جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۷۴۱۷

اعتصاب کامیون‌دارها چقدر جدی است

اعتصاب کامیون‌دارها چقدر جدی است
با استناد به برخی اخبار، اعتصاب کامیون‌داران در چند استان کشور در چهارمین روزش همچنان ادامه دارد. انجمن صنفی کامیون‌دارها اما اعتصابات را به کلی کتمان می‌کند. واقعیت چیست؟
نویسنده :
سینا جهانی

روز شنبه، ۴ آبان‌ماه اولین اخبار مربوط به اعتصاب کامیون‌داران در چند استان کشور منتشر شد. واکنش رسانه‌ها در ساعات اولیه انتشار خبر متناقض بود و اخبار دقیق‌تری از علت اعتصاب وجود نداشت. با گذشت حدود یک شبانه‌روز اما «جلال موسوی»، نایب رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «در حال حاضر مشکل کامیونداران و رانندگان کامیون در بخش سوخت است».  «موسوی» گفته هیچ راهکاری برای رفع مشکل سوخت رانندگان کامیون از سوی مسوولان دولتی در نظر گرفته نشده اما «شرایط در تمام شهر‌ها و استان‌های کشور آرام است و هیچ کامیونداری دست به اعتصاب نزده‌است».

 

اظهارات یکی از کامیون‌داران اصفهان اما با گفته‌های نایب رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور متفاوت است. این کامیون‌دار در گفت‌وگو با «روزنامه اینترنتی فراز» گفت: «در چند روز اخیر بسیاری از باربری‌ها به دلیل این‌که خیلی از راننده‌ها حاضر به همکاری نیستند، موفق به ارسال بار نشده‌اند. تعدادی از راننده‌ها نیز که حاضرند بار ببرند، توسط دیگر راننده‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند تا کسی از اعتصاب خروج نکند و همه به اعتصاب‌ها بپیوندند».

 

او در تایید جدی بودن اعتصاب رانندگان کامیون در اصفهان گفت: «خبر دارم که یکی از همکاران با راهداری تماس گرفته و از آن‌ها خواسته که ماشینی برای ارسال بار به ایشان معرفی کنند. چون کسی از راننده‌ها حاضر به همکاری نشده است. بلافاصله از سوی یکی از نهادها با ایشان تماس گرفته بودند که کی گفته؟ ما اصلا مشکل نداریم و شماره راننده‌ای را که از جابه‌جایی بار امتناع کرده خواسته بودند. در واقع می‌خواهند شرایط را عادی نشان دهند. در حالی که شرایط اتفاقا بسیار جدی و حاد است. حتی صنایعی وجود دارند که در این چند روز به دلیل اخلال در جابه‌جایی مواد اولیه، تعطیل کرده‌اند. شرایط به گونه‌ای است که راننده‌هایی که حاضرند حتی با مبالغ بالاتر نیز فعالیت کنند، می‌گویند که اگر این کار را بکنند به دلیل شکستن اعتصاب، در جاده توسط هم‌صنفی‌هاشان مورد سرزنش قرار می‌گیرند».

 

این کامیون‌دار در ادامه گفت: «در ابتدای اعتصابات کامیون‌دارها، بحث سهمیه سوخت مطرح بود. در اعتصابات ذوب‌آهن اصفهان نیز، بحث ابتدایی، مسایل اقتصادی بود. یعنی شعار سیاسی مطرح بود. اما به دلیل هم‌زمانی با جریانات اخیر، یک هم‌پیمانی ایجاد شده است. اما به دلیل عواقب سنگینی که برای کارگران دارد، بحث‌های بیرون مجموعه را وارد جریان اعتصاب نمی‌کنند. مورد مشابهش در مجموعه آلمینیوم المهدی اتفاق افتاد که سریع یکی دو میلیون روی حقوق همه اضافه کردند تا جلوی پیش‌روی اعتصاب را بگیرند. در صنف کامیون‌داران هم بدقولی‌ها و بدعهدی‌هایی شده که بهانه‌ای برای آغاز اتفاقات چند روز اخیر شد».

 

مشکلات کامیون‌داران در تامین سوخت جدی است. «جلال موسوی» به خبرگزاری «ایلنا» گفته: «در برخی جایگاه‌های سوخت، گازوییل ۶۰۰ تومانی را تا ۲۰۰۰ تومان هم به رانندگان فروخته‌اند». کامیون‌دار اصفهانی اما دشوار در تامین سوخت را تنها علت اعتصابات اخیر نمی‌داند: «کامیون‌دارها یک سهمیه گازوییل داشتند که دولت آن را کم کرده بود. به محض اعلام اعتصاب، سهمیه به کارت کامیون‌دارها واریز شد اما همچنان به اعتصاب ادامه دادند. صنف، مشکلات مالی داشت و دارد اما علت اصلی اعتصاب چیز دیگری است».

 

خبرنگار «فراز دیلی» اما برای کسب جزییات بیشتر با چند باربری در اصفهان تماس گرفت. یکی از این شرکت‌های باربری در توضیح شرایط جابه‌جایی بار گفت: «اگر کسی درخواست باربری داشته باشد، ما اعلام بار می‌کنیم شاید شانسی راننده‌ای قبول کند. چند روز است که به خاطر این اعتصابات شرایط خوب نیست. حالا ما اعلام بار می‌کنیم شاید کسی گرفت». او می‌گوید دیروز (۷ آذر) باربری‌ها در خیابان شاپور (امیرکبیر) اصفهان بسته بودند.

 

همچنین به علت اخباری ضد و نقیضی از که اعتصاب کامیون‌داران شهر سیرجان به دست خبرنگار فراز رسیده بود، صحت موضوع در تماس با چند کامیون دار بررسی شد. شهر سیرجان با حدود ۱۶ هزار دستگاه کامیون جاده‌ای و شهری، یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است و اختلال در نظام حمل‌ونقل در سیرجان می‌تواند تبعاتی در سطح کشوری داشته باشد. یکی از کامیون‌داران به «فرازدیلی» گفت: «اعتصابی هست اما بعضی از راننده‌ها بار می‌برند.» مدیر یکی از شرکت‌های باربری در سیرجان اما خبر اعتصاب کامیون‌داران این شهر را به کلی تکذیب کرد. 

برچسب ها:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سحر
-
چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱
0
فکر کنم 4آذر درسته
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!