جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۴۲۹۷
شکست دوباره سیاست خودرویی دولت رئیسی

حذف سامانه فروش خودرو؛ وعده جدید وزارت صمت چیست؟

حذف سامانه فروش خودرو؛ وعده جدید وزارت صمت چیست؟
درست در بحبوبحه‌ی اخبار سیاسی، خبر تعطیلی سامانه یکپارچه فروش خودرو منتشر می‌شود که طبیعتا بین خبرهای دیگر کمتر به چشم می‌آید و به‌زودی نیز فراموش خواهد شد بدون آن‌که مسئولان پاسخگوی چرایی شروع کار و پایان آن باشند.
نویسنده :
زهره صدری‌نژاد

منوچهر منطقی -معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت- روز گذشته خبر داد از این به بعد خودروسازان (غیر از ایران‌خودرو) تولیدات خود را بر اساس قرعه‌کشی عرضه نمی‌کنند و سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز حذف خواهد شد.

سامانه‌ یکپارچه تخصیص خودرو از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰‍۱ با یک هفته تاخیر (بر اساس زمان اعلامی وزیر صمت) در دسترس قرار گرفته بود. دلیل راه‌اندازی این سایت اجرای بند ۵ از دستورهای ابلاغی رئیس‌جمهور درمورد چگونگی عرضه‌ی خودرو و همچنین ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، اعلام شده بود.

سیدرضا فاطمی‌امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- قبل از آن درباره عملکرد و اهداف سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام کرده بود: همه‌ی خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه‌ را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی (سامانه یکپارچه فروش خودرو) انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه‌ی عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

 

فعالیت سایت با وجود ایرادها و انتقادها

 

وزارت صمت پس از راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو حتی شرکت‌های خصوصی را ملزم به عرضه‌ی محصولات خود در این سامانه کرد، یک تصمیم غیرحرفه‌ای که مانع ایجاد رقابت و تضعیف بخش فروش شرکت‌ها می‌شد.

 از سوی دیگر در همان گام اول مشخص شد برای این طرح و ایده‌ی دولت، حتی مقدمات و زیرساخت‌های لازم فراهم نشده بود. نه‌تنها ظاهر سایت هیچ شباهتی به یک سامانه‌ی بزرگ و مهم ندارد، ایرادهای فنی نیز در اولین قرعه‌کشی خودش را نشان داد. اسامی متقاضیان اصلی و ذخیره اختلال پیدا کرد و سیاست‌گذار خودرویی مجبور شد علاوه بر متقاضیان اصلی به مشتریانی که اسم‌شان در فهرست رزرو اعلام شده بود، خودرو تخصیص دهد.

در مرحله‌ی دوم قرعه‌کشی اختلال و کندی سامانه‌ فروش، نارضایتی و اعتراض ثبت‌نام‌کنندگان را در پی داشت. این مشکل تا مرحله‌ی سوم هم ادامه داشت و سیاست‌گذار خودرویی مجبور به تمدید زمان ثبت‌نام برای قرعه کشی شد.

حالا درست در بحبوبحه‌ی اخبار سیاسی، خبر تعطیلی این سامانه منتشر می‌شود که طبیعتا بین خبرهای دیگر کمتر به چشم می‌آید و به‌زودی نیز فراموش خواهد شد، بدون آن‌که مسئولان پاسخگوی چرایی شروع کار و پایان آن باشند.

 

بی‌تاثیری سامانه‌ یکپارچه خودرو بر بازار خودرو

 

یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه و تجمیع قرعه‌کشی خودروها، کنترل نسبی بازار خودرو اعلام شده بود ولی در چند ماه گذشته، بازار خودرو تغییر محسوسی نداشت و سیر افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه داشت. همین روند نشان می‌داد یک عامل جدید بر مناسبات بازار اثرگذار نبوده است.

در شرایطی فعالیت سامانه بدون دستیابی به هیچ‌کدام از اهداف خود متوقف شد ‌که قرار بود در ۶ ماهه‌ی دوم امسال، هر ماه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن عرضه شود. به نظر می‌رسد وزارت صمت در این طرح و راه‌اندازی سامانه، عامل اصلی (یعنی ظرفیت و توان خودروسازی کشور برای تولید و عرضه‌) را نادیده گرفته است. همان‌طور که رئیس‌جمهور و وزیر مسکن وعده‌ی ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال را داده بودند، بدون آن‌که عامل زمان، بودجه و زیرساخت‌های لازم را در نظر بگیرند.

با این‌که منوچهر منطقی از توقف سامانه یکپارچه خودرو خبر داد، سایت همچنان فعال است و روی صفحه‌ی اصلی هیچ اطلاع‌رسانی و خبری وجود ندارد که نشان‌دهنده‌ی تغییر تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باشد.

معاون وزیر در سخنانش با اشاره به تجارب به‌دست آمده از سه دوره عرضه‌ی خودرو در سامانه یکپارچه فروش بر مبنای قرعه‌کشی، گفت: تولید و عرضه‌ی خودرو افزایش پیدا کرده و عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی کشور برای عرضه خودرو به مصرف کنندگان واقعی در نیمه دوم سال جاری از تعادل برخوردار است.

پرسش این است که آیا وزارت صمت و طراحان ایده‌ی سامانه‌ی یکپارچه باید این سایت را فعال می‌کردند و تجربه کسب می‌کردند یا پیش‌تر تمام شرایط را می‌سنجیدند، نظر کارشناسان مختلف را بررسی می‌کردند و بعد از رسیدن به نتیجه‌ی قطعی چنین سایتی فعال می‌شد؟

مسئولان وزارت صمت باید پاسخگوی پرسش‌های مهم دیگری نیز باشند مانند این‌که چه بودجه‌ای برای راه‌اندازی سامانه صرف شد؟ نظر کارشناسان بازار خودرو، صنایع خودروسازی، فعالان اقتصادی و... درمورد فعالیت سامانه چه بود و با تایید چه کسانی آغاز به کار کرد؟ آیا قبل از ارائه و اجرای این طرح، جوانب مختلف آن سنجیده شده بود یا دولت فقط می‌خواست با توجه به شعارهای انتخاباتی، به‌ظاهر کاری انجام دهد؟ 

 

یک وعده‌ی غیرعملی دیگر برای بازار خودرو

 

با وجود ناکارایی سامانه‌ یکپارچه فروش خودرو، وزیر صمت پس از توقف فعالیت آن وعده‌ی دیگری داده است: فروش خودرو از مجرای فروش داخلی شرکت‌ها یا بورس کالا و عرضه‌ی ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو که متعلق به تمام خودروسازهای داخلی (دولتی و غیردولتی) است.

بر اساس گفته‌های منوچهر منطقی خودرو از طریق خود شرکت‌ها یا بورس کالا عرضه می‌شود و سامانه فروش خود شرکت‌ها مسئول فروش خودروهای تولیدی خواهد بود. شرکت‌های خودروساز همچنان ملزم به رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰‌٪ ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰‌٪ ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هستند.

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت از عرضه خودرو در بورس‌کالا گفته ولی ظاهرا توجه نشده است که در حال حاضر تعداد بسیار کمی از محصولات خودروسازان و با تیراژ محدود در این سیستم عرضه می‌شود و خودروهای پرتیراژها در بورس کالا حضور ندارند. وزارت صمت اعلام نکرده است با حذف سامانه، محدودیت فروش خودرو در بورس‌کالا و سیستم داخلی خودروسازان، اجازه‌ی عرضه محصولات بیشتر با این روش‌ها را می‌دهد یا خیر؟

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!