جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۸۲۹۰
فراز در گفتگو با دکتر علی سعدوندی بررسی کرد

تنبیه جمعی برای مقابله با بی‌حجابی؟!

تنبیه جمعی برای مقابله با بی‌حجابی؟!
در کسب و کارها ۳ گروه ذینفع هستند. کارکنان، مشتریان و مالکان. با تعطیلی یک کسب و کار هر ۳ گروه تنبیه می‌شوند. اینکه برای مقابله با بی‌حجابی تنبیه جمعی اجرا شود خلاف اصول عدالت است و باید با این طرز فکر مقابله شود.
روز شنبه خبر رسید که مجموعه رفاهی مهر و ماه در جاده قم به دلیل آنچه که بی‌حجابی و عدم توجه به تذکرات مبتنی بر مبارزه با بی‌حجابی گفته شد، پلمپ و ۷۰۰ نفر از کار بیکار شده‌اند.

 

به گزارش «فراز» از ابتدای مهر ماه امسال که گشت‌های ارشاد به اجبار از خیابان‌ها جمع شدند، ارشاد برای حفظ حجاب، چهره دیگری به خود گرفته است. برکنار شدن مدیر بانک ملت در قم، تذکر به مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای در همدان، پلمپ کردن یک پاساژ و چندین کافه در تهران و موارد بسیار دیگری که به بهانه خدمات دادن به بی‌حجاب‌ها یا توجه نکردن به تذکرات حجاب رخ داده است.

 

حالا در آخرین اقدام مجموعه‌ای با ۷۰۰ پرسنل پلمپ شده، جدای از اینکه این اقدام چقدر منطبق بر قانون است، باید این پرسش را مطرح کرد که بیکار شدن ۷۰۰ نفر در شرایط تورمی نزدیک ۵۰ درصد چه آثاری خواهد داشت؟

 

دکتر علی سعدوندی، اقتصاددان و مشاور بین المللی بانکداری، سرمایه گذاری و تأمین مالی در پاسخ به این پرسش به «فراز» می‌گوید: «باید مسائل تجاری، بازرگانی و کسب و کار روزمره مردم باید از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تفکیک شود. برخوردی که با مهر و ماه صورت گرفته، دقیقا مثل همان برخوردی است که طرف مقابل برای تعطیلی کسب و کارها پیش گرفته و این رویکرد درستی نیست. فرض کنیم که مدیر یک کسب و کار در مدیریت دچار مشکل جدی بوده، تا زمانی‌که این مدیریت به محصول خسارتی وارد نکرده باید از راه‌های دیگری به غیر از تعطیلی کسب و کار برخورد شود.»
 
او می‌افزاید: «در کسب و کارها ۳ گروه ذینفع هستند. کارکنان، مشتریان و مدیران و مالکان. با تعطیلی یک کسب و کار هر ۳ گروه تنبیه شده‌اند. بر فرض که قانون شکنی هم صورت گرفته باشد. باید بپرسیم چه کسی قانون شکنی کرده، چه کسی تنبیه شده؟ اینکه تنبیه جمعی اجرا شود خلاف اصول عدالت است و باید با این طرز فکر مقابله شود.»
 
این اقتصاددان با اشاره به موضوع تحریم‌ها، می‌گوید: «در مساله تحریم‌ها هم ما شاهد چنین رفتاری هستیم. اگر رفتار سیاسی کشورها از تبادلات تجاری ملت‌ها تفکیک می‌شد، خسارت‌های وارد شده به کشور بسیار کمتر بود. اما متاسفانه یک سری اصول فکر وجود دارد که این تفکیک را قائل نیست و معتقد است که باید تنبیه جمعی صورت بگیرد. این اصول فکری باید اصلاح شود.»
 
شرایط اقتصادی کشور هر روز بحرانی‌تر می‌شود، نرخ ارز ۴۱ هزار تومانی، تورم ۵۰ درصدی و کوتاه شدن دست مردم از تامین ابتدایی‌ترین نیازها فقط تیتر شرایطی است که وجود دارد. اکنون با توجه به اینکه نارضایتی‌ها از وضع موجود در بیشترین حد ممکن است، عده‌ای در تلاشند که «نان» را در مقابل «حجاب» قرار بدهند و علاوه بر آنکه مردم را به سمت به فقر بیشتر سوق دهند، آن‌ها را وادار کنند که خودشان در نقش گشت ارشاد ظاهر شوند. بستن کسب و کارها به نشانه مبارزه، نشانی از اقتدار نداشته بلکه فقط بر آشفتگی بیشتر وضع موجود می‌افزاید.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!