جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۰۸۹۹

مصرف ماینرها از اتلاف انرژی کمتر است

حسن روحانی صبح امروز 5 خرداد در جلسه هیات دولت بخشی از سخنان خود را به موضوع قطع شدن برق در روزهای اخیر اختصاص داد.

حسن روحانی صبح امروز 5 خرداد در جلسه هیات دولت بخشی از سخنان خود را به موضوع قطع شدن برق در روزهای اخیر اختصاص داد. رییس جمهوری در این باره گفت: «در موضوع قطعی برق مردم با مشکلاتی مواجه شدند. از یک طرف خشکسالی است و از طرفی بحث استخراج رمزارزها مطرح شده که ۳۰۰ مگاوات قانونی و دو هزار مگاوات غیرقانونی انجام می‌شود. از امروز دستور این است که تا آخر شهریور استخراج رمزارز به هر نحوی، مجاز و غیر مجاز ممنوع است.»

استخراج‌ ارز‌دیجیتال‌ در ایران

وضعیت صنعت ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال در ایران خیلی پیچیده‌ است. تا اوایل سال ۹۸ شرایط مناسبی حاکم بود و ماینرها در ایران به راحتی فعالیت داشتند. اما در خرداد ۹۸ از طرف دولت و مقامات قضایی هجمه‌ای علیه این صنعت آغاز شد. در پی آن، دستگاه‌های ماینینگ زیادی توقیف شدند و جریمه‌های سنگینی نصیب ماینرها گردید. در ۱۳ مرداد ۹۸، دولت مصوبه ماینینگ (استخراج) را تصویب کرد. در این مصوبه، ماینینگ به ‌عنوان یک فعالیت قانونی مطرح شد ولی چند قید داشت.استخراج ارز دیجیتال با برق کشاورزی، صنعتی، خانگی و تجاری ممنوع اعلام شد و ماینرها ملزم شدند که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرند.بر اساس این مصوبه، ماینرها باید برقی را با تعرفه صادراتی از وزارت نیرو دریافت کنند. با قیمت متوسط ۹۶۵ تومان برای هر کیلووات، این تعرفه تقریباً ۹ برابر بیشتر از برقی بود که ماینرها قبلاً از آن استفاده می‌کردند.بخش زیادی از این مشکلات، هنوز هم وجود دارد و فعالان حوزه استخراج رمزارز همچنان به دنبال رفع آنها هستند. بنابراین اگر می‌خواهید به فرآیند استخراج وارد شوید، باید بدانید که وضعیت فعلی این صنعت اصلاً قابل اطمینان نیست و باید خودتان را برای خطرات زیادی آماده کنید.

قطع برق ربطی به مزارع رمز ارزها ندارد

حسین غضنفری، کارشناس رمز ارز در خصوص صحبت‌های روحانی در مورد کمبود برق به دلیل استخراج رمزارز‌ها به خبرنگار فراز می‌گوید: «مزارع تولید رمز ارز و دستگاه‌های که استفاده می‌شود به دو صورت مجاز و غیر مجازهستند. مجاز‌ها از اول ثبت شده‌اند و مشخص است در چه مرحله‌ی دارند کار می‌کنند و دولت اگر بخواهد آن‌ها را از استخراج منع کند باید دستگاه‌ها را خاموش کنند ولی غیر مجاز‌ها از گزارشات افراد و یا از مصرف آنرمال برق در یک منطقه یا محله مصرف برق n بوده مثلا به n۱۰ می‌رسد و این دلایل باعث پیگیری دولت می‌شود.»

این کارشناس در خصوص متضرر شدن این سرمایه‌گذاران در این بازار ادامه می‌دهد: «شدیدا متضرر می‌شوند و مشکل برق در حال حاضر ماینر‌ها نیستند و ماینر‌ها بهانه هستند. ۲ درصد از ماینر‌ها جهان در ایران هستند و مصرف برق ماینر‌ها از مصرف اتلاف برق سالانه ایران کمتر است. کمبود برق ایران ربطی به تولید رمز ارز‌ها ندارد ولی به هرحال بهانه‌ی خوبی برای قطع برق است سوءمدیریت کشور را به گردن مصرف برق ماینر‌ها میاندازند.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!