جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۴۳۵۳۰

چرا انتخابات مهم‌ترین نقطه عطف سیاسی برای بازار جهانی نفت است؟

چرا انتخابات مهم‌ترین نقطه عطف سیاسی برای بازار جهانی نفت است؟
‌ایران روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار خواهد کرد یک تحلیلگر آن را مهم‌ترین رویداد سیاسی سال برای بازار نفت می‌داند.
نویسنده :
زهرا غفوری

مترجم: زهرا غفوری-پاول مولچانوف، تحلیلگر انرژی در ریموند جیمز گفت: ما به این انتخابات به عنوان مهم‌ترین نقطه عطف سیاسی سال ۲۰۲۱ برای بازار جهانی نفت نگاه می‌کنیم. حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران از سال ۲۰۱۳ در این سمت مشغول به کار است اما طبق قانون نمی‌تواند برای سومین دوره، رییس جمهور شود. انتظار می‌رود که مردم مشارکت کمی در انتخابات داشته باشند زیرا ایران با ادامه شیوع بیماری کرونا روبه‌ رو است. اما به نظر می‌رسد رئیس قوه قضائیه ایران، ابراهیم رئیسی نامزد اصلی باشد.

رئیسی سال ۲۰۱۷ رقیب حسن روحانی بود. مولچانوف در یادداشت تحقیقاتی خود نوشت: پیروزی اصولگراها داخل ایران به احتمال زیاد مذاکرات هسته‌ای را کند می‌کند و به عنوان یک سناریوی محتمل حتی ممکن است آن را متوقف کند. این بدان معنی است که تحریم‌های ثانویه ایالات متحده بیشتر به طول می‌انجامد و بازگشت صادرات نفت خام ایران را به تعویق می اندازد، ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون بشکه در روز به بازار جهانی. فراتر از آن، رییس جمهور  جدید در تهران احتمالاً تمرکز کمتری بر نوسازی اقتصادی نسبت به هشت سال گذشته در دوره ریاست جمهوری معتدل روحانی خواهد داشت که در نهایت ممکن است به رشد کمتری در عرضه نفت ایران منجر شود. ملچانوف گفت: کاهش سرعت یا توقف در مذاکرات، یا تمرکز کمتر بر نوسازی صنعت نفت ایران هر دو به جای پایین آمدن قیمت نفت به بالا رفتن قیمت کمک خواهد کرد. مولچانوف گفت: مگر اینکه توافق هسته‌ای در روزهای آخر ریاست جمهوری روحانی امضا شود، قبل از آغاز به کار رئیس جمهور جدید در ماه آگوست.

در پاسخ به سوال مارکت واچ در مورد چشم انداز قیمت ها، مولچانوف خاطرنشان کرد که منحنی آتی کنونی بسیار عقب مانده است و قراردادهای آتی در ماه های بعد منقضی می شوند و معاملات آنها کمتر از قیمت های فعلی است. این نشان می‌دهد که بازار کالاها انتظار دارد با گذشت زمان قیمت ها از سطح فعلی پایین بیایند، بخشی از این امر به دلیل انتظار بهبود سریع صادرات از ایران است.

مولچانوف گفت اگر به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای بهبود صادرات نفت به تعویق بیفتد این باعث افزایش قیمت نفت در سه، شش یا حتی ۱۲ ماه در آینده خواهد شد. 

مذاکرات بین المللی روز شنبه در تلاش برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ در حالی که تحت دولت ترامپ بود از سر گرفته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس دیپلمات‌های ارشد چین، آلمان، فرانسه، روسیه و انگلیس جلسه ای ۹۰ دقیقه ای با نمایندگان ایران در وین برگزار کردند. ایالات متحده به طور رسمی در مذاکرات شرکت نکرده است اما دولت بایدن در مورد توافق تهران در برابر محدود کردن اختیارات ایران ابراز علاقه به بازگشتن این توافق کرده است که می تواند ایالات متحده را به مجبور به لغو تحریم های ایران که منجر به محدودیت در صادرات نفت آن شده است کند. وی گفت که کاملاً می توان تعلیق در گفتگوها را حدس زد که یک سناریوی بسیار افراطی خواهد بود و به گفته رئیسی پس از انتخابات و رفتار دولت وی در روزهای ابتدایی بستگی دارد.

به گفته مولچانوف، رئیسی توضیح داد که اصطلاح "اقتصاد مقاومتی" با خودکارایی قابل مقایسه است، وقتی رئیسی در سال ۲۰۱۷ رقیب روحانی بود گفت که وی "فعال کردن اقتصاد مقاومتی را تنها راه برای پایان دادن به فقر و محرومیت در کشور" می‌داند. یعنی عایق بندی صنایع داخلی از فشار و رقابت بین المللی.

مولچانوف گفت اگر دولت تحت نظر رئیسی این مسیر را دنبال کند صنعت نفت ایران همچنان از "عدم انتقال سرمایه بین المللی و انتقال فناوری" رنج خواهد برد. وی گفت: حتی اگر تحریم ها به طور کامل بر اساس توافق هسته ای از بین بروند، ایران باید امتیازهایی را برای شرکت های بزرگ نفتی بدهد تا ریسک افزایش سرمایه گذاری در ایران را بپذیرند.

بعید به نظر نمی‌رسد که رئیسی چنین کاری انجام دهد، بنابراین توانایی ایران در توسعه تولید نفت به صورت در طولانی مدت بسیار محدود خواهد بود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!