جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۰۰۰۹

اگر سربازی مقدس است چرا می‌فروشید؟!

اگر سربازی مقدس است چرا می‌فروشید؟!
مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «تسهیلات خرید سربازی» را تصویب کرده که به‌موجب آن، ایرانیان خارج از کشور برای این‌که بتوانند به‌راحتی به کشور آمد و رفت کنند، باید سربازی خود را با پرداخت ۱۵ هزار یورو بخرند!
نویسنده :
آذر فخری

این خبر را رحیم زارع و محمدرضا میرتاج‌الدینی، دو عضو کمیسیون تلفیق بودجه، اعلام کردند. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، می‌گوید: «برای آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده، تسهیلاتی جهت خرید خدمت سربازی آنان در نظر گرفته شده است.» او در توضیح بیشتر، گفت:«بر اساس این مصوبه، کسانی که چند سال است از زمان مشمول بودنشان برای خدمت سربازی می‌گذرد و در خارج به سر می‌برند به‌منظور اینکه برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند، می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.» او معتقد است درآمد حاصل از خرید سربازی برای حمایت از سربازان در مناطق مرزی و محروم صرف خواهد شد!

اما پیش‌ ازاین، غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، گفته بود هیچ برنامه‌ای برای بخشودگی «سربازان غایب و فراری» وجود ندارد و «جریمه مالی» و قوانینی مثل «خرید خدمت» دیگر احیا نمی‌شود.

اما اکنون به نظر میرسد ستاد کل نیروهای مسلح، با مصوبه مجلس تحت عنوان «تسهیلات خرید سربازی ایرانیان خارج‌نشین»، آن هم به مبلغ ۱۵ هزار یورو، از مواضع خود کوتاه آمده و با فروش سربازی به خارج‌نشینان، برای خود درآمدزایی می‌کند.

 

تعداد مشمولان غایب و درآمد حاصل از فروش خدمت

بر اساس اعلام اداره کل سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، تعداد مشمولان غایب دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است. اما البته مشخص نیست چه نفر از این تعداد غایب، خارج نشین هستند. غلامرضا رحیمی‌پور، اخیرا گفته: «آمار مشمولان خارج از کشور را داریم، اما نمی‌توانیم منعکس کنیم.» او می گوید تعداد این مشمولان چندان زیاد نیست و آمار دقیق آنان را وزارت امور خارجه دارد.

 

درآمد میلیاردی نیروهای مسلح از مهاجرت جوانان!

 

بنابراین، به نظر می‌رسد مصوبه اخیر مجلس برای فروش ۱۵ هزار یورویی سربازی بر اساس آماری باشد که وزارت امور خارجه طبقه‌بندی کرده است. دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان مقیم خارج، وابسته به وزارت امور خارجه، سال گذشته اعلام کرده بود بیش از چهارمیلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. از این تعداد حتی اگر ۱۰۰ هزار نفر آنان «سرباز فراری» و یا «سرباز غایب» باشند و تصمیم بگیرند که با پرداخت ۱۵ هزار یورو سربازی خود را بخرند، به معنای آن است که مصوبه مجلس درآمد یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی برای نیروهای مسلح ایران را به دنبال دارد.با این حساب، به جای فراهم آوردن شرایط مساعد برای ماندن نیرو و ذهن و اندیشه جوان، برای خدمت به کشور و ایجاد تسهیلات در زمینه خدمت سربازی برای این پتانسلهای ژنی، هر جوانی که از کشور میرود میتواند با خرید سربازی، به راحتی بین کشورش و مقصدی که امکانات لازم برای او فراهم کرده، تردد کند!

 

«خدمت مقدس» سربازی و شکاف طبقاتی!

خدمت سربازی در بسیاری از کشورهای جهان اختیاری است و منتقدان سربازی اجباری آن را اتلاف وقت و انرژی جوان‌ها در سال‌های طلایی عمر می‌دانند.

دوران خدمت سربازی در ایران ۲۴ ماه تمام است و مشمولان امکان خروج از کشور و استفاده از تسهیلاتی مثل گرفتن گواهینامه و وام بانکی را ندارند. اما با توجه به مصوبه مجلس، خارج نشینانی که اغلب از طبقات مرفه و گاه متوسط جامعه هستند، حالا می‌توانند پسرانشان را پس از پنج سال غیبت از میهن، با پول از «خدمت مقدس سربازی» معاف کنند و پسران طبقات فرودست جامعه که چشم شان به دست و نان دولت بوده و اکثر آنان مالیات بده دولت هستند، باید دوران خدمت مقدس سربازی را بگذارنند وحقوق ناچیزشان از محل خرید خدمت مقدس توسط طبقات مرفه، تامین شود!

 

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
-
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
0
خدمت سربازی، مقدس نیست، چون رضا شاه گفته بود مقدس. الان در تعریف مدرن برده داری، سربازی اجباری یکی از مصادیق برده داری محسوب می شود.
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!