شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۰۱۱۳

ایلان ماسک امسال پول بیش‌تری به جیب می‌زند

ایلان ماسک امسال پول بیش‌تری به جیب می‌زند
با وجود گزینه‌های زیادی که ماسک در ۱۲ ماه آینده دریافت می‌کند، احتمالاً تا ۵ سال مجبور نخواهد بود مالیاتی برایشان بپردازد.
نویسنده :
مونس نظری

سال ۲۰۲۲، برای ثروتمندترین فرد جهان آغاز سخت و ناهمواری داشت. با این وجود او خیلی هم نگران نیست.

 

امسال دارایی‌های سهام ایلان ماسک حدود ۳۰ میلیارد دلار ریزش داشتند... دلیل آن هم افت ۱۲ درصدی ارزش سهام بود. اما ۱۲ ماه آینده برای ماسک می‌تواند بازه‌ی زمانی بسیار پر‎برکتی باشد. اگر حق با تحلیل‌گران باشد، تسلا نتایج مالی قدرتمندی را در طول امسال گزارش خواهد کرد.

 

ماسک از تسلا هیچ حقوق پایه یا پاداش نقدی‌ای نمی‌گیرد. در عوض، بسته به اینکه کمپانی اهداف اصلی مالی و ارزش بازار را هدف قرار داده باشد، او گزینه‌های سهامی دریافت می‌کند. بسته پرداختی ۲۰۱۸ او، ۱۰۱ میلیون سهم تعدیل‌شده را به خود اختصاص می‌داد که در ۱۲ قسط مساوی به ماسک اعطا می‌شد؛ این واگذاری زمانی اتفاق می‌افتاد که شرکت به آن معیارها رسیده باشد.

 

معیارهای ارزش شرکت همگی به دست آمدند. با وجودی که اسلاید اخیر تسلا، آن را از لیست شرکت‌هایی با ارزش بازار تریلیون دلاری حذف کرده است. و تا این لحظه هفت تا از اهداف مالی این شرکت نیز تحقق یافته‌اند. دو تا از این اهداف در سال ۲۰۱۹ محقق شدند و دو تای دیگر در ۲۰۲۰، و سه تای دیگر در نُه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱. بنابراین او تا این لحظه ۵۹ میلیون از گزینه‌های ۱۰۱ میلیونی این پکیج را به دست آورده است.

 

تحلیل‌گران انتظار دارند که تسلا در طول امسال به ۵ هدف مالی دیگرش نیز رسیده و بدین ترتیب به ایلان ماسک تمام گزینه‌های ممکن را جهت کسب پکیج کامل ۲۰۱۸ اعطا کند. اگر تحلیل‌گران درست گفته باشند، ماسک در طول امسال واجد شرایط دریافت ۴ قسط دیگر نیز خواهد بود (که برایش یک رکورد محسوب می‌شود) و یکی دیگر را هم در اوایل ۲۰۲۳ به دست خواهد آورد.

 

کرونا برای شما مصیبت بود، برای آن‌ها موهبت!

 

دان ایوز، تحلیل‌گر ودبوش سکیوریتیز گفت: «با مسیر رشدی که تسلا دارد، من تعجب خواهم کرد اگر او تمام ۵ قسط را در طول همین امسال کسب نکند. خصوصاً با محرک‌هایی که تمام‌شان در طول امسال به ثمر خواهند نشست.»

 

هر یک از بخش‌های اختیاری به او این حق را می‌دهند که ۸.۴ میلیون سهم سهام را به قیمت مقرون به صرفه ۷۰.۰۱ دلار برای هر سهم خریداری کند... قیمت سهام مربوط به زمانی می‌شود که این آپشن‌ها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ اعطا شدند. با قیمتی که در روز دوشنبه بسته شد، یعنی ۹۳۰ دلار، این مفهوم می‌رسد که ارزش هر یک از گزینه‌ها ۷.۳ میلیارد دلار خواهد بود و هر ۵ قسط (بخش-ترانش) در مجموع ۳۶.۳ میلیارد دلار ارزش خواهند داشت.

 

زمانی که تسلا در روز چهارشنبه نتایج سه‌ماه چهارم را گزارش می‌دهد، به احتمال زیاد او واجد شرایط لااقل یکی از گزینه‌ها و شاید هم دو تاشان باشد. پس از گزارش نتایج سه‌ماهه اول در ماه آوریل، او باید لااقل سه بخش در اختیار داشته باشد و تا اواسط سال نیز، قسط (بخش) دیگری را در اختیار گرفته باشد.

 

یک لایحه بزرگ مالیاتی... در سال ۲۰۲۷

 

با وجود گزینه‌های زیادی که ماسک در ۱۲ ماه آینده دریافت می‌کند، احتمالاً تا ۵ سال مجبور نخواهد بود مالیاتی برایشان بپردازد. دلیلش هم این است که او تنها زمانی باید روی آپشن‌ها مالیات دهد که از خرید خود استفاده کرده و سهام مازاد بخرد. و او فقط زمانی این کار را انجام می‌دهد که گزینه‌ها در شرف اتمام باشند.

 

او سال پیش این کار را وقتی انجام داد که ۲۲.۹ میلیون آپشن قرار بود تا آگوست ۲۰۲۲ منقضی شوند. و بدین ترتیب برای او یک صورت‌حساب مالیاتی به بهای ۱۱ میلیارد دلار ثبت شد.

 

این گزینه‌های آخر قرار نیست تا ژانویه ۲۰۲۸ منقضی شوند، بنابراین احتمالاً او تا سال ۲۰۲۷ از آنها استفاده نخواهد کرد. او هنوز مجبور نشده مالیات ۵۹ میلیون آپشنی را که پیش‌تر به عنوان بخشی از بسته پرداختی ۲۰۱۸ دریافت کرده، پرداخت کند. و شاید برای هیچ یک از ۴۲ میلیون گزینه مازادی که احتمالاً در طول ۱۲ ماه آینده دریافت خواهد کرد، بدون توجه به ارزش آنها، مالیاتی پرداخت نکند.

 

سهامی که در حال غرق شدن است

 

بزرگ‌ترین مشکل ماسک این است که سهام تسلا سال بدی را سپری می‌کند. او اکنون ۱۷۷.۷ میلیون سهم دارد، به علاوه اختیاراتی که در حال حاضر برای خرید ۵۹ میلیون سهم دیگر دارد. به همین دلیل است که در سال ۲۰۲۲ به دارایی‌های بزرگ او ضربه شدیدی وارد شد. با این حال ردیاب «میلیاردر فوربس» در زمان واقعی، دارایی خالص ماسک را ۲۴۱ میلیارد دلار می‌داند.

 

dd366dd_fw1-tesla-results-1020-11

عطف به این موضوع که حرکت فدرال‌رزرو به سوی مهار تورم با «نرخ‌های بالاتر و محرک‌های کمتر» است، سرمایه‌گذاران نگران سهام‌های فناوری پرریسک‌تری نظیر تسلا شده‌اند. تسلا با وجودی که فروش به مراتب کمتری از بسیاری خودروسازان بزرگ داشته، اما ارزشی بیش از ۱۰ برابر آنها کسب کرده است. همین اتفاق ممکن است آنها را به سهامی با ارزش‌گذاری شبهه‌دار تبدیل کند. ایوز می‌گوید: «در شرایطی که در آن سرمایه‌گذارانی هستند که از ترس سیل به جاهای بلند پناه می‌برند، سهام تسلا در طوفان گرفتار شده است.»

 

طی فروش عمیقی که در روز دوشنبه در سهام ایالات‌متحده اتفاق افتاد، سهام تسلا در یک لحظه تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. اما آنها عقب‌نشینی کرده و همراه با باقی بازار تنها ۱.۵ درصد را تعطیل کردند. با این حال، همین اقدام هم برای کاهش ۳.۳ میلیارد دلاری از دارایی خالص ایلان ماسک کفایت می‌کرد.

 

بسیاری از تحلیل‌گران، کاهش اخیر سهام تسلا را یک عقب‌گرد موقتی می‌دانند. سهام تسلا در اوایل سال ۲۰۲۱، در سقوطی مشابه حالت معکوس به خود گرفت و به افزایش ۵۰ درصدی انجامید. از میان تحلیل‌گرانی که توسط Refinitiv مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۸ درصدشان توصیه خرید و حتی خرید شدید برای سهام را داشتند، در حالی که ۱۰ درصدشان توصیه فروش یا فروشی قدرتمند کردند.

 

ایلان ماسک، در غیاب مالیات‌دهندگان امریکایی، ثروتمندترین فردا جهان نخواهد بود. ایوز گفت: فروش اخیر سهام تسلا که از رکورد بالاترین قیمت خود در اوایل نوامبر، ۲۵ درصد کاهش داشته است، گزارش سود روز چهارشنبه را، خصوصاً برای سرمایه‌گذاران، واجد اهمیت می‌کند. آنها اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌های افزایش تولید در دو کارخانه جدید و راه‌اندازی سایبرتراک (کامیون سایبری تسلا) می‌خواهند؛ و سایبرتراک: وانت باربری که در مسیر خود با رقابت پیکاپ‌هایی مواجه خواهد بود که توسط خودروسازان معتبری نظیر فورد و ایویان (که یک سازنده تازه‌کار خودروهای برقی است) ارائه شده است. ایوز گفت: «یک گزارش ناامیدکننده می‌تواند به این فروش کمک کند... در حالی که گزارش سود قوی خواهد توانست سهام را تغییر دهد. ما فکر می‌کنیم که درآمدهای قوی تسلا می‌تواند در حکم قایق نجاتی برای سهام آن باشد.»

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!