بخش بایستد، مشکل اقتصادی افغانستان تا حد زیادی حل خواهد شد. ما می‌خواهیم افغانستان را خودکفا کنیم و این بدون بخش خصوصی ممکن نیست.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!