جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۴۳۷۸۵
ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری پس از انتخابات:

در تشکیل دولت شاخص‌های ملاک انتخاب اعضای کابینه، انقلابی بودن است

ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس جمهور منتخب گفت: پیام ملت ایران پیام تغییر بود. پیام ملت ایران پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و اجرای عدالت بود.

امروز، ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب رای‌دهندگان، در مجتمع قضایی شهید بهشتی حاضر‌شد تا در میان دوربین‌ها، نگاه‌ها و پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی، از برنامه‌ها و اهداف دولت خود برای ایران بگوید.او که حالا پشتوانه‌ای چون  ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از انتخابات ۲۸ خرداد با خود به همراه دارد، در روز ۱۲ مرداد سال جاری، همزمان با پایان دوره چهار ساله دولت دوازدهم، رسماً مسئولیت اجرایی کشور را با تنفیذ رهبری برعهده خواهد گرفت.

پیام ملت ایران پیام تغییر بود

رئیسی در نقطه آغاز صحبت‌های خود گفت:«پیام این حضور پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در وضعیت اقتصادی بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب اسلامی بود». 

او در همین راستا افزود:«این پیام برای دولت مردمی و برای همه مدیران و مسئولانی که به نام دولت خدمتگزار مردم خواهد بود باید شنیده شود و بر عهدی که با مردم بستیم باید وفادار بود و وفاداری به این عهد، این است که با همه وجود تلاش برای خدمتگزاری به مردم و رفع مشکلات پیش روی و باز کردن گره‌ها داشته باشیم».

رئیسی در ادامه با اشاره به حضور مردم در صحنه انتخابات افزود:«حماسه ملت بزرگ ایران در بیست و هشتم خردادماه امسال به‌دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردند، جلوه ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی این حضور برای همه این جهانیان داشت. این حضور بامعنای مردم عزیزمان علی رغم شرایط کرونایی انجام گرفت. حضور گسترده علی‌رغم دشمنی و جنگ روانی از طرف دشمنان ملت ایران انجام گرفت. حضور ملت بزرگ ایران علی‌رغم گله‌هایی که از وضع اقتصادی داشتند انجام گرفت». 

رئیس جمهور منتخب مردم درباره اولویت دولت خود افزود:« در دولت سیزدهم بهبود سیاست داخلی، بهبود وضعیت کسب و کار، بهبود شرایط و وضعیت معیشت و بهبود شرایط در دولت و نظام اداری کارآمدی رقم زده خواهد شد. باید یک نظام اداری کارآمد، سالم و قانونمدار توسط نیروهای کارآمد، انقلابی و فساد ستیز شکل بگیرد».

عقب ماندگی هایی در جهت اجرای عدالت داریم

او با بیان اینکه بی‌تردید طی ۴۰ سال اخیر شاهد تلاش‌های بسیاری در جهت توسعه یافتگی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: «تلاش‌های بسیاری شده‌است و ما در برخی حوزه‌ها به قله‌هایی دست یافته‌ایم اما در برخی حوزه‌ها به دلیل عدم توجه به داشته‌های داخلی و سوء‌مدیریت‌ها مشکلات و عقب‌ماندگی‌هایی از جمله در جهت اجرای عدالت داریم».

رئیسی در همین راستا ادامه داد: «محور تحول، اجرای عدالت در بستر گام دوم انقلاب اسلامی است؛ حتما به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی، سیاست های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد و ما در دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس تدوین خواهیم کرد».

سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد 

رئیسی با تکیه بر کلید واژه‌هایی چون اعتماد و امید گفت: «امیدواریم اقدامات ما گره گشایی از مردم کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتماد مخدوش شده به مردم و جوانان ما برگردد و احساس همه این باشد که دولت، امیدآفرین و اعتماد‌آور است و دولت مربوط به جناح خاصی نخواهد بود.هر کسی دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در دولت خواهد بود».

او با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: «دنیا باید بداند که وضعیت با حضور حماسه‌ساز مردم عزیز تغییر کرده‌است و شرایطی جدید پیش‌روی دنیا است؛ دنیا باید بداند که تا امروز فشار حداکثری بر ملت ما کارساز نشده‌است و باید تجدید نظر کنند و بازگردند؛ ملت ما نشان دادند که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد».

رئیس جمهور منتخب افزود: «در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود حتما مورد حمایت ما خواهد بود اما ما وضعیت اقتصاد و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره و مذاکرات فرسایی باشد، بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد و برای ملت بزرگ ایران آورده‌ای داشته باشد».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به خبرنگار صدا‌و‌سیما:

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به این سوال که اصلی‌‌ترین اولویت دولت شما و نخستین دستور شما در دولت جدید چه خواهد‌بود، بیان کرد: «در روز آغاز کار دولت ما اعلام خواهیم‌کرد که تمام بسترهای فسادزا و به‌نحوی بسترهایی که ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود و زمینه‌های رانت و فساد را از بین ببرند و سازوکارها اصلاح شود.اولین اقداماتی که خواهیم‌کرد توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد‌بود و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف حضور فعال با مشارکت مردم داشته باشند».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به خبرنگار یورو نیوز:

رئیسی در پاسخ به سوال «یورونیوز» مبنی بر اینکه چه پیامی به آمریکا و اروپا درباره برجام دارید، گفت:«برجام را باید کشورهای اروپایی و آمریکایی نگاه کنند چگونه اقدام کردند. آمریکا آن را نقض کرد و اروپا هم به تعهداتش عمل نکرد. آمریکایی ها باید طبق برجام تمام تحریم‌ها را رفع می‌کردند که نکردند. توصیه‌ام به آمریکایی‌ها این است که به تعداتشان بازگردند و اروپا هم تحت فشار آمریکا قرار نگیرد و به تعهداتش عمل کند. مطالبه ملت ایران این است که به تعهدات خودتان عمل کنید. مردم از دولت مردمی احقاق حق می‌خواهند و ما حق آن ها را دنبال می‌کنیم».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به خبرنگار مهر:

رئیس جمهور منتخب همچنین در پاسخ به سوال خبرگزاری «مهر» درباره برنامه دولت برای رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: « سازوکارهایی که نقدینگی را به سمت تولید ببرد در دستورکار خواهد‌بود. ما تولید را پر‌جاذبه می‌کنیم و اقدامات غیرمولد را بی جاذبه می‌کنیم و این نیاز به سازوکارهایی دارد. دولت برنامه‌ای در جهت رونق تولید دارد. یکی از راه‌های جذابیت برای تولید کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد است و افزایش مالیات برای فعالیت‌های غیرمولد مثل هدایت نقدینگی به سمت ارز، مسکن و زمین است. ما عدالت مالیاتی را دنبال می کنیم».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به خبرنگار NBC 

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار NBC افزود:«آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ملت ایران را رفع کند. آنچه بارها تاکید کردم رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی است. این سوال است که چرا علی‌رغم اینکه دولت ایران به تعهداتش عمل کرده است آنها کوتاهی می‌کنند. آمریکا باید پاسخ دهد چرا در انجام تعهداتش کوتاهی می‌کند. همواره این مورد تاکید بوده که به تعهداتشان عمل کنند».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به خبرنگار شرق:

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «شرق» درباره آمارهای مربوط به وضعیت کشور گفت: «وضعیت و شرایط و آمار و ارقام در کشور مشخص است و دستگاه‌ها به‌صورت خاص ارائه آمار دارند. آمارها از دید ملت ایران و متخصصین و کارشناسان امر پنهانی نیست. مردم عزیزمان باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع به کار می‌کند و ارقام و اعداد پیش روی رسانه‌ها خواهد‌بود. ما وضع مطلوب و وضع موجود را ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک کنیم و آن‌چه ملت ما از دولت می‌خواهد عمل به وعده‌ها است. من با ارتباطی که با مردم دارم هفته‌ای یک بار و ماهی یک بار ارتباط با مردم را به‌عنوان یک نعمت و یک راه برای حل مشکلات حفظ می‌کنم».

 ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به الجزیزه:

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه «الجزیره» درباره تحریم‌ها و طرح اتهاماتی علیه او در نقش او در اعدام‌ها و تاثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد؟ اظهار کرد: «من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت هایم دنبال کردم. به آن‌هایی که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم، همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بود. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد‌امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کردم و باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرم».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به خبرنگار فارس:

رئیسی در پاسخ به سوال خبرگزاری «فارس» درباره بازار بورس گفت:«ما اعتماد مردم را به بازار سرمایه باز خواهیم گرداند. دولت، بورس را قلک نمی‌کند که کسری بودجه را تامین کند. حتما تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین‌های لازم نسبت به عزیزان سهامدار ایجاد کنیم. فعال شدن سازوکارهای نظارتی، فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تضمین از تکانه‌های بورس که موجب ضرر شود جلوگیری می‌کند. اقدامات دیگر از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس در دست برنامه‌ریزی است. ما شرایط را برای شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند در بورس سهام عرضه کنند، تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که آماده هستند می‌توانند عمق بورس را افزون کنند و با عمق یافتن بورس خسارت و یا مشکلات برای صاحبان سهام خرد کاهش خواهد یافت».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به CNN آمریکا:

رییس جمهور منتخب در پاسخ به سوال CNN  درباره اینکه آیا با دولت آقای بایدن مذاکره می‌کند، گفت: «چرا آقای بایدن به تعهدات دولت قبل متعهد نیست. من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کند و تحریم‌ها را رفع کند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد دلیلش هم عهدشکنی آمریکایی ها است.ما تاکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود صداقت داشته باشد، ضمن اینکه مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به پرس‌تی‌وی

رئیسی در پاسخ به سوال «پرس‌تی‌وی» مبنی بر سیاست دولت جدید ایران برای احیای برجام خاطرنشان کرد: «سیاست جمهوری اسلامی ایران که بارها اعلام شده این است که ایران به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و از این علم در عرصه‌های مختلف بهره می‌گیرد. بر‌اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی هم اقدامات ایران کاملا در چارچوب مقررات بین‌المللی است. با این حال چرا برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران موانع ایجاد می‌کنند؟»

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به ایسنا:

رئیس جمهور منتخب در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایسنا» مبنی بر اینکه «این روزها لیست‌های متعددی برای کابینه  شما اعلام می‌شود. با توجه به حمایت گرو‌ه‌های مختلف از شما، ملاک‌تان برای تعیین اعضای کابینه و بدست آوردن رضایت همه گروه‌ها چیست؟ آیا به تشکیل کابینه فراجناحی معتقدید؟ یا برای جنابعالی شایستگی و کارآمدی فارغ از گرایش‌های سیاسی مهم است؟ و یا گرایش های سیاسی به همراه  کارآمدی؟» گفت: «همانطور که من بارها اعلام کردم به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصی که از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می کنم، اما من برای تشکیل دولت، خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است.توصیه من به رسانه ها این است که گمانه‌زنی نکنند؛ ما سامانه‌ای در اختیار آحاد مردم قرار می‌دهیم و شاخص‌هایی را در آن سامانه قرار می‌دهیم که هر کسی در هر کجای کشور احساس می‌کند می‌تواند به عنوان یک مدیر و خدمتگذار در دولت موثر باشد معرفی شود؛ من از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم. در دولت مردمی شایسته سالاری محور خواهد بود».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به شبکه تلویزیونی cctv:

رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی cctv چین درباره روابط راهبردی ایران و چین و انتظار وی از رابطه بین دو کشور خاطرنشان‌ کرد: «دولت‌های مختلف ایران از ابتدای پیروزی انقلاب روابط با چین را دنبال می‌کردند و امروز هم روابط خوبی داریم؛ همچنین ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و ما حتما در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد. روابط بسیار خوبی را با چین دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافقات بین دو کشور حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت».

ابراهیم‌رئیسی در پاسخ به ایلنا:

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به پرسش خبرگزاری «ایلنا» درباره برنامه‌های او برای تامین کالاهای اساسی در شرایط تحریم اظهار کرد: «موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است؛ نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف از اولویت‌های دولت خواهد بود؛ لیکن اساس موضوع این است که باید ارتباط بین سفره‌های مردم و کالاهای اساسی را با دلار و خارج از کشور، طی اقدامی میان مدت و طولانی‌مدت قطع کنیم؛ این کار را اجرایی می‌دانیم و از برنامه‌های ماست و حتما خودکفایی کشور نسبت به کالاهای اساسی را از ابتدای کار کلید خواهیم‌زد».

ایران امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است

او در بخش دیگری از نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم همه زمینه را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهد کرد، اظهار کرد: «دولت خود را موظف می‌داند همچنان که نسبت به تامین امنیت و حقوق مردم در داخل مسئول است، نسبت به ایرانیان خارج از کشور نیز این مسوولیت را حفظ کند ؛ چرا که آن‌ها ایرانی هستند و ما نسبت به آن‌ها هم مسوولیت داریم؛ لذا باید ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود».

رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در ایران توسط ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود، افزود: «بهترین و امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، سرزمین آبا و اجدادی شان است. امروز امنیت کاملی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و همه سرمایه‌گذاران دنیا بدانند که امروز ایران امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و دولت این امنیت را برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند».

رئیسی در پایان این نشست درباره نقش موثر رسانه‌ها گفت:«رسانه‌ها با هر گرایش سیاسی و هر حوزه فعالیتی در دوران انتخابات بهترین کانال ارتباطی با مردم و تبیین دیدگاه‌ها بودند. معتقدم در ادامه راه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی برای ارتباط بین دولت و مردم و انعکاس نظرات مردم به مدیران و دیدگاه‌های دولت برای مردم عزیز خواهند داشت».

ابراهیم رئیسی تا تکیه بر کرسی ریاست دولت سیزدهم، کمتر از دو ماه فاصله دارد. باید دید اولین اظهارات و برنامه‌های او در این نشست خبری و مقابل چند ده خبرنگار، دوربین و رسانه، چقدر محور راه دور و درازش قرار خواهد گرفت...

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!