جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۹۲
شهردار تهران: مهندس رایگان کار می کند!

زاکانی با دامادش در بهشت!

زاکانی با دامادش در بهشت!
زمانی که زاکانی، نماینده مجلس، از سوی شورای شهر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، حتی فرد افراطی مانند محمدصالح مفتاح، رئیس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت وعدالت، سه روز پس از صدور حکم شهرداری تهران برای علیرضا زاکانی از وزیر کشور در دیوان عدالت اداری شکایت کرده و خواستار ابطال این حکم «غیرقانونی» شد؛ دقیقا به این دلیل که زاکانی نه رشته تخصصی‌اش به شهرداری ارتباطی دارد و نه سابقه مدیریتی در کارنامه‌اش دیده می‌شود. در همان زمان روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت:« دولت در اولین آزمون قانون‌مداری رفوزه شد.» اما همین انتصاب غیرقانونی و کوتاه نیامدن اعضای شورای شهر از انتصاب‌شان، اینک توسط خود زاکانی، به صورت‌های دیگر ادامه دارد؛ فامیلی کردن اداره شهرداری!
نویسنده :
آذر فخری

آن‌طور که به نظر می‌رسد، وضعیت نامناسب جسمانی«مصلحتی و احتمالی» شهردار تهران، که چندی پیش به بستری در بیمارستان و سپس استراحت در خانه انجامید؛ هم‎چنان ادامه دارد. زیرا در چند روز اخیر وی دو تن از افراد فامیل خویش را در شهرداری منصوب کرده است؛ در حالی‌که زاکانی در روزهای ابتدایی انتصابش طی بخشنامه‌ای ابلاغ کرده بود: «جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید تحت هرعنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از (تمام‌وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره‌ای، حق الزحمه‌ای، ساعتی و پروژه‌ای و حتی انجام خدمت به‌طور رایگان یا افتخاری) در شهرداری تهران ممنوع است.» اما گویا یا وضعیت جسمانی و یا وضعیت مدیریتی و تخصصی شهردار تهران به گونه‌ای است که وظایفش در بهشت را باید به شیوه همسایه‌ها یاری کنند، انجام دهد و به همین دلیل برادر داماد خود رضا صیادی را که پیش از این مشاورعالی رسانه و مدیرروابط عمومی سازمان تبلیغات بود، به‌عنوان سرپرست سازمان «زیباسازی» شهرداری تهران منصوب کرد. در سوابق تحصیلی و کاری رضا صیادی کمترین ارتباطی با تخصص‌های مورد نیاز برای زیباسازی شهرتهران مشاهده نمی‌شود. رضا صیادی که از نزدیکان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم هست، در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته از سال ۱۳۸۳ در مدرسه آیت‌الله ایروانی دوران طلبگی‌اش را شروع کرده و هم‌زمان کارهای رسانه‌ای و مطبوعاتی را آغاز کرده. او گفته که هم‌چنان به‌عنوان طلبه سطح سه حوزه مشغول به تحصیل است. اما داستان انتصاب‌های بدون توجه به تخصص و سابقه و البته فامیلی زاکانی به همین‌جا ختم نشده و وی در حکمی دیگر حسین حیدری (دامادش) را  به‌عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فن‌آوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب نمود. حیدری بعد از فارغ‌التحصیلی در شرکت عرش مشغول به‌کار شد؛ شرکتی که در زمینه طراحی اپلیکیشن و سامانه‌های تحت وب است و اپلیکیشن‌های تلفن همراه «بادوم»، «خندوانه» و «گریپ‌فروت» را طراحی کرده است.

 

شاید از این جهت که انتصاب شخص زاکانی، طبق ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار (شامل سوابق اجرایی کافی و نیز رشته تحصیلی مرتبط) نادیده گرفته شده-در حالی‎که پیش از صدور این حکم، سازمان بازرسی یادآوری کرده بود آیین‌نامه را در انتخاب شهردار باید مدنظر قرار داد- و وی به این شیوه نه چندان قانونی وارد بهشت شده، طبیعی می‌داند که در انتصاب‌هایش، رویکردی فامیل‌محور و بدون توجه به تخصص  و سابقه اطرافیانش داشته باشد و با این شیوه بتواند به کار خود در شهرداری ادامه بدهد.

 

تداوم هزار فامیلی در انقلاب دوم!

 با توجه به تاکید رهبرانقلاب مبنی بر معرفی سریع‌تر کابینه به مجلس، آن‌طور که انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف، کابینه را معرفی نکرد و پس از آن‌هم چندین‌بار موضوع معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس به تاخیر افتاد تا این‌که در نهایت وزیران پیشنهادی بعد از چند رفت و برگشت به پارلمان معرفی شدند. با مشغول شدن وزیران انتخابی رئیس‌جمهور در وزارتخانه‌ها، انجام تغییرات در وزارتخانه‌ها هم آن‌طور که باید و شاید با سرعت صورت نگرفت، یکی از دلایل این کندی و ریتم آهسته تغییرات در بدنه دولت، تاکید رئیس‌جمهور بر انجام تمامی «بررسی‌های لازم» و «اخذ تائیدیه‌های مورد نیاز» برای افرادی بود که به‌کار گرفته می‌شوند. اما درنهایت، مانند دولت‌های قبلی، آن‌چه عملا در حال وقوع است، انتصاب‌های مکرر و پرتعداد فامیلی در اغلب وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاست. ماجرایی که در اوایل انقلاب اسلامی، از آن به‌عنوان «دولت هزارفامیل» یاد شده و به شدت مذموم بود. اما گویا در پی انقلاب دومی که دولت سیزدهم داعیه‌دار آن است، وقتی کسی به ریاست و مسئولیت می‌رسد، اقوام نزدیک خود را به‌عنوان مدیر دفتر یا رئیس دفتر و مشاور و...منصوب می‌کند.

 

این نوع انتخاب‌ها و انتصاب‌‎هایی که گاهی علنی می‌شوند-که در وزارت نفت هم اتفاق افتاد-بدون توجه به سابقه مدیریتی و تخصصی و تنها با تکیه بر سبقه و صبغه فامیلی با یادآوری دولت هزارفامیل، نه تنها نمی‌تواند اعتماد رنگ باخته سرمایه اجتماعی را بازگرداند که در حفظ همین مقدارهم موفق نخواهد بود. مگر این‌که تغییر رویه‌ای سریع و متناسب و با اعتماد به مردم و انتخاب نخبگان و کارشناسان متخصص از لایه‌های مختلف اجتماعی، اتفاق بیفتد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!