جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۶۲۳۶۵

روزهای قرمز بورس تا کی ادامه دارد

روزهای قرمز بورس تا کی ادامه دارد
بازار سرمایه همچنان در وضعیت ریزشی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهم‌تر از ریزش دوشنبه، این است که بورس چگونه هفته خود را به پایان می‌رساند. حال مشخص نیست روزهای قرمز بورسی کی تمام می‌شود.

این‌روزها سهام‌داران همواره یک سوال را تکرار می‌کنند؛ چرا بورس ریزش کرد؟ برخی آن را تقصیر حقوقی‌ها می‌اندازند وعده‌ای دولت را مقصر اصلی می‌دانند. در این میان تحلیل تکنیکال نیز خبر از رسیدن به خط مقاومت شاخص کل می‌دهد.

 

براساس تحلیل تکنیکال، شاخص در محدوده ۲.۵ میلیون واحد باید اصلاح می‌کرد. عده‌ای معتقدند زمان ریزش خردادماه بود نه اکنون. برخی کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که بورس با یک اصلاح کوچک از خط مقاومت عبور می‌کرد. این ریزش سهمگین اما نشان از دستکاری بازار دارد. باتوجه به ریزش بورس در سال ۹۹، ریزش امسال نیز قابل پیش‌بینی بود اما در سال ۹۹، بورس بیشتر از تورم و قیمت دلاری رشد کرده بود. امسال هنوز بازار سرمایه نسبت به تورم و نرخ دلار عقب ماندگی دارد. البته نوسانات قیمت دلار نیز برروی بورس تاثیرگذار بوده است. 

 

سوال مهم دیگری که سهام‌داران باید به آن بیندشیند این است؛ چه زمانی ریزش بورس متوقف می‌شود؟ بسیاری بر این باور بودند که باید تا پایان هفته صبر کرد و سپس نتیجه گیری کرد. بورس چنان که انتظار می‌رفت هفته خود را با ریزش تمام کرد.

 

آینده شاخص‌ها پس از سقوط تاریخی بورس

 

روز دوشنبه بازار سرمایه با ریزشی بی سابقه مواجه شد. برخی سهام‌داران دلیل این امر را مخالفت عده‌ای با خاندوزی، وزیر کنونی اقتصاد و استیضاح او عنوان کرده‌اند. برخی کارشناسان نیز مدعی شده‌اند که دلیل ریزش بورس در دوشنبه سیاه، ایجاد صف‌های فروش سنگین سهام توسط سهام‌داران حقوقی بوده است. ظاهرا حقوقی‌ها روز دوشنبه بسیاری از سهام را فروخته‌اند. دلیل هرچه باشد، بازار در سراشیبی افتاده است و مشخص نیست کی متوقف می‌شود. اگر از کارشناسان بپرسید خواهند گفت زمان ریزش را پیش‌بینی کرده بودند. هرزمان هم بورس صعودی شود، مدعی می‌شوند می‌دانستند بورس رشد خواهد کرد. اما واقعیت این است که فعالان بازار سرمایه این روزها در یک وضعیت هستند؛ غافلگیری.  

 

روز چهارشنبه نیز شاخص کل ۲۸ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. البته بورس نوساناتی داشته و در ساعات ابتدایی روند صعودی داشته است. در واقع چندساعتی سهام‌داران خود را امیدوار کرده و سپس به کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقب‌گرد داشته است. شاخص کل بورس تا رقم دو میلیون و ۲۷۷ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۷ هزار و ۴۹۱ واحد نزول کرد و در رقم ۷۶۴ هزار و ۷۵۵ واحد ایستاد.

 

۸۵ درصد نمادهای بورسی منفی بودند که از میان آن‌ها سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، گروه مپنا و ایران خودرو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. طی معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های خودرویی و فلزات اساسی صورت گرفت.

 

این روزها شبکه‌های اجتماعی به ویژه کلاب‌هاوس میزبان سهام‌داران عصبانی است که دولت و مسئولان را مقصر می‌دانند. تحلیلگران و افرادی که سیگنال بورسی می‌دهند نیز تلاش می‌کنند خود را توجیه کنند.

 

چند نفر درگیرند؟

 

سهام‌داران بورسی تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین ریزش بورس و احتمال تداوم آن به قشر وسیعی از مردم مربوط می‌شود. بر اساس اطلاعات سامانه مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خارجی در بازار سرمایه ایران در اسفندماه ۴۳۷۴ نفر بوده است.

چندی پیش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ارائه گزارش سالانه اعلام کرد: سال گذشته ۳.۵ میلیون ثبت نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه سجام صورت گرفت. تعداد احراز هویت شده‌ها از ۲.۶ میلیون سهامدار عبور کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ ، افزایش ۱۱۰ درصدی را ثبت کرد.

 

دنیای اقتصاد در گزارشی عنوان کرده بود که تا نیمه خرداد سال ۱۴۰۰، جامعه سهامداری ایران در طول عمر بیش از پنجاه ساله خود، پذیرای ۴۸میلیون و ۲۱۲هزار نفر بوده است. با این حساب آمار سهام‌دارن بورسی در کشور از ۵۵ میلیون نفر نیز فراتر رفته است.

بر این اساس از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه خرداد شاهد صدور ۳۵میلیون و ۹۰۰هزار کد جدید در بازار سرمایه بودیم. تعداد صدور کدهای جدید طی سال ۹۹ در مجموع ۸۲۲هزار کد بوده است. با احتساب کدهای صادرشده تعداد سهامداران تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۰میلیون نفر رسید. این امر با درنظر گرفتن جمعیت تقریبی ۸۴میلیون نفری در ایران، نشان از ورود ۶۰درصد از ایرانی‌ها به بازار سهام دارد.

 

 یکی از مواردی که موجب افزایش تعداد سهام‌داران بورس در ایران شده است، ورود سهام‌داران عدالت است.

 

از ۵۰میلیون نفر دارنده سهام عدالت، تا کنون حدود ۲۰میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند و باید برای تمامی این ۴۹میلیون نفر، کد بورسی صادر شود. طبق اظهارات قبلی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت، حدود ۳۵میلیون کد صادر شده و این تعداد به جمع سهامداران بورسی افزوده شده‌اند.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضادشتابی
-
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
0
فعالان سهامداربورس ایران قریب ۲میلیون حتی کمترمیباشد,اینکه به ۵۰میلیون سهام عدالت دادندهبچ دلیلی برسهامداران ملت ایران نیست پولی ندادند,دولت بهشون سهام عدالت داده این میسه فعالان بورسی !!!؟؟؟نه عزیرگمترازدومیلیون ازجمعیت ۹۰ میلیونی ایران سهامداروفعال هستند,بقیه دروغی بیش نیست,مثلاسال ۹۹ همه سهم ۱۰۰هزارتومان خریدنداین شدسهامداران !!!!؟؟؟
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!