جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۴۲۲۱
دکتر یزدانی: نقشه کرونای کشور خونین است

پیک‌های کرونا با هوشمندی مدیریت می‌شود!

پیک‌های کرونا با هوشمندی مدیریت می‌شود!
(م.امیدوار) یکی از افرادی است که جای مردم در صف می‌ماند. او می‌گوید برای یکی از مشتری‌ها دو سه روز پیش در شمال شرق تهران نوبت گرفتم. یکبار ساعت یک شب رفتم و اسم نوشتم. یکبار هم صبح ساعت ۶ رفتم آنجا و کمی منتظر ماندم و مدارک را دادم و کارها را آماده کردم. اما وقتی مشتری برای زدن واکسن آمد، گفتند ما در این مرکز این واکسن را نمی‌زنیم و مجبور شدم بروم به مرکزی در شمال تهران و دوباره نوبت بگیرم.

از اردیبهشت، اخباری  که از هند می‌رسید تکان دهنده بود؛ مرگ بیش از ۴ هزارنفر در یک روز ! حالا اما علاوه بر آن‌که شمار جان‌باختگان همه‌گیری کرونا در هند، به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده، نوع تازه و جهش یافته‌ای از این ویروس نیز در هند پیدا شده است. خبر بدتر اینکه در میان سستی و بی‌برنامه‌گی مسوولان ایرانی در واکسیناسیون همگانی، ویرروس جهش یافته حالا به نوع غالب ویروس موجود در کشور تبدیل شده و شهرهای ایران را یکی پس از دیگری در می‌نوردد.

 

زنگ خطر کرونا از جنوب به مرکز

 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، شهرهای قرمز کرونا از جنوب به سمت مرکز کشور در حال گسترش است. این زنگ خطری برای بروز موج پنجم بیماری است؛ آن هم زمانی که شاهد شناسایی موارد پرشماری از ابتلا به جهش‌های هندی و آفریقای جنوبی در برخی مناطق جنوبی کشور هستیم. بنا به گفته وزارت بهداشت، در هفته گذشته روند افزایشی در موارد سرپایی مثبت کرونا تداوم داشته و تعداد بیماران سرپایی مثبت در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود ۴ درصد افزایش داشت. در استان‌های جنوبی کشور به ویژه ۵ استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد نیز روند بیماری افزایش یافته است. هم اکنون شهرستان مهران در استان ایلام، شهرهای تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، شهرهای دماوند و فیروزکوه در استان تهران، شهرهای ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای گراش، لارستان و لامرد در فارس، شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در استان کرمان، شهرهای بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان و شهرستان یزد در استان یزد در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

 

6085335_681

 

گویی در مواجهه با کرونا مرزداری معنا ندارد!

 

«هادی یزدانی»، پزشک، در خصوص ویروس هندی و آفریقای جنوبی کرونا که با نام «ویروس دلتا» شناخته می‌شود به «فراز» می‌گوید: «اگر بر ما محرز شود که وارد پیک پنجم کرونا شده‌ایم، مشخص می‌شود منحنی مبتلایان به این ویروس، پنج بار صعود و سقوط داشته که این در نوع خود تاسف برانگیز و در واقع نشانه ناکارآمدی در مهار سویه‌ها و پیش‌گیری از ابتلای شهروندان به این بیماری است.»

 

او با اشاره به نقش مهم مرزبندی و قوانین مرتبط با آن در مواجهه با ورود کرونا ادامه می‌دهد: «ما پیش از ماجرای واریانت دلتا که این روزها در حال پیش‌روی از سمت جنوب و جنوب شرقی کشور است، تجربه پیک‌های مختلف کرونا در سطح کشور و اساسا شیوه ورود هر گونه از ویروس کووید را تجربه کرده بودیم و قاعدتا باید از آن‌ها درس می‌گرفتیم! از پیک اول و نقطه شروع ورود کووید به ایران که با اهمال سازمان هواپیمایی کشور و توسط هواپیمایی «ماهان» انجام شد، ویروس را از چین به خاک ایران آورد و موجب شد ویروس از قم تا رشت و در نهایت سراسر کشور منتشر شود، تا موج سوم و همان کرونای انگلیسی که از جنوب غربی کشور و خوزستان (از طریق عراق) وارد شد و حال این بحران تازه هندی. تجربه تمام آن‌چه گفته شد نشان می‌دهد که در کشور ایران، دست کم در مواجهه با ویروس کووید و در امتداد آن جان مردم، چیزی به نام مرزداری معنا ندارد و اساسا مرزها در این مورد چفت و بستی نداشتند! یعنی از یک سو نقشه کشور از لحاظ رنگ‌بندی کرونا خونین است و از سوی دیگر تبادلات انسانی بین مرزها انجام می‌شود، به همین راحتی!»

 

پیک‌های کرونا با هوشمندی مدیریت می‌شود!

 

یزدانی در تحلیل چگونگی ایجاد پیک‌های کرونا می افزاید: «علی‌رغم تمام ناکارآمدی‌ها و بی تدبیری‌هایی که در مدیریت کرونا انجام شد و همه به آن اذعان داریم، حالا که حاکمیت متوجه شده در تولید و انجام واکسیناسیون خواسته یا ناخواسته کند است، به نظر می‌رسد دست به اقدام عجیبی زده و آن هم مدیریت پیک‌های کروناست! بار دیگر به مرور پیک‌های ایجاد شده بازمی‌گردیم. پیک اول کرونا حاصل واکنش دیر سیستم بود. پیک دوم درست بعد از تعطیلات خرداد ۹۹ و یک ولنگاری سیستماتیک بود که عده‌ای فکر می‌کردند با آمدن گرما کرونا تمام می‌شود! اما پیک سوم دقیقا حساب شده بود و درست با آبان ۹۹ و سالگرد وقایع آبان ۹۸ هم‌زمان شد. آیا این اتفاقی است؟ درست بعد از این دوران بود که ماجرای منع تردد شبانه پررنگ شد!»

 

این پزشک با گمانه‌زنی این فرضیه که ممکن است «پیک‌های کرونا مدیریت شود» ادامه می‌دهد: «این یک فرمول به ظاهر ساده است. اگر اقداماتی را انجام ندهید، اتفاقاتی می‌افتد و شما می‌توانید زمان‌بندی‌اش را خودتان انتخاب کنید! به تحلیل پیک‌ها بازگردیم. در پیک چهارم با هیچ منطقی جور در نمی‌آید که سیستم نداند، در تعطیلاتی چون نوروز، وقتی قرنطینه به صورت جدی دنبال نشود، کرونا اثرات جبران‌ناپذیری خواهد گذاشت. مگر اینکه سیستم بداند و آگاهانه پیک چهارم را به تعطیلات نوروز منتقل کرده باشد! اگر پیک چهارم در همان عید انجام می‌شد، احتمالا پیک بعدی به اواسط و اواخر خرداد می رسید یعنی درست زمان انتخابات که این روند نمی‌تواند اتفاقی باشد. درواقع حاکمیتی که نتوانسته اصل ماجرای کرونا را مدیریت کند، حال سعی دارد پیک های کرونا را به صورت هوشمندانه مدیریت و هدایت کند».

 

 

کرونا دلتا چیست؟

 

اما کرونای دلتا که این روزها نام آن زیاد شنیده می‌شود، نوع دیگری از ویروس کرونا است که البته ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی بوده و نگرانی‌ها را از ورود کشورمان به موج پنجم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ افزایش داده است. گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده، در معرض خطر قرار دارند.در برخی کشورها این گونه به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا با وجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است. در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علایم ابتلا محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد و هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع گونه هندی وجود ندارد، اما افزایش علائم گوارشی قابل مشاهده است.

 

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹، در یادداشتی در روزنامه «جام‌جم» نوشت: «بر اساس آخرین آمار مرکز اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت و درمان، روز گذشته ۱۱۲ نفر از هموطنان‌مان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۱هزار نفر نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند. این در حالی است که واکسیناسیون به‌کندی انجام می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات حدود یک‌میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌‌اند». بر کسی پوشیده نیست که ویروس کرونا همچنان در حال چرخش است و هر روز خبرهایی از جهش این ویروس در ‌گوشه‌ای از جهان شنیده می‌‌شود؛ ویروسی که تا امروز چهار واریانت متفاوت از آن شناسایی شده است: واریانت کلاسیک که از ووهان چین به همه نقاط جهان منتقل شد، واریانت انگلیسی، هندی و آفریقای‌ جنوبی که در شهرهای جنوبی و جنوب‌ شرقی کشور ما به دلیل ترددهای زیاد گزارش شده است. مدتی است در استان‌‌های هرمزگان، فارس و بوشهر کانون‎‌های جدید از واریانت‌های آفریقای‌جنوبی و هندی ایجاد شده؛ به‌ طوری‌ که فوران ویروسی در این مناطق روی داده است. به همین دلیل تیم‌های واکنش سریع وارد عمل شده‎‌اند و برای کنترل ویروس تلاش می‌کنند.

 

روند واکسینه کردن

 

برای واکسینه کردن، تامین و تزریق ،۲۶ میلیون دوز واکسن نیاز است. اگر این وعده رئیس جمهوری تحقق یابد، برنامه تامین واکسن کرونا و واکسینه کردن شهروندان در کشور با یک جهش دور از انتظار و کم‌نظیر روبه‌رو خواهد شد. واکسیناسیون در ایران ۲۱ بهمن با تعداد محدودی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شد. از آن زمان وعده‌های دولت برای تامین واکسن و سرعت گرفتن واکسیناسیون به میزان ناچیزی تحقق یافته است.

 

آغاز واکسیناسیون خودرویی

 

روز شنبه باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار چند تصویر در صفحه تودیتر خود از آغاز واکسیناسیون خودرویی کرونا در شیراز خبر داده بود.

E04qFb5WQAkF4sG

به گفته زالی با ابلاغ وزارت بهداشت قرار است «مراکز تجمیعی» برای واکسیناسیون در خودروی شخصی شهروندان در دیگر شهرهای بزرگ ایران نیز راه‌اندازی شوند. چنین شیوه‌ای برای واکسینه کردن شهروندان پیش از این در برخی کشورها، از جمله آمریکا نیز به کار گرفته شد و شرط موفقیت آن تامین واکسن به میزان مورد نیاز است.از آغاز سال جدید درگیر موج چهارم پاندمی کرونا شده که در روزهای گذشته اغلب استان‌ها نقطه اوج آن را پشت سر گذاشته‌اند.

 

کاسبی جدید/ فروش نوبت واکسن کرونا، ۸۰۰ هزار تومان

 

روند تزریق واکسن کرونا کند است و افراد باید ساعت‌ها در صف انتظار بمانند. این انتظار گاهی به ۱۲ ساعت هم می‌رسد و برخی باید شب را در صف بخوابند.اما برای آن‌هایی که نمی‌توانند، راهکاری نیز وجود دارد. آن‌ها می‌توانند نوبت واکسن را بخرند! به عبارت دیگر، صف‌های طولانی تزریق واکسن کرونا کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده است. افرادی هستند که جای سالمندان و خانواده آن‌ها در صف می‌ایستند و برای ایستادن در صف واکسن پول می‌گیرند؛ حدودا ساعتی ۱۰۰ هزار تومان. (م.امیدوار) یکی از افرادی است که جای مردم در صف می‌ماند. او می‌گوید که «برای یکی از مشتری‌ها دو سه روز پیش در شمال شرق تهران نوبت گرفتم. یک بار ساعت یک شب رفتم و اسم نوشتم. یک بار هم صبح ساعت ۶ رفتم آن‌جا و کمی منتظر ماندم و مدارک را دادم و کارها را آماده کردم. اما وقتی مشتری برای زدن واکسن آمد، گفتند ما در این مرکز این واکسن را نمی‌زنیم و مجبور شدم بروم به مرکزی در شمال تهران و دوباره نوبت بگیرم!»

در نهایت باید گفت که تجربه بیش از یک ساله ورود کرونا به ایران و روند مدیریت و بهبود ناتمام آن نشان داده که دولت و مسوولان مربوط، حافظان خوبی برای سلامت و جان مردم نبودند. همان‌ها که در تعطیلات نوروز و ... هشتگ کادر درمان خسته اند را پررنگ کردند اما در مجالی دیگر و برای حفظ منافع خود، بر طبل های حضور حداکثری کوبیدند! حالا این حضور حداکثری به پایان رسیده، میتینگ ها و گردهمایی ها تمام شده اما یک ایران مانده و یک ویروس مرگ آفرین در کمین، که هر چه جان می‌گیرد، باز هم سیر نمی‌شود...!

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!