جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۲۲۹۶

جنتی در شواری نگهبان ماندگار شد؛ آیا دبیر هم می‌ماند؟

جنتی در شواری نگهبان ماندگار شد؛ آیا دبیر هم می‌ماند؟
در ماه های اخیر اخبار تائید نشده و شنیده های زیادی دال بر تغییر دبیر شورای نگهبان منتشر شد. اخباری که خبر از جایگزینی قریب الوقوع آیت الله اعرافی به جای آیت الله احمد جنتی می‌داد. با حکم روز شنبه مقام معظم رهبری مبنی بر ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان اما غلط بودن این گمانه زنی‌ها روشن شد هر چند همچنان این احتمال وجود دارد آیت‌الله جنتی با وجود ادامه عضویت در شورای نگهبان، دبیری شورا را به آیت‌الله اعرافی بسپارد.

هنوز هیچ مرجع رسمی این اخبار را تائید نکرده اما سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان را می توان نشانه ای دال بر تائید تلویحی این اخبار دانست. 

 

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز در نشست خبری خود در رابطه با گمانه زنی ها مبنی بر تغییر دبیر شورای نگهبان و عدم‌تمایل آیت الله جنتی گفت: انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبری است در این خصوص رسانه ها از گمانه زنی ها پرهیز کنند و این موضوع به زودی اعلام‌ می‌شود.

 

تا پیش از این در ادوار سابق هم مقاطعی بود که خبر از کنار رفتن آیت الله جنتی به گوش می رسید اما همواره اخبار و شایعات در این خصوص توسط مراجع رسمی در شورای نگهبان و خصوصا سخنگوی این مجموعه تکذیب می شد. این برای اولین بار است که سخنگوی شورا خبر جابجایی دبیر شورای نگهبان را تکذیب نکرده است، هر چند تائید مستقیمی هم در کار نبوده. 

 

ضمن اینکه تاکید طهان نظیف بر اینکه این موضوع به زودی مشخص می شود هم گویای این است که احتمالا اتفاقاتی در پیش خواهد بود. چه اینکه اگر چنین نبود دلیلی نداشت تا سخنگوی شورای نگهبان موضوع را به آینده موکول کند. 

 

طبیعی است که با توجه به اینکه حکم فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری صادر می شود، هیچ مقام و فرد مطلعی قبل از انتشار رسمی حکم ایشان درباره آن اظهارنظر ایجابی قطعی نداشته باشد و همین هم عدم پاسخ قطعی طحان نظیف را توجیه می کند. دبیر شورای نگهبان نیز پس از انتصاب فقها و با ساز و کار درونی شورای نگهبات انجام می‌شود.

 

آیت الله جنتی از تیرماه سال ۱۳۷۱ یعنی ۳۰ سال قبل در سمت دبیری شورای نگهبان قرار داشته و قبل از آن هم از بدو تاسیس این شورا یعنی از تیرماه سال ۱۳۵۹ به عنوان یکی از فقهای این شورا مشغول به کار بوده. به عبارتی او تنها کسی است که در تمام سال های فعالیت شورای نگهبان در ترکیب این شورا قرار داشته و از همه جهت دارای بیشترین سابقه در این مجموعه است. 

 

از طرف دیگر اصلا غیرطبیعی نیست که آیت الله جنتی با ۹۶ سال سن ترجیح دهد جای خود در شورای نگهبان را به شخص دیگری واگذار کند. چه اینکه وی کمتر از یک سال پیش در آذرماه ۱۴۰۰ بعد از ۴۱ سال از سمت «ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» استعفا داد و از این جایگاه کنار رفت. 

 

بودجه سازمانی که از آیت‌الله جنتی به صدیقی رسید چقدر است؟

 

آیت الله جنتی برای آخرین بار در تیرماه ۱۳۹۵ با حکم رهبری به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب شد. دوره فعالیت هر کدام از اعضای فقها و حقوقدانان شورای نگهبان ۶ سال است. بنابراین در روزهای آتی دوره ۶ ساله آیت الله جنتی به پایان خواهد رسید و باید به زودی منتظر احکام جدید فقهای شورای نگهبان باشیم. 

 

 

در ایبن شرایط همه شواهد دال بر آن است که شنیده ها درباره کنار رفتن آیت الله جنتی از دبیری شورای نگهبان و جایگزینی او با فردی دیگر که احتمالا آیت الله اعرافی باشد، قطعی است و همینکه در سخنان طحان نظیف بر خلاف گذشته هیچ نشانه ای از تکذیب وجود ندارد می تواند خود شاهدی بر صحت این شنیده ها و گمان‌ زنی‌ها باشد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!