جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۳۲۴۴۶

حاتمی یزد: سوءمدیریت بانک‌ها باعث بسته شدن حساب افغانستانی‌ها شد

«اینکه یک شبه بدون اطلاع، حساب هزاران نفر را ببندند نشانه بی‌تجربگی و سوءمدیریت است». این جمله را  «احمد حاتمی یزد» مدیرعامل اسبق بانک صادرات به «فراز» می‌گوید.

«اینکه یک شبه بدون اطلاع، حساب هزاران نفر را ببندند نشانه بی‌تجربگی و سوءمدیریت است». این جمله را «احمد حاتمی یزد» مدیرعامل اسبق بانک صادرات به «فراز» می‌گوید. در واکنش به خبر مسدود شدن کارت‌های بانکی مهاجران افغانستانی در ایران!

مسدود شدن کارت‌های بانکی متعلق به افغانستانی‌های مقیم ایران، «بدون اطلاع قبلی» در روزهای اخیر واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت. آن‌ها مجبور شدند مقابل شعب مختلف بانک صادرات در مناطق مختلف کشور، در صف‌های طولانی برای رسیدگی به وضعیت‌شان بایستند.

«احمد حاتمی یزد» مدیرعامل اسبق بانک صادرات معتقد است هر بانکی حق دارد برای فردی حساب باز کند یا نکند و یا حتی آن را مسدود کند. اما باید پیش از این‌کار به دارندگان حساب اطلاع رسانی کند.

حاتمی یزد می‌گوید: «در این مورد خاص کاری که بانک صادرات انجام داده کار بسیار اشتباهی بود. این بانک اگر بخواهد می‌تواند حساب مهاجرین افغانستانی را به هر دلیلی ببندد اما روشی که به کار برد روشی بسیار غلط بود. در امریکا وقتی دونالد ترامپ دستور داد حساب ایرانی‌ها بسته شود به همه این افراد نامه زدند که حساب شما از این تاریخ مسدود خواهد شد بیاید موجودی خود را بردارید و بروید. نمی‌توانند که همینطوری حساب مردم را ببندند و بگویند نمی‌توانی برداری. باید زودتر اعلام کنند و به افراد مهلت دهند تا حساب خود را خالی کنند و به بانک دیگری ببرند. اینکه یک شبه بدون اطلاع دارندگان حساب، حساب هزاران نفر را ببندند نشانه بی‌تجربگی و سوءمدیریت است».

حجت الله صیدی مدیر عامل بانک صادرات گفته بود کارت‌های بانکی شماری از صاحبان حساب فاقد کد شهاب (شناسه هویت الکترونیکی) به موجب اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، پس از اطلاع‌رسانی‌های مکرر مسدود شد. این در حالی است که افرادی که حساب‌شان مسدود شده از این اطلاع‌رسانی‌ها بی‌خبر بوده‌اند.

مسئله مبارزه با پولشویی و رعایت ضوابط fatf حدود ۴ سالی می‌شود که در ایران مطرح شده در این مدت بانک‌های ایرانی در حال آموزش و کسب تجربه کسب هستند. اینکه مقررات مبارزه با پولشویی را چگونه تفسیر کنند و چگونه اجرایی کنند.

  • «مبارزه با پولشویی» اسم رمز دردسرهای بانکی مهاجران

به گفته مدیر اسبق بانک صادرات؛ «این اتفاقات ممکن است ناشی از عدم آگاهی کارمندان شعبه به مقررات باشد که سخت‌گیری بیش از حد می‌کنند برای اینکه دقیقا نمی‌دانند چه باید بکنند. مقررات پولشویی می‌گوید که هر نوع پرداختی که به حساب شما می‌آید باید مشخص شود این پول از کجا می‌آید و بابت چه چیزی شما این پول را دریافت کرده‌اید».

موضوعی که تا ۴ سال پیش در ایران اصلا مطرح نبود و هرکس هر پولی که داشت آن‌را در بانک واریز می‌کرد و از آن‌جا نیز خرج هر کجا که دلش می‌خواست خرج می‌کرد ولی حالا بانک مرکزی و سایر بانک‌ها مقید به پرسشگری بررسی مدارک هستند و در صورتی می‌توانند حساب‌ها را به بهانه مبارزه با پولشویی ببندند که شما مدراک لازم مربوط به پولی که دریافت می‌کنید را ارائه ندهید.

حاتمی در این باره می‌گوید: «وقتی می‌گوییم بررسی و ارائه مدارک، این برای مبالغ کلان است. برای مثال هیچ‌وقت برای ۱۵ میلیون تومان سوال و جوابی صورت نمی‌گیرد و بررسی انجام نمی‌شود. اما درمورد رقم‌های بزرگتر بانک انتظار دارد که مبدا و مقصد آن مشخص باشد».

تکلیف مهاجران چیست؟

حاتمی بانک‌ها را رقیب یکدیگر دانسته و گفت: «معمولا بانک‌ها در رقابت با یکدیگرند. این افراد می‌توانند برای افتتاح حساب به بانک دیگری مراجعه کنند. به هر حال مدیریت در همه بانک‌ها به یک اندازه کارآمد نیست. یک بانک بهتر مدیریت می‌کند و بانکی دیگر بدتر».

مشکل حساب‌های بانکی اتباع افغانستانی در ایران اما مربوط به دیروز و امروز نیست. هر از چندگاهی گزارش‌هایی مبنی بر مسدود شدن حساب‌های بانکی و یا عدم افتتاح حساب بانکی برای اتباع خارجی منتشر می‌شود. البته همه این‌ها مربوط به اتباعی با اقامت قانونی است. افرادی که یا دارای کارت آمایش و یا دارنده پاسپورت هستند.

حالا با موافقت رییس کل بانک مرکزی مهلتی یک ماهه به دارندگان حساب‌های فاقد کد شهاب داده شده تا نسبت به تکمیل مدارک هویتی خود اقدام کنند. با این حال تردیدهای زیادی وجود دارد که پس از این و شاید کمتر از ۳ ماه دیگر دوباره حساب‌ها مسدود نشود….

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!