جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۱۴۳۳

از مالدیو تا ونزوئلا؛ ایران چگونه به متحدانش نفت می‌رساند؟

مطابق اسناد نظارت بر خدمات و حمل‌و‌نقل، یک‌نفت‌کش متعلق به ونزوئلا که در ماه مارس به نقطه‌ای دور‎افتاده در اقیانوس هند رفته بود، با یک‌کشتی که پرچم ایران داشت مواجه شد و محموله‌ای از میعانات گازی ایرانی را گرفته و به خانه برگشت.
نویسنده :
مونس نظری

به گزارش رویترز انتقال کشتی‌به‌کشتی در مالدیو، آخرین تاکتیک دو کشور برای حفظ جریانات نفتی خویش به بازار‎ها، علی‌رغم تحریم‌های ایالات‌متحده بود. گسترش همکاری‌های انرژی بین کشورها به ونزوئلا کمک می‌کند تا منابع لازم را برای تبدیل نفت فوق‌سنگین خود و تقویت صادرات به دست بیاورد.

در حالی که جواد اوجی، وزیر نفت ایران در کاراکاس با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار داشت، دو کشتی بسیار بزرگ نفت خام ایران (VLCC) در این ماه، در آب‌های ونزوئلا در حال تخلیه میعانات و نفت خام وارداتی برای شرکت نفت دولتی PDVSA (پی‌دی‌وی‌اس‌آ) بودند.

همچنین، ایران از سال ۲۰۲۰ با ارسال بنزین و تجهیزات جهت تعمیر پالایشگاه‌های فرسوده PDVSA به متحد امریکای جنوبی خود کمک کرده است. در این ماه همچنین یک‌کارخانه نیز پس از گذران یک‌دوره طولانی باز‎سازی، مجدداً راه‌اندازی می‌شود.

نفت‌کش ماکسیمو گورکی متعلق به ونزوئلا که توسط بازوی دریایی پترولئوس دی ونزوئلا کار می‌کند، تنها ابر‎نفت‌کشی است که کشور امریکای جنوبی پس از از‎دست‌دادن سه‌نفت‌کش دیگر به شرکت پتروچاینا (به عنوان بخشی از یک اختلاف بدهی) در سال ۲۰۲۰ از دست داده است.

این نفت‌کش که اغلب برای انتقال نفت PDVSA بین بنادر داخلی استفاده می‌شده است، از سال ۲۰۱۹ و زمانی که واشنگتن تحریم‌های نفتی ونزوئلا را اعمال کرد، کار حمل نفت خام به آسیا را نیز انجام می‌دهد.

اوایل سال جاری، پی‌دی‌وی مارینا ناچار شد خدمه‌ای جایگزین را برای نجات ماکسیمو گورکی (که هفته‌ها به سبب مشکلات مکانیکی سر‎گردان مانده بود)، به چین بفرستد.

به گفته‌ی TankerTrackers.com (که یک سرویس نظارتی است که از تصاویر ماهواره‌ای برای شناسایی کشتی‌ها استفاده می‌کند) در ماه مارس، این نفت‌کش، انتقال محموله نفت خام سنگین ونزوئلا را در دریای چین جنوبی به پایان رساند.

تنکر‎تراکرز گفته است: چند روز بعد، ماکسیمو گورکی، میعانات ایرانی را هم از طریق یک جابجاییِ کشتی‌به‌کشتی (STS) در فاصله ۳۷ مایلی دریایی از مالدیو، از کشتی VLCC Huge (که یک کشتی شرکت ملی نفت‌کش ایران NITC است) به انجام رساند.

رویترز به طور مستقل نتوانسته است هویت کشتی‌ها را تأیید کند. PDVSA و NITC نیز به در‎خواست‌های اظهار‎نظر پاسخی نداده‌اند.

دولت مالدیو نیز بلافاصله به در‎خواست‌های اظهار‎نظر پاسخی نداد. انتقال STS به خارج از آب‌های سرزمینی آن انجام شد.

بر‎اساس گزارش اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) (که گروهی حمایتی است که بر ترافیک نفت‌کش‌های مرتبط با ایران نظارت دارد) مبادله STS مالدیو برای ونزوئلا جدید بود... اما ایران لااقل یک بار دیگر نیز مبادله‌ای را در آب‌های مجاور مجمع‌الجزایر انجام داده است.

کلر جونگمن، رئیس ستاد UANI گفت: در حالی که ماکسیمو گورکی داشته به سوی ونزوئلا می‌رفته، ایران توانسته است یک‌نفت‌کش NITC را نیز به حوالی مالدیو بفرستد.

این موقعیت به لحاظ استراتژیک برای ایران مناسب است. و تقریباً پنج‌روز طول می‌کشد که نفت‌کش‌های ایرانی از خور‎فکان به ماله برسند.

این ابر‎نفت‌کش، هفته گذشته در ونزوئلا پهلو گرفت و بخشی از محموله ۲ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران را تخلیه کرد. این مهم چند روز پس از ورود کشتی‌های ایرانی دینو یک و دریا (Derya) اتفاق افتاد؛ که به ترتیب نفت‌خام و میعانات گازی سنگین ایران را به ارمغان آورد. [که این بخشی از قرارداد سوآپ بود که سال پیش توسط شرکت‌های نفتی دو کشور امضا شده بود.]

پیش‌بینی می‌شود که در این ماه حداقل دو میلیون بشکه دیگر نفت ایران و یک‌میلیون بشکه دیگر میعانات گازی وارد شوند. یک منبع دخیل در برنامه‌ریزی این محموله گفت که PDVSA قصد دارد نفت‌خام سنگین و نفت کوره را برای شرکت ملی نفت ایران ارسال کند.

NIOC تمام درخواست‌های اظهار‎نظر را بی‌پاسخ گذاشته است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!