جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۲۳۰۶
رکورد تورمی جدید برای دولت رئیسی

تورم نقطه به نقطه اسفند و فروردین به بالاترین عدد ده سال اخیر رسید

تورم نقطه به نقطه اسفند و فروردین به بالاترین عدد ده سال اخیر رسید
بر این اساس گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه اسفند و فروردین هم به ترتیب برابر ۵۸.۲ و ۵۸.۶ درصد بوده که بالاترین اعداد از زمان انتشار آمار تورم توسط مرکز آمار از سال ۱۳۹۱ است.

دولت رپیسی یک رکورد تورمی تازه به دست آورد؛ رکورد بالاترین تورم نقطه به نقطه در ده سال اخیر. این رکورد در ماه های اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ ثبت شده است.

مرکز آمار ایران بعد از تاخیری طولانی روز یکشنبه آمار تورم ماه‌های اسفند و فروردین را منتشر کرد. بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به عدد ۴۵.۸ درصد رسید. این عدد برای فروردین ۱۴۰۲ با ادامه افزایش به ۴۶.۲ درصد رسیده است.

نکته این آمار آن است که بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ تهیه و منتشر شده است نه بر اساس پایه سال ۱۳۹۵ تا قبل از این نرخ تورم در ایران تا بهمن ۱۴۰۱ بر اساس پایه سال ۱۳۹۵ تهیه و منتشر می شد.

بدین ترتیب اگر در آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، سال پایه ۱۳۹۵ را در نظر بگیریم به اعداد متفاوتی خواهیم رسید. بر این اساس تورم نقطه به نقطه اسفند و فروردین هم به ترتیب برابر ۵۸.۲ و ۵۸.۶ درصد بوده که بالاترین اعداد از زمان انتشار آمار تورم توسط مرکز آمار از سال ۱۳۹۱ است.

در ماه‌های اخیر که مرکز آمار تصمیم به تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم گرفته یکی از مهمترین انتقادات این بوده که چنین کاری با هدف پائین‌تر نشان دادن نرخ واقعی تورم انجام می‌شود. اتفاقی که هم اکنون در جریان انتشار نرخ تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ رخ داده.

با این اتفاق هم دلیل عدم انتشار آمار در ماه‌های اخیر می‌تواند روشن شود و هم اصرار بر تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم. به عبارتی با این کار در شرایطی که نرخ تورم و شتاب افزایش قیمت‌ها ادامه دارند، دولت می‌تواند نرخ تورم را نزولی نشان دهد و در پایان مدعی کاهش پیدا کردن نرخ تورم شود.

پیش از این دولت ابراهیم رئیسی رکوردهای تورمی دیگری از خود به جای گذاشته بود. از جمله رکورد تورم ماهانه ۵۰ ساله ایران در خرداد سال ۱۴۰۱ با ثبت رقم ۱۲.۲ درصد.

گزارش مرکز آمار ایران در اسفندماه گذشته نیز نشان می‌داد نرخ تورم سالانه (۱۲ ماهه) در بهمن ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور با رسیدن به رقم ۴۷.۷  درصد اعلام شد که رکورد ده ساله این رقم است.

اکنون در شرایطی بررسی‌ها از رکوردشکنی تروم نقطه به نقطه در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ حکایت دارد که آمارهای بانک مرکزی در اسفند گذشته هم چنین ادعایی را تائید می‌کرد، هر چند با قدری اختلاف در اعداد.

در آن موعد بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۶۳.۹ درصد افزایش یافته بود که یک رکورد تاریخی در دوران پس از انقلاب به‌شمار می‌رفت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!