شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
جمعه ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۳۹۸۵
هفته گذشته در بورس چه گذشت

چشم‌انداز تابستانی بورس

چشم‌انداز تابستانی بورس
در اولین هفته فصل تابستان در بورس چه گذشت؟ در ماه سپری شده خرداد، شاخص کل بورس با ۳,۷ درصد رشد و شاخص کل فرابورس با منفی ۰.۲ افت همراه بود. به باور کارشناسان، بازار سرمایه نسبت به برخی وقایع اقتصادی داخلی بی حس شده و چاره آن سیاست گذاری صحیح و بلند مدت به منظور بهبود شرایط بورس و رشد شاخص است .با وجود ریزش شاخص کل بورس، وضعیت ارزش و حجم معاملات رو به بهبود بوده است به این صورت که ارزش معاملات توانسته بیش از ۷۱ درصد و حجم معاملات بیش از ۵۷ درصد رشد داشته باشند.
نویسنده :
هانیه احمدی

در اولین هفته فصل تابستان در بورس چه گذشت؟ در ماه سپری شده خرداد، شاخص کل بورس با ۳,۷ درصد رشد و شاخص کل فرابورس با منفی ۰.۲ افت همراه بود. به باور کارشناسان، بازار سرمایه نسبت به برخی وقایع اقتصادی داخلی بی حس شده و چاره آن سیاست گذاری صحیح و بلند مدت به منظور بهبود شرایط بورس و رشد شاخص است .با وجود ریزش شاخص کل بورس، وضعیت ارزش و حجم معاملات رو به بهبود بوده است به این صورت که ارزش معاملات توانسته بیش از ۷۱ درصد و حجم معاملات بیش از ۵۷ درصد رشد داشته باشند. 

سید امیر وکیلیان، کارشناس بورس، در خصوص هفته‌ای که در بورس گذشت می‌گوید: «شاخص کل بورس این هفته ازعدد یک میلیون صدو چهل و هفت هزار وششصدو  هفتادو پنج واحد به یک میلیون دویست و سیزده هزار  و پنجاه و پنج واحد رسید  که یک رشد پنجاه هزار واحدی را تجربه کرد.»

 

download (1)

 ارزش معاملات این هفته 

در طول ماه های سال۱۴۰۰  هفته‌‌ای که گذشت یک رکورد قابل توجه‌ی را تجربه کرد . در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هر روز  بیش از شش هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد، در بورس بود. در طول هفته قبل یک رشد سی یا چهل درصدی را شاهد بودیم. در پی افزایش ارزش و حجم  معاملات در روزهای آخر هفته‌‌ گذشته،  بسیاری از سهام‌های که ماه‌ها در صف فروش بودند مانند (بانک آینده ،گروه بانک ها و فلزات ) و موجب ناخرسندی سهامداران خود شده بودند از آن وضعیت خارج شده و مشکل سهامداران فیصله پیدا کرد. در گروه بانک‌ها، بانک ملت و سینا اوضاع بهتری را تجربه کردند و درگروه فلزات اساسی، فولاد  و فمیلی با صف خرید برگشته و به کار خودپایان دادند . شستا هم  بیست درصد رشد داشت .در این هفته  شاخص پنجاه شرکت فعال و سی شرکت بزرگ و شاخص صنعت وقیمت هم وزن  رشد چشم‌گیری داشتند.

 

downloadSina_Bank_Logo

 

در صورتی که شاخص کل فرابورس به  ۱۷ هزار و ۶۱۶ واحد رسید  به نظر می‌رسد با رشد پنجاه شرکت برتر  وهمچنین نزدیک شدن شاخص هم وزن به عدد چهارصد هزار  واحد، امکان دارد این رشد در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد .

 

 وکیلیان در ادامه در خصوص این سوال که این رشد بورس چه دلیلی می‌تواند داشته باشد می گوید: «سه ابهام جدی در مورد رویکرد دولت آینده به بورس وجود دارد که همین ابهامات سبب شده بازار با نوعی نگرانی به تحولات آینده نگاه کند. اولین ابهام، نرخ ارز است که البته تثبیت و عدم کاهش آن توانست به بازار کمک کند. قرار بر این بود که حسن روحانی ارز را با قیمت ۱۸ هزار تومان تحویل دولت سیزدهم بدهد اما هم اکنون قیمت ارز در محدوده‌ی ۲۴ هزار تومان تثبیت شده است. طبق آخرین گزارش‌ها از کف  بازار فردوسی، پیش بینی می‌شود هفته‌ آینده ارز به قیمت۲۶ هزارتومان هم برسد. تثبیت نرخ ارز در مرز ۲۴ هزار تومان و روند صعودی آن می‌تواند این پیام را به بازار بدهد که نه دولت روحانی و نه رییسی نمی‌توانند قیمت ارز را زیر ۲۰ هزارتومان کاهش دهند.»

 

5-12

کارشناس بورس می‌گوید: «افزایش قیمت نفت جهانی ( برنت) یکی دیگر از دلایل افزایش شاخص‌بورس است و دلیل دیگر تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه که ۴۷/۶ درصد بودو نسبت به تورم سال ۹۸ در همین ماه یک رشد بیشتر از ۰/۷درصدی را  در کشورتجربه کرده‌ایم. تورم نسبت به ماه قبل اردیبهشت ۰/۱ درصد رشد داشت و نرخ رشد تورم همچنان رو به افزایش است.  پیش بینی می شود  تا آخر امسال تورم سالانه‌ بیش از پنجاه درصد  را تجربه کنیم.

 

مسئله بعدی که وجود دارد عدم تحقق  منابع درآمدی بودجه است. در بودجه امسال پیش بینی شد که دولت بیش از چهارصد هزار میلیارد تومان از  محل  مالیات‌های دریافتی و چهارصد و پنجاه هزار میلیارد تومان  از محل فروش نفت و چهارصد هزار میلیارد تومان از  محل فروش داریی‌های سرمایه‌ تملیکی کسب درآمد کند. اگر بخواهیم این کسب درآمد را تقسیم بر تعداد ماه‌های سال کنیم تا این ماه (خرداد)  این امر محقق  نشده است. البته پیش بینی شده درآمد مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل محقق شود .

 

 

139510161538374349628974

 

وکیلیان در ادامه خبر از عدم پرداخت حقوق کارکنان اداره مالیات واعتراض گسترده کارکنان سازمان امور مالیاتی داد و می‌گوید: این اتفاقات نشان از کسری بودجه بیش از پنجاه درصدی در سال ۱۴۰۰ است به نظر می‌رسد این رونداقتصادی و بی ثباتی دربرنامه ریزی  در نیمه دوم سال مشهودتر شود .این کارشناس این را متذکر شد که در کشور ما آمارها به صورت دقیق ارائه نمی شود . و در این خصوص که دولت جدید توان کنترل این اوضاع اقتصادی را دارد بیان کرد: «به نظر می‌رسد دولت جدید توان کنترل این قضیه را ندارد مگر این که  لایحه‌ اصلاحیه‌ بودجه را به مجلس بدهند.»

ریسک‌های سیاسی

پنج‌شنبه شب در اخبار اعلام شد که هنوز تاریخ دقیقی برای  دوره هفتم مذاکرات وین مشخص نشده است.  از نمایندگان آمریکا در این مذاکرات نقل شده که هنوز «راه طولانی برای رسیدن به توافق در پیش است» همین مساله چشم‌انداز پایان تحریم‌ها را در کوتاه مبهم کرده است. این آینده‌ نامعلوم، در بازار سرمایه هم تاثیر گذار است یعنی می‌تواند موجب افزایش نرخ ارز شود که ةن هم به نوبه خود افزایش شاخص بورذس را در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!