جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۶۰۳۲۸

چند درصد مردم به پلتفرم‌های بومی رفته‌اند

چند درصد مردم به پلتفرم‌های بومی رفته‌اند
انتشار آمار مهاجرت کسب‌وکارهای مجازی به پلتفرم‌ها بومی در حالی ارایه شده که هنوز نمونه قابل استنادی از کسب‌وکاری همه‌گیر در این پلتفرم به وجود نیامده و کسب‌وکارهای بزرگ مجازی در اینستاگرام همچنان به فعالیت‌شان در این پلتفرم ادامه می‌دهند.

محدودیت‌های اینترنتی کشور در ماه‌های اخیر، هرچه به ضرر کسب‌وکارهای مجازی در شبکه‌های اجتماعی تمام شد، در عوض بازار بازی با اعداد و آمار را برای متولیان فضای اینترنت و صاحبان پلتفرم‌های داخلی داغ کرده است. از آغاز اعتراضات خیابانی در پایان شهریورماه و از اولین اختلال دستوری گسترده در شبکه اینترنت کشور، تقریبا هیچ ماهی نبوده که وزیر ارتباطات یا یکی از مسوولان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی از آمار نجومی افزایش تمایل کاربران به پلتفرم‌های داخلی سخن نگفته باشند. آماری غیرقابل باور که با آنچه مشاهده می‌شود همخوانی ندارند.

 

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات ابراهیم رئیسی روز سوم اسفندماه با اعلام آخرین آمار از تعداد کاربران فعال پلتفرم‌های داخلی گفت: «بیش از ۶۰ درصد مردم و کسب‌وکارهایشان به پیام‌رسان‌های داخلی وارد شده‌اند و از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند». زارع‌پور ادعا کرده که بیش از ۳۵ میلیون کاربر یکتا در پیام‌رسان‌های داخلی حضور دارند و تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان ایتا، بله و روبیکا را به ترتیب، ۲۱ میلیون، ۱۵ میلیون و ۳۸ میلیون نفر اعلام کرده است.

 

درست یک ماه پیش در ۴ دی‌ماه، پلتفرم روبیکا در اطلاعیه‌ای رسمی تعداد کاربران فعال ماهانه‌اش را ۳۵ میلیون نفر اعلام کرد. ادعای اخیر وزیر ارتباطات اما از افزایش ۳ میلیون نفری کاربران روبیکا در طول تنها ۲ ماه حکایت دارد. واقعیت جاری در فضای مجازی اما این ظن را ایجاد می‌کند که نکند همه این آمار و ارقام، عددسازی‌هایی برای توجیه محدودیت‌های دستوری در اینترنت کشور باشد؟!

 

پیش‌تر در جلسه سازمان فناوری اطلاعات کشور گفته شده بود که روبیکا، ۷۰ میلیون کاربر فعال دارد. این ادعا آنقدر دور از ذهن به نظر می‌رسید که مدتی بعد، این پلتفرم به طور رسمی اعلام کرد که این عدد مربوط به سیم‌کارت‌هایی است که در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند و نه تعداد کاربران فعال. در هفته دوم اعتراضات نیز، همزمان با اعلام ۳ برابر شدن کاربران فعال در پیام‌رسان‌های داخلی، پیامرسان «ایتا»‌ اعلام کرده بود که ظرفیت پذیرش کاربران جدید را ندارد. چه اتفاقی در عرض چند ماه افتاده که تعداد کاربران در پلتفرم‌های داخلی با چنین سرعتی در حال افزایش است؟

 

مساله مهمی که از طرفی کار را برای آمارسازی راحت کرده و از طرفی دیگر، راهی برای صحت‌سنجی چنین ادعاهایی باز نگذاشته عدم شفافیت در ارائه اطلاعات است. ادعای افزایش رعدآسای تعداد کابران در پلتفرم‌های داخلی در حالی هر ماه مطرح می‌شود که اطلاعات دقیق‌تری مثل سهم ترافیک هر پلتفرم بومی در دست نیست. «زارع‌پور» این آمار را از اسرار پلتفرم‌ها می‌داند که قابل انتشار نیستند اما این عدم شفافیت، نه اعتماد مخاطب را جلب می‌کند و نه واقعیت موجود را تغییر می‌دهد.

 

«روبینو»، پلتفرم متعلق به روبیکا است که خود را مشابه داخلی اینستاگرام معرفی می‌کند. انتشار آمار مهاجرت کسب‌وکارهای مجازی به پلتفرم‌ها بومی در حالی ارایه شده که هنوز نمونه قابل استنادی از کسب‌وکاری همه‌گیر در این پلتفرم به وجود نیامده و کسب‌وکارهای بزرگ مجازی در اینستاگرام همچنان به فعالیت‌شان در این پلتفرم ادامه می‌دهند. چطور ممکن است پلتفرمی با ۱۷میلیون کاربر روزانه فعال- که طبق گفته وزارت ارتباطات این عدد هر روز در حال افزایش است- نه تنها موفق به جذب کسب‌وکارهای موفق پلتفرم خارجی فیلترشده نشده بلکه هیچ کسب‌‌وکار تازه‌ای نیز در آن خلق نشده باشد؟

 

1111

 

بر اساس آمار مجموعه «گلوبال استتس»، با آغاز اختلال دستوری در اینترنت در هفته دوم اعتراضات، میزان دسترسی کاربران ایرانی اینستاگرام از ۸۹درصد در اوایل مهرماه، به حدو ۱۸درصد در اوایل آبان‌ماه رسید. دسترسی کاربران به اینستاگرام در بهمن‌ماه به حدود ۴۵درصد افزایش یافت که از بازگشت کاربران به این پلتفرم در خلال محدودیت‌ها و فیلترینگ حکایت می‌کند؛ به این معنی که کاربران ایرانی، بازگشت به اینستاگرام را، علی‌رغم تمام محدودیت‌ها و هزینه‌هایی که درپی دارد، به استفاده از نمونه‌های داخلی ترجیح داده‌اند و همین، دلیل دیگری است تا ادعای مسوولان وزارت ارتباطات را به کلی مخدوش کند.

 

آمارسازی‌ها در مورد تعداد کاربران پلتفرم‌های بومی علاوه بر شائبه‌هایی که در مورد ساخت کاربران فیک برای افزایش بازدید در این پلتفرم‌ها وجود دارد، فرایند اعتمادزدایی از گفته‌های مسوولان را در کنار عدم‌شفافیتی که به کار گرفته‌اند، تکمیل می‌کند. حالا ثابت شده که سیاست «آمار غیرواقعی هرچه بزرگ‌تر، باورپذیرتر»، دست‌کم در این مورد ویژه به بن‌بست خورده است. شاید هدفی که از این اقدامات دنبال شده، افزایش اعتبار این برند‌ها باشد و شاید ترس از بازگشتن از مسیری که سال‌ها، با صرف بودجه‌های هنگفت از بیت‌المال برای توجیه کارآمدی فناوری‌های داخلی هموار شده؛ ترس از پذیرش یک اشتباه که نتیجه‌ای جز بودجه‌‌خواری، متضرر کردن کسب‌وکارهای مجازی و سرکوب گردش آزاد اطلاعات نداشت.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
Amin
-
پنجشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
0
"آن که حساب پاک است ، از محاسبه چه باک است " .
35 میلیون??
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!