جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۵۰۴۳۴
قیمت نفت در بالاترین حد ۷ سال گذشته

در انتظار نفت ۱۲۵ دلاری!

در انتظار نفت ۱۲۵ دلاری!
قیمت نفت در روز دوشنبه به بالاترین حد خود در بیش از هفت سال گذشته رسید، زیرا ترس از اینکه حمله احتمالی روسیه به اوکراین می‌تواند تحریم‌های آمریکا و اروپا را در پی داشت باشد و صادرات یکی از بزرگترین تولیدکننده جهان را در محدود کند، بر بازارها تاثیر گذاشت.

به گزارش رویترز قیمت آتی نفت خام برنت در ساعت به ۹۵/۵۶ دلار در هر بشکه رسید که ۱/۱۲ دلار ( ۱/۲) درصد افزایش داشت. این بالاترین قیمت نفت از سال ۲۰۱۷ به این سو است.

 

سخنان دولتمردان ایالات متحده در مورد حمله نزدیک روسیه به اوکراین، بازارهای مالی جهانی را متزلزل کرده است. ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند و ممکن است بهانه‌ای غافلگیرکننده برای این حمله ایجاد کند. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار انرژی در یادداشتی در همین پیوند نوشت: «اگر ... جابجایی نیروها اتفاق بیفتد، نفت خام برنت هیچ مشکلی برای صعود به بالای سطح ۱۰۰ دلار نخواهد داشت.»

 

به باور تحلیل‌گران قیمت نفت در آینده نزدیک زیر تاثیر تحولات اوکراین همچنان به شدت بی‌ثبات و افزایشی خواهد ماند.

 

این تنش‌ها در حالی رخ می‌دهد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، گروهی موسوم به اوپک پلاس، وعده داده‌اند میزان تولید خود را تا ماه مارس ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. اما آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که شکاف بین تولید اوپک پلاس و هدف آن در ماه ژانویه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه افزایش یافته است. تحلیلگران «جی پی مورگان» در یادداشتی در همین پیوند نوشته‌اند: «ما نشانه‌هایی از فشار را در سراسر گروه مشاهده می‌کنیم: اعضای اپک نتوانسته‌اند سهمیه‌های خود را در ماه افزایش دهند، و بیشترین کسری متعلق به عراق است.» این تحلیل‌گران باور دارنداحتمالاً قیمت نفت با افزایش ریسک ظرفیت مازاد از ۱۲۵ دلار در هر بشکه هم فراتر خواهد رفت.

 

سرمایه گذاران همچنین با دقت مذاکرات بین ایالات متحده و ایران برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ زیر نظر دارند. به ویژه این گفته یک مقام ارشد امنیتی ایران {علی شمخانی دبیر یشورای عالی امنیت ملی}که روز دوشنبه گفت که پیشرفت در گفتگوها در حال «سخت‌تر شدن» است.

 

 در ایالات متحده، قیمت‌های بالای نفت، شرکت‌های انرژی را تشویق می‌کند تا تولید خود را افزایش دهند؛ آنها در هفته گذشته بیشترین دکل‌های نفتی را در چهار سال گذشته اضافه کردند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!