جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۶۱۳۴۴
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «فراز» مطرح کرد

۲ خطر قیمت جدید ارز نیمایی برای بورس

۲ خطر قیمت جدید ارز نیمایی برای بورس
ارز نیمایی از ۱۵ فروردین ماه جاری به ۲۸ هزار تومان و ۵۰۰ تومان تغییر کرده است. این امر بازار سرمایه و بورس کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت های پایه از ابتدای ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ بر اساس دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌شود و مقرر شده قیمت‌های پایه به نرخ سابق بازگردد. این اقدامی است که گفته شده با دستور مستقیم رئیس جمهوری صورت می‌گیرد. اسفند ماه گذشته نیز سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود: دستور رئیس‌جمهور برای کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرکی بر مبنای نرخ ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.

این دستورالعمل به گمرک و بانک مرکزی ابلاغ شده است. نکته اینجاست که بسیاری از اجناس به ویژه محصولات پتروشیمی و فلزات بر مبنای نرخ ارز ۴۵ هزار تومانی تعیین شده بودند. یعنی دو برابر رقم اعلام شده برای دلار نیمایی. 

کارشناسان معتقد بودند نزدیک شدن نرخ ارز در بورس به نرخ ارز در بازار آزاد موجب رشد بورس می‌شود، حالا اما با این دستور اخیر فاصله نرخ ارز در بورس و بازار آزاد زیادتر از قبل هم شده است و این سوالات مهمی را ایجاد کرده. از جمله اینکه تصمیم یاد شده چه تاثیری بر بورس خواهد گذاشت. 

 

نرخ ارز دستوری و تبعات آن

 

بیشترین تاثیر نرخ ارز دستوری در بورس کالا و کاهش قیمت اجناس در آن است. این امر می‌تواند باعث افزایش دلالی و افزایش قیمت در بازار آزاد شود.

آیزاک سعیدیان، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه در همین رابطه به «فراز» گفت: با تصمیم اخیر بازار بورس اوراق بهادار در میان مدت رشد خواهد کرد. بازار سرمایه به لحاظ ارزشی نسبت به تورم کشور بسیار عقب‌تر است. بسیاری از تحریم‌های کشورمان مربوط به کالاست. از سویی دیگر سهام کالاها نسبت به تورم نقطه به نقطه دچار عقب‌ماندگی شده است. هم اکنون بورس در حال متوازن شدن با تورم بوده و در حال جبران عقب ماندگی است.

او درباره تاثیر نرخ ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در اقتصاد و بورس کالا گفت: در کوتاه مدت کاهش قیمت را در بورس کالا در رابطه با بسیاری از کالاها شاهد خواهیم بود.  

سعیدیان افزود: باتوجه به نرخ‌گذاری در بورس کالا افت قیمت را در این بازار شاهد خواهیم بود چرا که نرخ تسعیر ارز تغییر کرده و کاهش می‌یابد. تعیین نرخ ارز نیمایی به صورت دستوری و نه به صورت رقابتی اثرات منفی را به طور کلی در اقتصاد کشور بر جای می‌گذارد. صادرکنندگان باید ارز صادرات را وارد چرخه اقتصاد کنند اما این نرخ تعیین شده صادرکنندگان را دچار سردرگمی می‌کند. بسیاری از صادرکنندگان حاضر نیستند ارز حاصل از صادرات را با نرخ ارز نیمایی تعیین شده وارد کشور کنند.

او پیش بینی کرد: در صورت خودداری صادرکنندگان از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، نرخ ارز در آبان و آذر روند رشد پرشتابی به خود می‌گیرد.

سعیدیان افزود: همچنین قیمت‌ها در بورس کالا کاهش می‌یابد که موجب دو اتفاق می‌شود. نخست این که واسطه‌گران و صادرکنندگان با رانت و ارتباطاتی که دارند در بورس کالا اجناس را خریداری کرده و در خارج از کشور با نرخ ارز آزاد می‌فروشند. بنابراین بورس کالا مکانی برای خرید مصرف کننده نبوده و دلالان در آن به خرید کالا می‌پردازند. سپس در آنسوی مرزها با مابه تفاوت بالایی آن را به صورت قاچاقی یا قانونی می‌فروشند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اتفاق دوم این است که صادرکنندگان ارز را وارد چرخه اقتصادی نمی‌کنند و در نتیجه افزایش تورم را شاهد خواهیم بود.

او تاکید کرد: تعیین نرخ ارز به صورت مصنوعی اگرچه در کوتاه مدت افزایش قیمت ارز را کنترل می‌کند اما در میان مدت مشکلات بسیار بیشتری را موجب می‌شود.

 

اثرات نرخ ارز نیمایی در کوتاه مدت

 

بازار اوراق بهادار و بورس کالا همواره از اخبار و تصمیمات به طور آنی تاثیر می‌گیرند. اگرچه کارشناسان معتقدند در میان مدت همچنان روند بورس صعودی خواهد بود اما اصلاح بورس در کوتاه مدت برروی روند صعودی بورس تاثیرگذار است. بنابراین حتی اگر در طول سال بورس به رشد خود ادامه دهد، قطعا روند صعودی مورد انتظار را در بورس شاهد نخواهیم بود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!