جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۴۹۰۸۲
تاثیر گفتگو با بایدن روی ارزش پول ملی روسیه

پوتین مذاکره کرد، روبل قوی شد

پس از تماس ویدئویی مورد انتظار میان رهبران روسیه و ایالات‌متحده، «روبل» روسیه با حمایت بانک مرکزی این کشور قوت پیدا کرد.
نویسنده :
مونس نظری

روز سه‌شنبه، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که روسیه در صورت هجومش به اوکراین، با «عکس‌العمل‌های شدید از سوی غرب در زمینه‌های مختلف و از جمله اقتصادی» مواجه خواهد شد. ولادیمیر پوتین نیز در مقابل خواستار تضمین‌هایی شد مبنی بر این‌که ناتو بیش از این به سوی شرق گسترش نخواهد یافت.

 

آرتم زایگرین، اقتصاددان ارشد در سووا کپیتال، گفت: «گر‎چه این گفتگو به هیچ دستاورد محکمی در مورد اوکراین ختم نشد، اما می‌تواند وضعیت را به حالت سابق برگردانده و فشار‎ها را بر بازار کاهش دهد.»

 

در ساعت ۱۳:۱۰ دقیقه به وقت گرینویچ، «روبل» با ۷۳.۷۰ واحد در برابر دلار، نیم‌درصد قوی‌تر بود. اما از اوج خود در سال ۲۰۲۱، یعنی ۶۹.۲۱ در ماه اکتبر فاصله داشت. واحد پول روسیه در برابر یورو، ۰.۱‎‎درصد کاهش داشت و به ۸۳.۳۰ رسید.

 

اوراق قرضه دولتی، پس از تماس بایدن و پوتین، مجدداً جایگاه سابق خود را به دست آوردند. این اتفاق علی‌رغم این واقعیت افتاد که تماس پوتین و بایدن هیچ پیشرفت فاحشی که منجر به توافق میان رهبران دو کشور و کاهش تنش‌های جهانی شود، در پی نداشت.

 

تحلیل‌گران Rosbank ضمن یادداشتی گفتند: «البته دلایلی برای خوش‌بین بودن وجود دارد. اول اینکه نشست سران امریکا و روسیه بی هیچ نشانه‌ای از تقابل آشکار برگزار شده و به پایان رسید. و در ضمن اقدامات هدفمند روسیه، هیچ یک به متن نهایی لایحه‌ی دفاعی ۲۰۲۲ ایالات‌متحده ورود نکردند.»

 

روبل همچنین آماده دریافت حمایت از بانک مرکزی است. و انتظار می‌رود که در نشست ۱۷ دسامبر خود و در واکنش به تورم سر‎سختانه، نرخ اصلی بهره را به ۲۵ واحد افزایش دهند. روسیه، در روز چهار‎شنبه، آمار تورم خود را برای ماه نوامبر و آخرین هفته گزارش خواهد داد.

 

بنا به گفته دیمیتری خرلامپیف در بخش بازار قرضه بانک سرمایه‌گذاری سینارا: تورم پایان سال به احتمال زیاد از پیش‌بینی بانک مرکزی فراتر رفته و تا ۷.۹ درصد نیز خواهد رسید. عاملی که می‌تواند به افزایش بیش از ۵۰ واحدی در این ماه انجامیده و افزایش نرخ دیگری را نیز در پی داشته باشد.

 

شاخص‌های سهام نیز از رشدهای سابق خود کاسته و کاهش پیدا کردند. شاخص RTS با کاهش ۰.۵‎درصدی به ۱۶۳۹.۹ رسید و شاخص MOEX مبتنی بر روبل نیز با ۰.۹‎درصد کاهش به ۳۸۳۷.۹ رسید.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!