چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ 08 May 2024
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۲۸۱۵

واردات ۱۰ میلیون دلاری ایران با ارزهای دیجیتال

تحریم‌های اقتصادی طولانی‌مدت علیه ایران، این کشور را وادار کرده است که از رمز‌ارز به عنوان وسیله‌ی مبادلاتی در معاملات تجاری بین‌المللی استفاده کند...

به گفته‌ی یکی از مقامات ارشد بازرگانی دولتی، ایران که با چندین دهه تحریم اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم کرده است، حالا اولین سفارش بین‌المللی خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال، به ارزش ۱۰ میلیون دلار به انجام رسانده است.

 

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت ایران، در پست توئیتری خود در نهم آگوست، اخبار مبتنی بر این‌که جمهوری اسلامی اولین سفارش واردات خود را با استفاده از رمز‌ارز به انجام رسانده است، به اشتراک گذاشت.

 

این مقام رسمی، در حالی که جزئیاتی از ارز دیجیتالِ مورد استفاده قرار‌گرفته و یا کالاهای وارداتی مربوطه فاش نکرده است، عنوان کرد که این سفارش ۱۰ میلیون دلاری، نشان‌دهنده‌ی اولین معامله از میان بی‌شمار معاملات بین‌المللی‌ای است که با ارزهای دیجیتال تسویه می‌شوند؛ ضمن آنکه برنامه‌هایی برای افزایش چنین مبادلاتی در ماه آینده نیز وجود دارد.

 

او اشاره کرده است:

 

«تا پایان ماه سپتامبر، استفاده از رمزهای ارز‌پایه، و قراردادهای هوشمند، به طور گسترده‌ای در تجارت خارجی با کشورهای هدف، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

 

تا ماه فوریه، ایران تحت تحریم‌ترین کشور جهان بود. براساس گزارش تجارت اقتصادی، ایران، اغلب واردات خود را از چین، امارات متحده عربی، هند و ترکیه تأمین می‌کند.

 

با این حال، روسیه، در اوایل سال جاری و پس از حمله به اوکراین، مقام تحریم‌شده‌ترین کشور جهان را از ایران گرفت.

 

ملت مسلمان از اوایل سال ۲۰۱۷، برای پذیرش رمزهای ارز‌پایه آغوش گشودند. در اکتبر ۲۰۲۰، قوانینی که پیش‌تر صادر شده بود، اصلاح شد و امکان استفاده از ارزهای دیجیتال جهت تأمین مالی واردات نیز فراهم گردید.

 

در ژوئن ۲۰۲۱، وزارت بازرگانی ایران، ۳۰ مجوز فعالیت را برای استخراج ارزهای رمز‌نگاری‌شده برای ماینرهای ایرانی صادر کرد... که پس از آن باید به بانک مرکزی ایران فروخته می‌شدند.

 

حالا ایران از آن کوین‌های استخراج‌شده برای پرداخت هزینه‌های وارداتی استفاده می‌کند.

 

هم‌چنین که این کشور به دنبال یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، با پروتکل هایپرلجر فابریک بوده است... تا از آن به عنوان وسیله‌ای برای بهبود زیرساخت‌های مالی موجود استفاده کند.

 

 

 

منبع خبر : کوین‌تلگراف
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

پیشنهاد سردبیر
زندگی