جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۰۶۷۷

چشم‌انداز آینده بازار نفت بدون روسیه

با وجودی که قدرت‌های غربی به طور مستقیم تحریم‌هایی را بر صادرات انرژی اعمال نکرده‌اند، اما بازرگانان امریکایی در مراکز نیویورک و خلیج امریکا از نفت خام روسیه دوری می‌کنند.
نویسنده :
مونس نظری

روز چهارشنبه، در حالی که در بحبوحه تشدید درگیری‌ها در اوکراین، تحریم‌های شدیدی علیه بانک‌های روسیه اعمال می‌شد، قیمت نفت باز هم افزایش پیدا کرد. در این روز تاجران در تلاش بودند منابع نفتی جایگزینی را برای بازاری که حالا رو خفقان می‌رود، بیابند.

 

بهای معاملات آتی نفت برنت، با بیش از ۸ دلار افزایش به ۱۱۳.۰۲ دلار در هر بشکه رسید؛ این رقم بالاترین رقم از ژوئن سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود. این افزایش، پیش از کاهش این مقدار به ۱۱۱.۱۷ دلار اتفاق افتاد.

 

قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت امریکا (WTI) نیز بیش از ۸ دلار در هر بشکه جهش داشت، و به بالاترین سطح خود از اوت ۲۰۱۳ رسید... پس از آن با از دست دادن مقداری بخار، ۵.۸۶ دلار یا ۵.۷ درصد افزایش یافته و به ۱۰۹.۲۷ دلار در هر بشکه رسید.

 

کاهو یو، تحلیل‌گر اصلی آسیا در گروه مشاور ریسک خطر Verisk Maplecroft گفت: «عطف به تنوع محدودی که در گزینه‌ها وجود دارد، وقوع هر گونه اختلالی در صادرات انرژی روسیه، به یک بحران انرژی دیگر در اروپا منجر خواهد شد.» او گفت: «با وجودی که ایالات متحده خواستار آزادسازی ذخایر جهانی نفت شده است، بهای نفت احتمالاً بالای ۱۰۰ دلار باقی خواهد ماند... مگر آنکه عرصه‌های قابل توجه دیگری از جایگزینی در بازار به وجود بیاید.»

 

صادرات نفت روسیه، حدوداً ۸ درصد عرضه جهانی را تشکیل می‌دهد.

 

اکسون موبیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در نتیجه تهاجم مسکو به اوکراین، از عملیات نفت و گاز روسیه خارج می‌شود. این تصمیم باعث می‌شود که این شرکت از مدیریت تأسیسات تولیدی بزرگ در جزیره ساخالین در خاور دورِ روسیه (Russia's Far East) خارج گردد. با وجودی که قدرت‌های غربی به طور مستقیم تحریم‌هایی را بر صادرات انرژی اعمال نکرده‌اند، اما بازرگانان امریکایی در مراکز نیویورک و خلیج امریکا از نفت خام روسیه دوری می‌کنند.

 

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، در سخنرانی خود به ولادیمر پوتین هشدار داد که «رهبر روسیه نمی‌داند چه چیزی در راه است.» اما انتشار هماهنگ ۶۰ میلیون بشکه نفت توسط کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی که روز سه‌شنبه در موردشان توافق شده بود هم نتوانست بازار را آرام کند. و قیمت‌ها پس از خبر افزایش پیدا کردند.

 

در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدانش، که به همراه هم با نام اوپک پلاس شناخته می‌شوند، قرار است در روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار کنند. دیداری که انتظار می‌رود در آن به برنامه‌های خود مبنی برای افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز، و در طول هر ماه پایبند بمانند.

 

در اقدامی که احتمال می رود تنگنای جهانی را باز هم تشدید خواهد کرد، خریداران نفت، به سبب نگرانی‌هاشان از تورم، خرید از خط لوله CPC (که منشأ آن قزاقستان است و منبع بیش از ۱ درصد از عرضه جهانی محسوب می‌شود) را متوقف کرده‌اند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : Investing.com
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!